تحول در پروژه های راه و مسکن کهگیلویه و بویراحمد در یکسالگی دولت

یاسوج- ایرنا- پروژه های راه و مسکن در سراسر کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان انقلاب دولت سیزدهم در پروژه های راهسازی منطقه طی یکسال اخیر به وضوح ملموس بوده و اینک ۳۰ پروژه راهسازی و طرح های نهضت ملی مسکن در حال اجرا هستند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با رویکرد حمایت از محرومان پا به عرصه نهاد و در راستای همین سیاست اجرای طرح "نهضت ملی مسکن" به عنوان یکی از طرح‌های کلان برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم در دستور کار قرار گرفت و مستاجران را در جا ی جای کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.

براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید احداث شود که از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.

طرح نهضت ملی مسکن اولویت نخست راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید جمعی از خبرنگاران استان از طرح های شاخص این اداره کل در سایت مسکن ملی جهاد در یاسوج، اظهار داشت: بیش از ۵۸ هزار نفر متقاضی در سطح استان در طرح مسکن ملی (نهضت ملی مسکن) بودند که پالایش شدند و ۳۳ هزار متقاضی واجد شرایط در استان وجود دارد.

تحول در پروژه های راه و مسکن کهگیلویه و بویراحمد در یکسالگی دولت

محمد راستا افزود: اکثر متقاضیان در شهر یاسوج ثبت نام کرده اند که می توان گفت ۹ هزار نفر از آن ها در شهر یاسوج شرایط لازم را دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سطح استان ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن آغاز شده اظهار داشت : مشکل اصلی که در حوزه مسکن ملی در سطح استان وجود دارد کمبود زمین در شهر یاسوج است و در مابقی شهرستان ها به تعداد متقاضیان واجد شرایط کار آغاز شده است.

وی ادامه داد: در یاسوج به دلیل کمبود زمین این اداره کل نتوانسته به اندازه تعداد متقاضیان کار را به پیش ببرد.

راستا ابراز داشت: امید است با پیگیری وزارت خانه به زودی این مشکل رفع و به اندازه تعداد متقاضیان در شهر یاسوج ساخت مسکن ملی آغاز شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۱۶۰ واحد در زمینی به مساحت ۱.۶ هکتار در سایت جهاد یاسوج ساخته می شود و هم اینک پیمانکار طرح مشخص و کیفیت و سرعت کار رضایت بخش است.

وی عنوان کرد: این طرح در حال اجرای ستون و دیوارهای برشی است و به زودی سقف اکثر واحدها آغاز خواهد شد و امید است قبل از برنامه زمانی مشخص شده (دو ساله) تحویل متقاضیان داده شود.

راستا  از تحقق طرح نهضت ملی مسکن بوسیله دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن نام برد و تصریح کرد: چنانچه مشکل زمین شهر یاسوج رفع شود سایت برای بار دیگر باز می شود تا متقاضیان بتوانند ثبت نام کنند.

پایان کابوس هر سه کیلومتر یک کشته در کمربندی یاسوج

کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامید همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

تحول در پروژه های راه و مسکن کهگیلویه و بویراحمد در یکسالگی دولت

این مکان همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این پروژه گفت: پروژه بابامیدان یاسوج به سمیرم قطعه کمربندی یاسوج که طول این قطعه ۱۴ کیلومتر و قرارداد آن ۷۷ میلیارد تومان است در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیشرفت پروژه بیش از ۴۰ درصد است.

راستا  ادامه داد: پیمانکار خوب و توانمندی برای اجرای این طرح دارد و تلاش بر این است که چهار و نیم کیلومتر اول یعنی از پلیس راه اصفهان تا پل مختار بزودی  بهره برداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سپس مابقی تکمیل شود و ضمن اینکه پیمانکار در کل مسیر در حین اجرای طرح است.

راستا اضافه کرد: قطعه چهار و نیم کیلومتری، پل ها، زیرسازی و روسازی و خاکبرداری در حال انجام  می باشد و امید است به زودی زیر بار ترافیک رود و بخشی از مشکل مردم در این محور رفع شود.

وی تصریح کرد: بخش عظیمی از تصادفات استان در این محور رخ می دهد و حادثه خیز ترین نقطه در استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۱ درصد از تصادفات استان مربوط به این قطعه ۱۴ کیلومتری است و به همین دلیل در اولویت طرح ها قرار داده شده است.

راستا افزود: در محور یاسوج بابامیدان و سمیرم ۶۵ کیلومتر محور باند دوم احداث شده  و بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: نیاز است کل محور باند دوم احداث شود زیرا که یکی از جاده های ترانزیتی کشور و استان بوده و دارای ترافیک بالایی شاید نزدیک به ۲۰ هزار داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از محور های شریانی و شناسنامه دار کشور است که باید به خاطر سرعت در آمد و رفت ترافیک و ایمنی حمل و نقل نیاز به احداث باند دوم دارد.

وی عنوان کرد: این پروژه از طرح های ملی است که در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۴۶ میلیارد تومان کل محور اعتبار دارد.

راستا تصریح کرد: این محور در حوزه استان ۱۵۰ کیلومتر طول دارد که در سه نقطه در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مهمترین قطعه آن کمربندی یاسوج است که امید است هر چه زودتر به بهره برداری برسد و تلاش بر این است اعتبارات به موقع تخصیص داده شود.

وی تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ هنوز تخصیصی داده نشده اما با پیگیری های انجام شده وزارت اعلام کرده که به زودی  به این پروژه تخصیص صورت گیرد.

توجه ویژه دولت به جاده پر پیچ و خم جاده یاسوج به سی سخت

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اختصاص۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جاده یاسوج به سی سخت  از جمله مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری دولت سیزدهم به استان در حوزه راهسازی بوده است.

تحول در پروژه های راه و مسکن کهگیلویه و بویراحمد در یکسالگی دولت

وی افزود: بخشی از جاده یاسوج به سی سخت به طول هشت کیلومتر آماده بهره برداری است و با حضور مقامات ملی و کشوری افتتاح رسمی خواهد شد.

راستا عنوان کرد: از سال ۹۶ قرارداد این طرح منعقد شد اما عملیات اصلی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد و آسفالت، خط کشی و غیره انجام شده و زیربار ترافیک رفته است.

وی تاکید کرد: جاده یاسوج به سی سخت سه پروژه در حال کار دارد و پروژه گنجه ای تا ده برآفتاب با ۲ تونل از پروژه های مهم است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تونل شماره یک جاده یاسوج به سی سخت است که طول تونل ۸۰۰ متر و پیمانکار آن جهاد نصر کرمانشاه است.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ قرارداد منعقد شده اما عملیات اجرایی عملا از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.

راستا ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که سبب شد این طرح دیر آغاز شود بحث محیط زیست بود که در گذشته تونل ها بالاتر از جاده قدیم بود و علی رغم مجوزها ممانعت شد.

وی تصریح کرد: مجدد نقشه بررسی و طراحی جدیدی صورت گرفت و ابلاغ به پیمانکار و در نهایت شروع به کار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مبلغ قرارداد ۹۶ میلیارد تومان است و در واقع از نظر سختی کار پیشرفت خوبی پروژه داشته است.

راستا بیان کرد: شبانه روز ۲ متر عملیات حفاری و پیشرفت دارد که امید است تا پایان سال ۱۴۰۱ حفاری تونل انجام شود و در سال ۱۴۰۲ عملیات بدنه و بتن و لاینینگ انجام شود.

وی ادامه داد: از محل سفر ریاست جمهوری برای این طرح اعتبار تخصیص داده شد و طرح مشکلی برای اجرا نداشته و تخصیص هم در سال ۱۴۰۱ خوب بود و مطالبات پیمانکار به روز است.

آخرین اقدامات از عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح یاسوج - سه راهی مهریان 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است و روزانه شاهد تصادفات در این مکان هستیم.

وی افزود: به همین دلیل تقاطع غیر همسطح پیش بینی شده که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راستا تاکید کرد: این طرح یکی از پروژه های راهسازی در استان بوده که امید است هر چه سریع تر این محور به بهره برداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.

وی ادامه داد: مبلغ قرارداد ۷۲ میلیارد تومان است و در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر معارضات محلی مشکلات اجرای این طرح هستند که زمین هایی در این منطقه داشته اند و بخش جزئی از پرداخت ها به این معارضان انجام شده و بخش زیادی از این پرداختی ها مانده است.

راستا بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه کمبود اعتبار است زیرا که حجم پروژه  و مبلغ ریالی پروژه بالاست و نیاز به تزریق منابع مالی خیلی بیشتری دارد.قیمت معارض از لحاط ریالی با خود اجرای پروژه برابری می کند.

وی ادامه داد: این محور در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷ میلیارد تومان اعتبار دارد و در سفر ریس جمهور نیز از محل متمم برای آن اعتباری پیش بینی شده اما ابلاغ شده است.

دیگر پروژه های شاخص کهگیلویه و بویراحمد زیر ذره بین دولت

به گفته راستا پروژه های مهم دیگری در استان در حال اجرا هستند که با اتمام این طرح های راهسازی مهم انقلاب گسترده ای در حوزه راه های استان به وقوع خواهد پیوست.

وی  گفت: جاده یاسوج به شیراز یکی از پروژه های شاخص استان بوده که ۲ تا سه کیلومتر  آن در حال انجام است و نیاز است هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پروژه دیگر محور یاسوج - بابامیدان به سمیرم است که ۶۵ باند دوم اجرا شده و ۳۰ کیلومتر در حال اجرا دارد.

وی بیان کرد: کمربندی یاسوج نیز فاز نخست آن افتتاح خواهد شد. پروژه گچساران باباکلان و چرام در دو قطعه فعال و در حال انجام است و حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راستا تصریح کرد: پروژه گچساران به گناوه ، ۱۶ کیلومتر آن در حال اجراست و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از هشت کیلومتر ان آماده آسفالت است.پروژه مجتمع فرهنگی گچساران، فعال  و در حال ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: منازل سازمان بیمارستان باشت در حال ساخت است و به زودی بهره برداری خواهد شد.

وی عنوان کرد: ورودی های دهدشت به سمت چرام و چرام به سمت دهدشت که سال ها مانده بود اما به همت دولتمردان و در پی سفر رییس جمهور اعتبار خوبی گرفت.

راستا بیان کرد:  این ورودی ها تاکنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته و در حال حاضر به طور غیر رسمی زیربار ترافیک رفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه دهدشت سوق نیز در مراحل پایانی است و جاده دهدشت به سمت سه راهی طولیان و یک باند آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باند اول آن به زودی تمام خواهد شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha