نداشتن سند موجب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی می‌شود

تهران - ایرنا - وزیر جهادکشاورزی، صدور سند برای زمین‌های کشاورزی را اولویت دولت خواند و گفت: قبل از این دولت، چهار درصد اراضی کشاورزی سند داشتند و نداشتن سند موجب تغییر کاربری کشاورزی خواهد شد و به مرور زمین‌های کشاورزی خرد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد روز چهارشنبه در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها که با حضور رئیس شورای عالی استان‌ها و نمایندگان شورای عالی استان‌ها برگزار شد؛ افزود: موضوع امنیت غذا بسیار مهم است و امروز هم مهم‌تر شده و حساسیت‌های آن هم بالا رفته است و با وجود جنگ اوکراین این حساسیت‌ها از پیش هم بیشتر شده است.

وی ادامه داد: مرور زمان امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده و به یک قدرت غذایی تبدیل شده است و رئیس جمهور هم تاکید دارند که کشاورزان نشان دهنده قدرت نظام جمهوری اسلامی و محصولات کشاورزی مانند مهمات هستند و قدرت را تولید می‌کنند.

ساداتی نژاد اظهارداشت: آمریکا ۳۴ درصد از محصولات غذایی در دنیا را تولید می‌کند و در بحث جنگ اوکراین این موضوع تبدیل به یک چالش شده بود.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ظرفیت‌های خدادادی بالاترین قدرت غذایی در جنوب غرب آسیا را دارد؛ اما به دلیل بهره‌برداری نشدن خوب از این ظرفیت بالفعل نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی ما در این دولت پنج اولویت و در منابع طبیعی هم یک اولویت کاری را تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نخستین موضوع بحث امنیت غذایی پایدار است که در قالب کشاورزی قراردادی است در کشاورزی قراردادی به دلیل اینکه کشاورزان خرده مالک هستند و قدرت مالی پایینی دارند؛ میزان عملکرد آنها نیز پایین است؛ بنابراین کشاورزی قراردادی با دادن مسائلی مانند کود و نهاده‌ها، سر خرمن محصول کشاورز را می گیرند و با او تسویه می‌کنند.

ساداتی نژاد تاکید کرد :باید مشوق‌هایی داده شود تا زمین‌های خرد به هم وصل شوند و زمین‌ها به سمت یکپارچه‌سازی بروند و تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌خواهیم تداخلات زمین را رفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره دیپلماسی غذایی گفت: صادرات باید درست شود؛ حدود ۱۶ سال بود که صادرات سیب به پاکستان نداشتیم همچنین صادرات کیوی به هند نیز ممنوع بود و بسیاری از شرکت‌های لبنیات ما نمی‌توانستند محصولات خود را به روسیه صادر کنند؛ بنابراین تنها اولویت همسایگان این است که بازارهای هدف کشاورزی برای صادرات ایجاد شود.

ساداتی نژاد در ادامه اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به مقوله سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری زنجیره ارزش افزوده است اما این ارزش افزوده به جیب کشاورز  نمی رود و و بالاترین سرمایه گذاری در کشاورزی چهار درصد بوده است و اکنون هم افت می کند و باید سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود و می خواهیم از طریق فاینانس و تهاتر تلاش کنیم که این مشکلات حل شود.

در صدد ایجاد رصدخانه کشاورزی هستیم 
وی درباره نقش اطلاعات و داده‌ها نیز گفت: اطلاعات و داده‌ها به خصوص در شهرداری‌ها بسیار مهم است و در وزارت جهاد کشاورزی در صدد ایجاد رصدخانه کشاورزی هستیم که این موضوع به عنوان یک میراث از این دولت را به جا خواهیم گذاشت.

وی تاکید کرد: تا قبل از دولت سیزدهم تولید دست یک وزارتخانه بود و بازار هم دست وزارتخانه دیگر بود، اما اکنون فرماندهی غذا در این دولت واحد شده است و پایداری بیشتری را در حوزه غذا خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی درباره مسائل مربوط به آبخیزداری گفت: آب و منابع آن بسیار مهم است و اکنون ۹۰ میلیون هکتار در حوزه آبخیزداری نیاز داریم و اگر بخواهیم آن را ایجاد کنیم، حدود ۷۰ تا ۸۰ سال طول می کشد؛  بنابراین از نمایندگان شورای عالی استان ها درخواست می کنیم که مردم و بخش خصوصی را در این مقوله وارد کنند.

ساداتی نژاد در مورد مسائل مربوط به دریا و شیلات اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب همواره بر دریا و اهمیت آن اشاره کرده‌اند در حال حاضر ۵۰ درصد از تولید ماهی های ما در استان های وسط کشور تولید می‌شود و در صدد هستیم در شهر کشاورزی با اولویت شهرهای جنوب کشور را ایجاد کنیم و از ظرفیت این مناطق استفاده بهینه شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد تسهیلات نیز گفت: ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی در این دولت داده‌ایم و تلاش داریم در حوزه تسهیلات کمک کنیم و طرح دام کارت را هم داریم و تسهیلات ارزان قیمت در سه ماه آینده را نیز خواهیم داشت.

وی در خصوص خرید تضمینی گفت: در بحث صنایع مربوط به دام و طیور خرید تضمینی را داریم و در هفته آینده نیز بدهی مربوط به دام و طیور را خواهیم داد و مقوله قیمت تضمینی را هم اجرا خواهیم کرد.

ساداتی نژاد تاکید کرد: بنابراین من از نمایندگان شورای عالی استان‌ها می‌خواهم با سرمایه‌گذارها در مناطق خود صحبت کنند که در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری شود و در این زمینه از صنایع تبدیلی نیز حمایت خواهیم کرد.

وی در مورد صادرات دام هم گفت: صادرات دام اکنون آزاد است و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد و تلاش ما این است که عوارض مربوط به صادرات را کنترل کنیم تا کمبودی در داخل کشور در این زمینه ایجاد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مورد حفظ کاربری زمین های کشاورزی نیز قانون داریم و این قانون را به دولت خواهیم  داد و از نظرات نمایندگان شورای عالی استان ها و اعضای شورا ها نیز در این زمینه استفاده می شود.

وی در مورد محصولات گلخانه‌ای افزود: قرار بر این است که سبزیجات و صیفی جات را به گلخانه منتقل کنیم و در این مورد تسهیلاتی را ارائه خواهیم داد.

ساداتی نژاد در مورد تولید علوفه خاطرنشان کرد:  تولید علوفه را به مراتع منتقل خواهد شد و مکانیزه مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی نیز که تسهیلات قطع شده بود از هفته آینده شروع خواهد شد.

وی در مبحث بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: امسال سال پر خسارتی در خصوص مسائل مربوط به سیل و سرمازدگی داشتیم و خسارت کشاورزان در این مورد پرداخت خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح الگوی کشت نیز گفت: ما نمی‌توانیم در این زمینه به کشاورزان دستور دهیم بلکه باید انگیزه اقتصادی برای آنها ایجاد شود. افزایش قیمت گندم امسال بسیار مهم بود و ما امسال شاهد افزایش ۲۵ درصد تولید برنج در کشور بودیم و این حمایت ها منجر به افزایش تولید شد.

وی از کشاورزان و دامداران تشکر کرد که با وجود بحران های که در اوکراین به وجود آمد و برخی از کشورها دچار کمبود شدند اما ما با توجه به اصلاح اقتصادی که در کشور انجام شد هیچگونه سهمیه‌بندی را نداشتیم و تولیدکننده ایرانی با غیرت پای سفره مردم ایستاد و بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها تأمین غذای مردم را رها نکرد.

ایجاد کارگروه تخصصی میان شورای عالی استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: برای ایجاد ارتباط مؤثر میان جامعه کشاورزی و شبکه بزرگ شورایی کشور، کارگروه تخصصی میان شورای عالی استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد تا امکانی فراهم شود که بتوان به طور مستمر تعاملات و شیوه حل مشکلات حوزه کشاورزی را مورد بررسی قرار داد.

پرویز سروری  اظهارداشت: حضور ساداتی‌نژاد در رأس وزارت جهاد کشاورزی یک فرصت مغتنم برای کشور در موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اقدامات ساداتی نژاد افزود: او هم در حوزه قانونگذاری و تقنینی در مجلس شورای اسلامی و هم در حوزه دولت حضور داشته‌ که این موضوع باعث می‌شود به معضلات و مشکلات و راهکارهای برون رفت از آنها در زمینه کشاورزی اشراف کامل داشته باشد و امیدواریم تحولات عمیق با روحیه جهادی و انقلابی در حوزه وزارت جهادکشاورزی صورت گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: جامعه شورایی کشور یک جامعه بزرگ با ۱۲۶ هزار عضو از تمام سلایق، افکار و اقوام است که در همه سطوح کشور از روستا تا شهرهای کوچک و بزرگ حضور دارند و این مهم می‌تواند به تعاملات مثبت میان شورای عالی استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی منجر شود.

سروری در تبیین شیوه تعامل شورای عالی استان‌ها با مجموعه کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: جوهره و فلسفه وجودی نمایندگان ارتباط با مردم است که از نزدیک در جریان همه معضلات و مشکلات قرار دارند و اشراف کاملی در این باره دارند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha