باران‌چشمه: ورزش آیینی ما حال خوبی ندارد/ متاسفانه زورخانه‌هایمان تبدیل به قهوه‌خانه می‌شوند

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با ابراز تاسف از تبدیل شدن زورخانه‌ها به قهوه‌خانه گفت: برای احیای این ورزش ۳۰ میلیاردتومان بودجه نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، مهرعلی باران‌چشمه رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: ورزشی که ۹۰۰ سال قدمت دارد، آیا باید در شرایطی باشد که ۲۰۰ الی ۳۰۰ شهر ما زورخانه نداشته باشد؟ جودو در ژاپن و تکواندو در کره جنوبی، تشکیلات خاصی دارند. در حالی که ورزش زورخانه‌ای به عنوان یک ورزش ملی و آیینی در کشور ما شرایط مناسبی ندارد.

وی با اشاره به بودجه فدراسیون افزود: سالی که آمدم بودجه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که فقط ۸۰۰ میلیون از آن اختصاص یافت و در نهایت با کمک کمیته بودجه ما به ۵ الی ۶ میلیارد تومان رسید. ورزش آیینی ما حال خوبی ندارد و جا دارد بیشتر به آن پرداخته شود. ما چهل و ششمین فدراسیون از نظر بودجه در سال بودیم و می‌خواهیم جزو ۵ الی ۶ فدراسیون برتر قرار گیریم.

باران‌چشمه گفت: حدود ۴۴۳ شهرستان و هزار و اندی شهر داریم و در کل کشور ۹۰۰ زورخانه داریم و ۲۰۰ شهر ما فاقد زورخانه هستند و باید با حمایت دولت، شهرداری‌ها و استانداری‌ها نسبت به تاسیس زورخانه اقداماتی صورت گیرد. ما نیاز به همت همگانی داریم تا این ورزش را احیا کنیم. 

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ادامه داد: فرهنگ از ورزش زورخانه‌ای به سایر رشته‌ها تزریق شده و نیازمند حمایت ویژه است. همه باید کمک کنیم، آنچه داریم حفظ کرده و آنچه نداریم را بسازیم. طی چند سال گذشته چند زورخانه در تهران یا بسته شده و یا به قهوه‌خانه تبدیل شده است. خیلی از این زورخانه‌ها بالای ۵۰ سال قدمت دارند و باید با کمک شهرداری‌ها به آثار ملی تبدیل شوند. در حال حاضر زورخانه‌ای در مرکز رشت داریم که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد و هنوز هم فعال است.

وی ادامه داد: در بازار تبریز زورخانه‌ای بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که تبدیل به قهوه‌خانه شده و اعتراض مردم را به دنبال داشته است. خواهش من این است که شهرداری‌ها به داد زورخانه‌ها برسند ولی ما داریم برعکس عمل می‌کنیم. ۲ هفته قبل برای بردن این ورزش به مدارس تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که وزارت آموزش و پرورش پای کار آمد. انشاالله امسال اتفاق خوبی رخ دهد.

باران‌چشمه ضمن گلایه از بودجه این فدراسیون گفت: به کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه‌ای ارائه کردیم و خواستار بودجه ۳۰ میلیارد تومانی شدیم اما مجلس ۱۸ میلیارد تومان اختصاص داد که ۵ میلیارد تومانش را دریافت کردیم ولی با این ارقام نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تاکید کرد: هنوز کشتی پهلوانی احیا نشده است. هفته گذشته حکم ریاست برای امین رشید امیر در کشتی پهلوانی صادر کردیم. یکی از اولویت‌های ما تربیت مربیان و داوران مورد نیاز ورزش زورخانه‌ای ‌پهلوانی لست. اگر بخواهیم وارد عرصه قهرمانی هم شویم نیازمند وجود این افراد هستیم. موضوع بیمه مرشدان را در دستور کار داریم. با صندوق قهرمانان در این خصوص صحبت کردیم و آن‌ها در حال کمک هستند. همچنین به دنبال معافیت خدمت و تسهیل تحصیلات ورزشکاران این رشته هم هستیم.

وی با اشاره تاسیس یک مرکز علمی گفت: مرکز علمی کاربردی ورزش زورخانه‌ای را احداث کردیم که در ۵ رشته کارشناسی و ۴ رشته کاردانی با ۳۰۰ دانشجو در حال فعالیت است. بیش از نیمی از دانشجویان این دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. بحث حضور زنان در زورخانه‌ها هنوز از سوی وزارت ورزش تصمیم‌گیری نشده ولی مانعی برای تحصیل بانوان در این زمینه وجود ندارد.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی درخصوص ریاست طولانی مدت محسن مهرعلی‌زاده بر فدراسیون بین‌المللی عنوان کرد: در این خصوص از خود مهرعلیزاده سوال کنید اما او این فدراسیون را تاسیس کرده و کماکان در راس آن باقی‌مانده است. تا جایی که می‌دانم این فدراسیون تا سال گذشته به‌طور مستقیم بودجه دریافت می‌کرد ولی امسال بودجه‌ای دریافت نکرده چون بودجه‌ها مستقیم در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت. 

باران‌چشمه در خصوص حضور کشتی‌گیران نامدار در مسابقات کشتی پهلوانی، توضیح داد: نهایت همکاری و تعامل را با علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی داریم و قرار بود امسال اتفاقات خوبی رخ دهد. تنها بحث، مسائل مالی است و میزان جوایز. به دنبال افزایش جوایز مسابقات برای ترغیب حضور کشتی‌گیران نامدار در مسابقات زورخانه‌ای هستیم.

وی درباره عدم حضور مسابقات ورزش زورخانه‌ای در بازی کشورهای اسلامی و اینکه مسابقات این رشته در دوره قبلی برگزار شده بود، گفت: مکاتبات لازم انجام شده بود اما با توجه به حضور برخی کشورها در این بازی‌ها، اجازه ندادند شرکت کنیم. وزارت ورزش هم تلاش زیادی کرد اما در نهایت مخالفت شد.

گفتنی است در این نشست از سرود ملی زورخانه‌ای برای نخستین بار رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha