انتخابات برزیل/ لولا داسیلوا: بولسونارو، کپی ضعیف ترامپ است

تهران - ایرنا - در میانه تشدید رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری برزیل (دوم اکتبر/ دهم مهر)، «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور و نامزد پیشتاز انتخابات ، رابطه دولت برزیل با آمریکا را زیر سوال برد و «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری فعلی و رقیب راست افراطی خود را یک «کپی ضعیف» از دونالد ترامپ خواند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل (۲۰۰۳- ۲۰۱۰) در نشستی به مناسبت رونمایی از کتاب «برزیل در جهان؛ هشت سال حکومت لولا» در انتقاد از عملکرد دولت فعلی برزیل در قبال روابط با آمریکا گفت: هیچکس اگر رویاهای کوچک داشته باشد، بزرگ نخواهد شد. سیاست خارجی ما هرگز اجازه نداده که با آمریکا به شیوه ملایم صحبت شود.

داسیلوا رویکرد سیاست خارجی دولت برزیل در قبال کاخ سفید را رویکردی تملق‌آمیز و چاپلوسانه توصیف کرد.

این رهبر حزب کارگران برزیل اطمینان داد که ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری فعلی این کشور به دلیل تلاش‌ها برای تقلید از راهبردهای «دونالد ترامپ»، یک «کپی ضعیف» از این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است.

داسیلوا اعلام کرد: تنها کسی که لاف زده و اخبار جعلی منتشر کرده، او (بولسونارو) است. او یک کپی ضعیف از ترامپ است.

انتخابات برزیل/ لولا داسیلوا: بولسونارو، کپی ضعیف ترامپ است

این نماینده چپگرا که نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی وی در انتخابات پیش رو خبر می‌دهند از حمله و اتهام‌های بولسونارو به نظام انتخاباتی و رای‌گیری الکترونیکی برزیل نیز ابراز تاسف کرد. به عقیده داسیلوا، بولسونارو تا پیش از این پیروزی‌های خود بر اساس سیستم انتخاباتی را هرگز زیر سوال نبرده بود.

لولا داسیلوا همچنین با اشاره به پیروزی‌های اخیر چپگرایان در انتخابات برخی کشورهای آمریکای لاتین گفت این پیروزی‌ها نشان داده است که «مردم از رهبران اقتدارگرا خسته شده‌اند و بیشتر از این، رهبران فاشیست نمی‌خواهند».

همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی و ابطال پرونده‌های فساد علیه لولا داسیلوا به ویژه در یکسال اخیر سبب شده تا تداوم حضور بولسونارو در منصب ریاست جمهوری پس از انتخابات ۲۰۲۲ در هاله‌ای از تردید قرار گیرد. با افزایش محبوبیت و درصورت پیروزی احتمالی داسیلوا، بولسونارو نخستین رئیس‌جمهوری تک دوره ای برزیل خواهد بود.

بولسونارو درحالی در انتخابات ۲۰۱۸ از رقیب خود پیشی گرفت که از همان ابتدا، وعده‌های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک‌های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ، نگرش نظامی‌گری، حمایت از سیاست‌های راست گرایانه موجب تشدید اختلافات در این کشور شد.

بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه ایپِک (Ipec)، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین برزیل با کسب ۴۴ درصد آرا، گزینه اصلی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوم اکتبر (دهم مهر ماه) است.

بر پایه این نظرسنجی، ۲۹ درصد سوال‌شوندگان عملکرد رئیس‌جمهوری فعلی را خوب ارزیابی کردند و در مقابل ۴۳ درصد، مدیریت بولسونارو را بسیار بد و ۲۶ درصد، معمولی برآورد کردند.  

بولسونارو در حالی افزایش جلب رضایت شهروندان برزیلی را در دستور کار قرار داده است که اگر چه قیمت‌ها در برزیل همچنان سر به فلک می‌کشد، تورم در ژوئیه ۰.۶۸ درصد کاهش داشت و بیش از ۲۰ میلیون نفر از فقیرترین خانوارها از ماه جاری، کمک معیشتی ماهانه ۶۰۰ دلاری دریافت می‌کنند. 

سیستم رای‌گیری در برزیل شامل تشخیص هویت، رای‌دادن و شمارش آرا، تمام الکترونیکی و با استفاده از صندوق‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد که در آن هر نامزد با یک شماره انتخاباتی مشخص شده‌است. در سال ٢٠٠٠ میلادی، رای‌گیری به شیوه الکترونیکی مورد تایید و تصویب دیوان عالی انتخابات قرار گرفت و انتخابات از سال ٢٠٠٢ به بعد، در سراسر برزیل با این روش برگزار می‌شود.

ژائیر بولسونارو پیشتر با انتقاد از نظام رای‌گیری الکترونیکی بر بازگشت این کشور به نظام رای‌گیری کاغذی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ تاکید کرد.

با پیروزی احتمالی داسیلوا، پیروزی‌های دومینووار چپگرایان در پنج قدرت برتر اقتصادی آمریکای لاتین (مکزیک، آرژانتین، شیلی، کلمبیا و برزیل) تکمیل خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha