خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد/ کشاورزان چشم انتظار حمایت دولت

یاسوج - ایرنا- خشکسالی و سیلاب بهار و تابستان امسال بخش قابل توجهی از کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را دچار خسارت سنگین کرده از این رو این حوزه به عنوان نخستین بخش تامین درآمد مردم استان نیازمند توجه دولت و تلاش برای احیا و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده است.

هنوز زخم های ناشی از کم بارانی های اسفند تا اردیبهشت ماه سال زراعی جاری که باعث نابود شدن هزاران تن محصول کشاورزی زراعی در کهگیلویه و بویراحمد شد، التیام نیافته بود که سیل های بنیان کن مرداد ماه منجر به از بین رفتن بخش قابل توجهی از زیرساخت ها و  محصولات تولیدی بهره برداران این استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد  براساس آمار هواشناسی چهارمین نقطه تحت تاثیر بارندگی های تابستان امسال در کشورمان بوده به طوری که در چهار نقطه این استان بارندگی بیش از ۱۰۰میلیمتر گزارش شده و تاجایی که نه تنها محصولات زراعی ، واحدهای تولیدی پرورش ماهی ، باغستان های استان از این بارندگی ها دچار خسارت شدید شده و بسیاری  از جاده های بین مزارع،کانال های کشاورزی و سایر زیرساخت های این حوزه معیشتی تخریب شده است.

این روزها کشاورزان خسارت دیده از پدیده سیل در کهگیلویه و بویراحمد که زیرساخت های مورد نیاز امرار معاش خود را از دست داده اند چشم انتظار حمایت دولت برای بازگشت رونق کشت و کار خود هستند.

آن طور که کارشناسان پس از بازدیدهای میدانی مسئولان و متولیان امر گزارش کرده اند بارندگی های سیل آسای تابستان امسال بیش از یکهزار میلیارد تومان به حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زده است.

انتظارات بهره برداران

یکی از بهره برداران پرورش ماهی در شهرستان بویراحمد می گوید: درحالی که کاهش میزان آب کشاورزی به دلیل کم بارشی های اواخر زمستان و فصل بهار میزان تولید مزرعه اش را کاهش داده بود سیل تابستان باعث از بین رفتن هزاران قطعه بچه ماهی در واحد تولیدی او شده است.

داودی با اشاره به اینکه برای تامین هزینه مزرعه پرورش ماهی خود حتی خانه اش را فروخته، افزود: بارندگی های مرداد ماه امسال در چند روز میلیون ها تومان به تنها سرمایه اش خسارت زده است.

وی با اشاره به اینکه مزرعه پرورش ماهی تنها منبع درآمد خانواده او و سه کارگرش است از مسئولان خواست نسبت به پرداخت کمک های بلاعوض به منظور  جبران این خسارت ها اقدام کنند.

یک کشاورز گچسارانی می گوید که سیل امسال نه تنها محصول یونجه مزرعه اش که در آستانه برداشت بود را از بین برده است بلکه مزرعه اش با خروش آب ها تبدیل به دره ای شده و برای انجام کشت پاییزه نیاز به ماشین آلات برای تسطیح زمین کشاورزی خود دارد.

علی حسن زاده با اشاره به اینکه این مزرعه تنها امید خانواده پنج نفره اش برای تامین معیشت است از مسئولان خواست برای کمک به کشاورزان سیل زده تلاش بیشتری داشته باشند.

یک کشاورز باشتی می گوید: شالیزارهای برنج او بر اثر بارندگی های تابستان امسال از بین رفته است.

عبدالحسین رمضانی با اشاره به اینکه افزون بر زحمت های شبانه روزی اش ۲۴ میلیون تومان برای اجاره، تامین بذر مزارع برنج خود هزینه کرده است از متولیان امر می خواهد تا با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای انجام کشت های بعدی کشاورزان را یاری کنند. 

خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزی

وقتی تصاویر باغدارانی که در کنار درختان از بیخ کنده شده خود گریه می کردند، بهره بردارانی که در غم تلف شدن هزاران قطعه ماهی و از دست رفتن سرمایه هایشان زانوی غم به بغل گرفته بودند در کلیپ هایی منتشر شد هر کس می توانست حدس بزند که بیشترین خرابی های سیل متوجه حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باران های سیل آسای اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان به تولیدات و تاسیسات بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است. 

سید علی معتمدی‌پور اظهار داشت: بیشترین خسارت ناشی از سیل به حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بخش آبزیان بوده به طوری که از ۲۶۰ مزرعه پرورش ماهی این استان ۱۸۰ مزرعه به طور کامل و یا جزئی آسیب دیده است.

وی تصریح کرد: در این بارندگی های سیل آسا بخش آبزیان، پمپاژها و تاسیسات آب و خاک، اماکن دامی، کانال‌ها و سراب‌های کشاورزی، اراضی برنج‌کاری و صیفی و سبزی و برخی باغ ها آسیب جدی دیدند.

تلاش برای تعمیر و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده از سیل

از همان ساعت های اولیه شروع بارندگی های تابستانی مسئولان از مدیران میانی گرفته تا وزیران مربوطه و معاونان آنان با حضور میدانی در مناطق خسارت دیده از سیل برای برآورد میزان خسارت ها و کمک به زیرساخت های آسیب دیده از سیل تلاش های خود را آغاز کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس رایزنی هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، بازگشایی جاده های بین مزارع،لایه روبی کانال های کشاورزی ، کمک به بازسازی تعمیر بندها  در دستور کار قرار گرفته است.

معتمدی‌پور تاکید کرد: با مساعدت مدیریت بحران استان برای بازسازی زیرساخت های خسارت دیده از بارندگی های امسال از همه امکانات بهره گرفته می شود.

با وجود این اما آن طور که رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هنوز اعتباری برای جبران  خسارت های سیل تابستان امسال به این استان ابلاغ نشده و نیاز است با اختصاص اعتبارهای مورد نیاز به بازسازی زیرساخت های تخریب شده و از سرگیری تولید در این مناطق کمک شود.

خشکسالی

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۲۰۰ هزار هکتار آن دیم است به عبارت دیگر بیش از ۷۰درصد از زمین های کشاورزی این استان دیم است و همین امر باعث شده که اثرات کم بارانی بر معیشت بهره برداران  جدی باشد.

عیسی راستین نسب مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال کشتزارهای گندم، جو، کلزا،کاملینا و حبوبات مناطق گرمسیری استان به دلیل کم بارانی تحت تاثیر پدیده خشکسالی بوده است به طوری که محصول ۱۹ هزار هکتار از مزارع استان به علت کم بارشی های اسفند و فروردین غیر قابل برداشت بوده و بقیه مزارع نیز ۲۰ تا ۷۰ درصد کاهش برداشت محصول داشته اند.

فراگیر شدن پوشش بیمه ای راهکاری جبران خسارت های حوادث طبیعی

با وجود تاثیر زیاد حوادث طبیعی بر حوزه کشاورزی بهره برداران زیادی در کهگیلویه و بویراحمد هستند که برای استفاده از بیمه کشاورزی اقدام نکرده اند که ضرورت دارد در این خصوص اقدام های جدی تری صورت گیرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۲هزار هکتار از اراضی زراعی وباغی استان در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت.

بهنام فرح بخش  اظهار اشت:در سال زراعی جاری با تلاش مضاعف نسبت به ترویج،آموزش و اشاعه فرهنگ بیمه ای در سطح استان تلاش های گسترده ای صورت گرفته است اما بخش زیادی از  بهره برداران برای پوشش بیمه محصولات کشاورزی اقدام نکرده اند.

وی بیان کرد: تحقق پوشش بیمه برای بیش از ۹۵ درصد زمین های کشاورزی امری ضروری برای کاهش اثرات حوادث طبیعی بر معیشت بهره برداران است.

فرح بخش یادآوری کرد: صندوق بیمه بانک کشاورزی بهترین ابزار برای تضمین تولید محصولات کشاورزی است و درصورت بروز سوانح طبیعی (سیل،خشکسالی،سرماو...)این اطمینان وجود دارد تا خسارت های وارد شده صندوق بیمه تا حدود زیادی جبران خواهد شد.

کهگیلویه و  بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار از این میزان زراعی است.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha