پرورش دهندگان ماهی برای مقابله با خشکسالی مزارع خود را بیمه کنند

گچساران - ایرنا -مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بهره برداران پرورش ماهی این استان برای مقابله با اثرات خشکسالی محصولات خود را بیمه کنند.

حمزه جانبازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی های سال زراعی جاری و امکان کاهش تولید ماهی در کهگیلویه وبویراحمد ضرورت دارد تا بهره برداران برای پیشگیری از خسارت های احتمالی محصولات خود را زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دهند.

وی تاکید کرد: پارسال هشت درصد از مزارع پرورش ماهی استان زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته بود.

وی با اشاره به کاهش دبی آب منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد از بهره برداران خواست نسبت به رهاسازی تعداد کمتری از بچه ماهی ها در مزارع اقدام کنند تا دچار خسارت نشوند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با یادآوری اینکه ۱۵ واحد پرورش ماهی بر اثر زلزله ۵.۶ ریشتری پارسال در شهرستان دنا دچار خسارت شد تصریح کرد: بهره برداران خسارت دیده در انتظار دریافت تسهیلات مصوب شده هستند.

حمزه جانبازی اظهار داشت: ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار به  صورت تسهیلات بانکی یا بلاعوض برای کمک بهره بردارانی که از زلزله شهرستان دنا خسارت دیده بودند تصویب شده بود که هنوز هیچ میزانی از این اعتبار پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: خسارت های واحدهای تولیدی پرورش ماهی در شهرستان دنا در بخش های سازه ای و محصولات تولیدی برآورد شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تیمی از کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی به شهرستان دنا اعزام و میزان خسارت های وارد شده به واحدهای تولیدی را  برآورد کردند.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ واحد تولیدی پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

جانبازی تصریح کرد: سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

براساس آمار اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی های فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۸درصد کاهش یافته است.

میزان بارندگی فروردین و اردیبهشت سال زراعی گذشته در یاسوج ۱۵۱میلی متر باران ،سی سخت ۱۴۳ میلی متر،دهدشت ۷۸ میلی متر،دوگنبدان ۶۳ میلی متر،امامزاده جعفر ۶۳ میلی متر و لیکک ۵۶ میلی متر گزارش شده بود.

در زراعی جاری (مهر سال۱۳۹۹ تاکنون) ۵۱۳.۲میلی متر باران در استان باریده در حالی که میزان بارش مدت مشابه پارسال ۵۷۴.۲میلی متر بوده است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha