۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84848669
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنون آمریکا به تحریم؛ افزودن نام ۱۰۰ مقام بلاروسی به فهرست تحریم‌های روادیدی

نیویورک – ایرنا- دولت ایالات متحده آمریکا که برای پیشبرد اغراض و اهدافش همواره از ابزار تحریم و فشار بهره می برد، ۱۰۰ مقام دولت بلاروس را به فهرست تحریم های روادیدی اضافه می کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای و تکرار ادعاها درباره انتخابات بلاروس و جعلی خواندن آن اعلام کرد که به همین بهانه برای ۱۰۰ شخصیت دولت این کشور محدودیت صدور روادید صادر می کند.

 آمریکا مدعی است این اقدام خصمانه را به بهانه تضعیف نهادهای دموکراتیک و نقض حقوق بشر انجام داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد واشنگتن در کنار مردم بلاروس همزمان با تلاش آنها برای دستیابی به یک آینده دموکراتیک، ایستاده است.

تحریم شدگان افرادی از دفتر ریاست جمهوری، کمیته امنیت ملی (KGB)، وزارت کشور، کمیسیون مرکزی انتخابات، دفتر دادستانی و دفتر مرکزی کمیته تحقیق و تفحص کشور بلاروس هستند.

در این بیانیه ادعا شده است: افرادی که شامل این تحریم ها شده اند، در شکنجه، دستگیری خشونت آمیز معترضان مسالمت آمیز؛ یورش به منازل و دفاتر روزنامه نگاران، اعضای اپوزیسیون و فعالان؛ اعترافات اجباری؛ تقلب در انتخابات؛ صدور حکم با  انگیزه سیاسی برای زندانیان سیاسی؛ اخراج دانشجویان به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز؛ تصویب قوانین تاثیر گذار بر آزادی های اساسی و اقدامات سرکوب خارج از کشور دست داشته اند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است: از زمان انتخابات تقلبی ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه  آمریکا ۲۹۷ فرد را به دلیل تضعیف دموکراسی در بلاروس در فهرست محدودیت های روادید قرار داده است. از جمله  مقاماتی که جدید در این فهرست قرار گرفته اند، میکالای کارپیانکو، معاون وزیر امور داخلی و  دزمیتری بالابا، فرمانده نیروی ویژه پلیس شهر مینسک هستند که به دلیل نقض فاحش حقوق بشر و بازداشت خودسرانه معترضان مسالمت آمیز شامل محدودیت های روادیدی آمریکا شده اند.

در پی انتخابات اوت ۲۰۲۰ بلاورس، آمریکا و غرب این کشور را به بهانه سرکوب اعتراض ها به انتخابات از سوی  الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور تحریم کرده اند.

با آغاز جنگ اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا، بلاروس همپیمان روسیه را به بهانه این جنگ نیز تحریم کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha