تالاب گاوخونی به کانون بحرانی فرسایش بادی در مرکز کشور تبدیل شده است

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب گاوخونی اصفهان بدلیل مواجهه با خشکسالی به یکی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در مرکز کشور تبدیل شده بنابراین احیای آن ضروری است.

منصور شیشه فروش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر حدود ۹۸ درصد از سطح تالاب گاوخونی خشک است و اگر این پهنه بطور کامل خشک شود، کارکردها و ارزش های محیط زیستی خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه از حدود ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی در زمان حاضر فقط ۲ درصد آن دارای حداقل رطوبت است، اظهار داشت: زمانی که تالاب آب داشت سالانه حدود ۱۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر وارد آن می شدند اما اکنون این تعداد به کمتر از یکهزار قطعه رسیده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه حداقل رطوبت موجود در سطح تالاب بدلیل ورود زهاب به آن است، خاطرنشان کرد: این تالاب از نظر حفاظت از تنوع زیستی، تعدیل آب و هوا، کنترل آلودگی هوا، تثبیت ماسه های روان، حفاظت از منابع آب و خاک، حفظ ارزش های تاریخی منطقه و ایجاد فرصت های گردشگری دارای ارزش های بالایی است اما این کارکردها زمانی بطور کامل محقق می شود که تالاب احیا و حقابه های آن تامین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: خشک شدن تالاب گاوخونی تبعات زیان بار زیادی مانند ایجاد گرد و غبار، کاهش حجم سفره های آب زیرزمینی، شور شدن آب و تشدید بیماری پوستی سالک در منطقه را بهمراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اجرای قانون " حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر" و طرح " حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی" توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور به اصفهان نیز بر احیای تالاب بین المللی گاوخونی تاکید شد و امیدواریم پیگیری های لازم برای آن بعمل آید، گفت: برنامه های استان برای احیای تالاب گاوخونی تدوین شده و لازم است مجموعه های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه ای این برنامه ها را با تامین اعتبار مناسب و طبق زمان‌بندی انجام شده، پیگیری کنند.

شیشه فروش به اجرای طرح بیابان زدایی در چهار هزار هکتار و حفاظت از تپه های ماسه ای در اطراف ورزنه و حسن آباد در شرق اصفهان، اظهار داشت: لازم است سازمان مراتع و آبخیزداری کشور نیز بمنظور اجرای طرح استان اصفهان درباره بیابان زدایی و تثبیت کانون های گرد و غبار در پهنه حدود ۵۰ هزار هکتاری تالاب گاوخونی اقدامات لازم و تامین اعتبار مورد نیاز را انجام دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از مساحت استان اصفهان درگیری خشکسالی است، افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۲ ماه ناسالم و همراه با گرد و غبار داشتیم که فعال شدن کانون های داخلی بیابانی و کانون های بیرون استانی و هم مرز با ما در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: این روزها نیز با پدیده گرد و غبار مواجه هستیم که تا سه شنبه این هفته ادامه خواهدداشت.

گاوخونی یکی از تالاب‌های بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسید. این تالاب با  وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد. حداقل نیاز آبی زیست محیطی سالانه گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب محاسبه و تعیین شده است. به دلیل محقق نشدن این حقابه، گاوخونی خشکیده و کارشناسان نسبت به فعال شدن کانون گردوغبار آن هشدار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha