۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84830201
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبر: 84830201
نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

ایرنا - دمشق - سومین دوره نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه با عنوان "سرپترو ۲۰۲۲" با حضور بیش از ۶۰ شرکت داخلی و خارجی (هشت شرکت ایرانی) شامگاه جمعه ۳۱ تیرماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی دمشق، با حضور مقامات سوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق افتتاح شد.

به گزارش امروز(شنبه) خبرنگار ایرنا از دمشق، این نمایشگاه در زمینه های مختلفی از جمله حمل و نقل، مواد پتروشیمی، ایمنی و سلامت، بازیافت مواد پتروشیمی، مواد معدنی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، مشاوره و تحقیقات زیست محیطی پتروشیمی، تجهیزات، استخراج، اکتشاف و … خدمات ارایه می دهد.
سومین دوره از نمایشگاه تخصصی بین المللی نفت و گاز سوریه با حضور "بسام طعمه" وزیر نفت و معادن معدنی سوریه و مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه و همچنین برخی مقامات سوری و خبرنگاران افتتاح شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ورود به بازار سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز در سوریه و ایجاد فرصت برای شرکت ها در عرصه ی جهانی برای ورود محصولات خود به بازار کشور سوریه اعلام شده است.

این بازار یکی از بازارهای بالقوه و مهم برای صادرات محصولات ایرانی به سوریه است و شاید حضور در این نمایشگاه سبب ایجاد ارتباط مستقیم بین تاجران دو کشور باشد.
یکی از منابع اصلی و حیاتی تامین مالی دولت سوریه، همواره صنعت نفت و گاز بوده که با آغاز بحران این کشور ابتدا گروه های تروریستی همچون داعش سال ها اقدام به سرقت نفت این کشور کردند و سپس تروریست های آمریکایی جایگزین گروه های تکفیری در سرقت جان و مال سوری ها شدند.
با وجود اینکه درآمد حاصل از نفت در کشور سوریه در مقایسه با سایر کشورهای نفت خیز خاورمیانه اندک است، اما همین میزان نیز اهمیت بسیار زیادی برای دولت سوریه دارد.
مخازن نفت سوریه بیشتر در شرق این کشور و در  استان دیر الزور و نزدیک مرز عراق، و منطقه حسکه در شمال ‌شرق سوریه متمرکز شده است. پس از وقوع جنگ و آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ تولید نفت این کشور فروپاشید و می‌توان گفت که عملا متوقف شد.

تا سال ۲۰۱۴ داعش کنترل بخش اعظمی از مناطق و ذخایر نفتی شرق سوریه، از جمله العمر، بزرگترین مخزن نفت این کشور را در استان دیر الزور در دست گرفت.
 به دنبال آن، فروش نفت به یکی از بزرگ‌ترین منابع تامین مالی داعش تبدیل شد، تا جایی که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ فاش کرد که درآمد داعش از فروش نفت سوریه ماهانه حدود ۴۰ میلیون دلار است.

بعد از حمله ناگهانی ترکیه و عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه با این‌که کردها کنترل و تسلط‌شان را زیر نظر تروریست های آمریکایی بر مناطق زیادی از خاک سوریه از دست داده‌اند، اما هنوز هم کنترل بیشتر مخازن نفتی شرق فرات در دست نیروهای دموکراتیک و آمریکایی ها باقی مانده است.
با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد، دولت بشار اسد به شدت محتاج ذخایر نفتی است و مجبور به واردات مقادیر قابل توجهی نفت از کشورهای خارجی است، اما به دلیل تحریم های یکجانبه و سختگیرانه اتحادیه اروپا و آمریکا واردات نفت نیز کاری بس دشوار برای دولت بشار اسد است.
در سال های اخیر تامین‌کننده اصلی نفت سوریه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

چندی پیش مدیر عامل شرکت نفتی انگلیسی "گولف سندس" ادعا کرده بود که کردهای سوریه در حال حاضر حدود ۷۰ هزار بشکه در روز نفت خام استخراج می کنند.
 وی در گفت وگوی دیگری با نشریه MEES پیشنهاد کرده بود که نفت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه برای تامین نیازهای مردم این کشور و تحت نظر سازمان ملل هزینه شود.  

بر اساس آمار و ارقام وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت این کشور توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سوریه سرقت می‌شود.
آمریکا در طول یک دهه از جنگ علیه سوریه به بهانه و ادعای مقابله با تروریسم و داعش همواره از شبه نظامیان جدایی طلب حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده است، به گونه ای که حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ‌آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.
با گذشت چند سال از بحران سوریه و استقرار امنیت در بسیاری از مناطق این کشور که به برکت خون شهدای سوری و جبهه مقاومت اسلامی رقم خورده، برپایی نمایشگاه نفت و گاز سوریه فرصت مناسبی است که مشارکت کنندگان ضمن معرفی محصولات خود به مدیران بخش خصوصی و مقامات دولتی سوریه بتوانند با آنها مذاکره مستقیم و رو در رو داشته باشند.
با توجه به‌ وجود ارتباط سیاسی استراتژیک سوریه با ایران و همچنین نزدیک شدن جنگ سوریه به آخرین ایستگاه خود و در عین حال آسیب دیدن جدی زیر ساخت های این کشور و نیاز به بازسازی آن و در عین حال تعرفه های پایین گمرکی برای ایران که چهار درصد است و عدم حضور رقبای منطقه ای ایران در سوریه به ویژه در صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین وجود ذخایر نفتی ارزنده در سوریه که نیاز به مشارکت در استخراج، پالایش و تولید فرآورده های نفتی دارد، تمامی این موارد نشان دهنده بستر مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه است.

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

وزیر نفت و منابع معدنی سوریه پس از افتتاح این نمایشگاه و بازدید از غرفه های شرکت کننده در آن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه در طول چند سال گذشته به نقطه عطفی برای پیشرفت بخش نفت سوریه تبدیل شده است.  
"بسام طعمه" افزود: این نمایشگاه موفق شد تا بستری باشد که تجارب، ایده‌های نویدبخش جدید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب را ببینیم و فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات در مورد صنعت نفت، از جمله شامل سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی باشد.

 وزیر نفت سوریه تصریح کرد: بخش نفت یکی از حاملان اقتصاد ملی است که از سال ۲۰۱۱ مورد هدف سازمان های تروریستی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات ناعادلانه غرب منجر به جلوگیری از سرمایه گذاری و فناوری در این بخش شده است.
وزیر نفت و معادن معدنی سوریه افزود: ما در این نمایشگاه ها به دنبال جذب متخصصان و شرکت های علاقه مند از کشورهای دوست با هدف یافتن جایگزینی برای فناوری های غربی و یافتن راه حل هایی برای خدمت به بخش نفت خود هستیم.

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هشت شرکت بزرگ ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند که محصولات خود را به هشتاد کشور جهان صادر می کنند.
مهدی سبحانی افزود: ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات و مواد نفتی تجربه بسیار گرانبهایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه این فرصت را به شرکت های خصوصی می دهد که ارتباط خود را با شرکت های سوری افزایش دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ایران و سوریه، ایران می تواند در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی مکمل شرکت های سوری باشد.
وی تصریح کرد: در زمینه همکاری های نفتی همیشه همکاری میان ما و سوریه وجود خواهد داشت و ما دوست دوران سخت هستیم.

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

مدیرکل گروه بین‌الملل مشهدانی، برگزارکننده این دوره از نمایشگاه نفت دمشق نیز طی سخنانی گفت: این نمایشگاه زیر نظر وزارت نفت و منابع معدنی سوریه راه‌اندازی شده است.
خلف مشهدانی افزود: در این نمایشگاه ۶۰ شرکت از شرکت‌های دولتی و خصوصی و بخش های مشترک و گروهی از متخصصان و کارشناسان صنایع نفت و انرژی داخلی و خارجی حضور دارند.

مشهدانی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به صورت مجازی برای کسانی که امکان حضور یا شرکت نداشتند در دسترس خواهد بود و لینک ورود به آن در اولین روز راه اندازی منتشر شد.
در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه که ۶۰ شرکت داخلی و خارجی شرکت کرده اند، هشت شرکت ایرانی نیز مشارکت و حضور پررنگ دارند.
نمایشگاه "سرپترو ۲۰۲۲"تا ۲۵ جولای مصادف با دوشنبه سوم مرداد ماه ادامه دارد و علاقمندان می توانند در این سه روز از ساعت پنج عصر تا ده شب به محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی شهر دمشق مراجعه کرده و از این نمایشگاه دیدن کنند.

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

نمایشگاه نفت و گاز سوریه، زمینه ها و فرصت ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha