پس از تهاجم خونبار زاخو؛ ترکیه دو بار دیگر به خاک عراق در دهوک حمله کرد

بغداد-ایرنا- با وجود واکنش های شدید عراقی ها به حملات خونبار روز چهارشنبه ترکیه به مرکزی گردشگری در زاخو استان دهوک اقلیم کردستان عراق، منابع آگاه از دو حمله دیگر ترکیه به این استان عراق خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، منابع امنیتی امروز جمعه به رسانه ها گفتند که روستای «سکیری» استان دهوک عراق در منطقه العمادیه بار دیگر مورد حمله هوایی ترکیه قرار گرفته است.

ترکیه ادعا کرده است که در این حمله، عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را هدف قرار داده است.

شب گذشته، پنجشنبه نیز برخی منابع عراقی خبر دادند که یک روز پس از حمله مرگبار ترکیه به زاخو، ترکیه با ۲۱ خمپاره دوباره به گردشگاه «په رخ» حمله کرده است جایی که یک روز پیش تر حمله ترکیه ۹ گردشگر عراقی (عمدتا زن و کودک) را به کام مرگ کشاند و دستکم ۳۱ نفر را بنا به اعلام مقام های عراقی مجروح کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در جلسه با سران سیاسی و حزبی این کشور از توسل به اهرم‌های متعدد گفت و «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق احتمال داد که عراق از برگه اقتصادی و تدابیر امنیتی در مواجهه با حملات ترکیه به شمال عراق استفاده کند.  در همین حال سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد انکار ترکیه و انداختن تقصیر به گردن سایرین درباره حملات، شوخی سیاه غیر قابل قبول و تجاوز آن کشور ثابت شده است.

ناظران می گویند تاکنون ارتش ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۳ بار در استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

حمله خونبار روز چهارشنبه به مرکز گردشگری «په رخ» زاهو در دهوک اقلیم کردستان اما با ۹ کشته و بیش از ۳۰ زخمی (عمدتا زن و کودک) آنقدر نگران کننده شد و واکنش‌های خشم آلود در پی داشت که ترکیه را ناچار به انکار حمله و انداختن آن به گردن پ.ک.ک کرد؛ گروهی که سال‌هاست ارتش ترکیه به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر آن در شمال عراق جولان می‌دهد و پایگاه می‌سازد.

روز پنجشنبه، الصحاف از اقدامات جاری و آتی عراق در مقابله با تحرکات ترکیه در خاک کشورش خبر داد؛ از اینکه وزارت خارجه یادداشت اعتراض شدید اللحنی به «علیرضا گونای» سفیر ترکیه در بغداد داده، کاردار عراق در آنکارا را به بغداد فراخوانده و شکایت کشورش به شورای امنیت و سازمان ملل در دستور کار جدی قرار داده شده است.

با همه اینها، این حملات جدید در حالی صورت می گیرد که منابع رسانه ای عراقی به ویژه در شبکه های اجتماعی می گویند با وجود واکنش های شدیدتر از قبل عراقی در سطح دولتی و ملی، ترکیه نه تنها همچنان به حملات خود در خاک عراق ادامه می دهد که برخی فرماندهان ترکیه ای نیز، توان دفاعی عراقی ها را در صفحات شبکه های اجتماعی خود با عبارت ها و تصاویر تحقیر آمیز به استهزا و تحقیر گرفته اند.

پس از تهاجم خونبار زاخو؛ ترکیه دو بار دیگر به خاک عراق در دهوک حمله کرد
نمونه ای از واکنش های تحقیرآمیز نظامیان ترکیه علیه عراق

برخی صفحات شبکه های اجتماعی با رصد صفحات فرماندهان نظامی ترکیه به این مساله اشاره کردند که نظامیان ترکیه در حال تمسخر عراق به دلیل انفعال در برابر این حملات با تصاویر و نوشته های اهانت آمیز درباره توان دفاعی عراق هستند.

از سوی دیگر، در کنار اعتراضات و بسته شدن دفاتر صدور ویزای ترکیه در عراق، کمپین های مردمی نیز برای تحریم کالاهای ترکیه در حال تقویت است.

پس از تهاجم خونبار زاخو؛ ترکیه دو بار دیگر به خاک عراق در دهوک حمله کرد
یک فروشگاه که در بغداد خرید و فروش محصولات ترکیه را تحریم کرده است

در همین حال، صبح امروز جمعه یک پایگاه ترکیه در ناحیه «بامرنی» اقلیم کردستان عراق هدف حمله با دو پهپاد بمبگذاری شده قرار گرفت اما تلفاتی در پی نداشت و گروهی هم رسما مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha