نشست تهران در اهداف خود موفق عمل کرد/ایران، روسیه و ترکیه الگویی از شراکت ارایه کردند

تهران - ایرنا- روزنامه لبنانی "البناء" امروز چهارشنبه در گزارشی تحلیلی نشست تهران را در رسیدن به اهداف خود موفق دانست و نوشت که روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه الگویی از شراکت ارایه کردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی " البناء" در تحلیل خود به ارزیابی نشست دیروز تهران و نشست اخیر جده با حضور «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: نشست تهران نگاه رسانه های گروهی و افکار عمومی جهان را به خود جلب کرد و ایران در برابر نشست شکست خورده جده توانست یک نشست سه جانبه موفق را به نمایش بگذارد. نشست تهران، نشست در جده را از فروغ انداخت. 

به نوشته البناء، نشست جده که با حضور بایدن و شرکت سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس به همراه اردن، مصر و عراق برگزار شد، بدون دستیابی به نتیجه ملموس و قابل توجهی به کار خود پایان داد.

این روزنامه افزود: هنوز جوهر نشست جده خشک نشده بود که فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی اعلام کرد که دولت متبوعش سطح صادرات نفت خود را افزایش نخواهد داد. او گفت که با این مطلب که" عرضه نفت به جهان با کمبود مواجه است" موافق نیست و کشورهای عضو اوپک پلاس از جمله روسیه به سهمیه تعیین شده خود پایبند هستند.

به نوشته البناء، ناظران سیاسی که نشست جده دوحه را دنبال کردند، معتقدند که این وضعیت نمایانگر ناکامی فاحش بایدن است زیرا با توجه به شکست شکل گیری یک ائتلاف نظامی عربی- صهیونیستی علیه ایران و ناکامی در ملحق کردن همه جانبه عربستان به فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تنها امید باقیمانده برای واشنگتن آن بود که ریاض به درخواست کاخ سفید مبنی بر افزایش میزان صادرات نفت خود به بازارهای جهانی بنابر درخواست بایدن پاسخ مثبت دهد اما آمریکا در تحقق بخشیدن به این امر نیز ناکام ماند. 

روزنامه البناء در ادامه نشست تهران اشاره و تاکید کرد: رؤسای جمهور ایران و روسیه و ترکیه توانستند الگویی از یک ائتلاف میان کشورهای هم تراز ارائه کنند که با هم شریک و همپیمان هستند.

این روزنامه افزود: رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه همچنین موفق شدند اهداف سه گانه نشست تهران را تحقق بخشند که عبارتند از نخست: از بین رفتن خطر وقوع جنگ در مرزهای سوریه و ترکیه آن هم پس از آنکه ترکیه آمادگی خود را برای انجام عملیات نظامی اعلام کرد و ارتش سوریه نیز نیروهایش را در مرزها مستقر کرد . بیانیه پایانی اجلاس تهران بر صرف نظر کردن ترکیه از انجام عملیات نظامی تاکید کرد؛ به امید آنکه کانال همکاری میان آنکارا با دولت سوریه بر اساس محترم شمردن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور گشوده شود چرا که همکاری تنها راه تضمین امنیت در مرزهای مشترک دو کشور به شمار می رود. روسای جمهور ایران و روسیه در اظهارات خود به شدت با ایده انجام عملیات نظامی توسط ترکیه مخالفت کردند اما در عین حال دغدغه های امنیتی، سیاسی ، مالی و اقتصادی ترکیه را مدنظر قرار دادند.

این روزنامه افزود: دومین دستاورد اجلاس تهران آن بود که موفقیت به دست آمده در سوریه را به عنوان یک الگوی قابل تکرار در منطقه به ویژه افغانستان و جمهوری آذربایجان ارائه دهد تا آنکه به منظور حل و فصل بحران های منطقه ای از یمن گرفته تا لیبی، منابع قدرت کشورهای شرکت کننده را به عناصر تکامل بخش یکدیگر تبدیل کنند و زمینه را برای حل و فصل امور توسط کشورهای همپیمان قبل از کشورهای رقیب فراهم کنند و همچنین با افزایش سطح سرمایه گذاری و مبادلات تجاری، ارزهای ملی خود را جایگزین دلار کنند تا بدین ترتیب بتوانند تحریم های آمریکا را خنثی و ناکارآمد کنند.

به نوشته البناء، سومین دستاورد زمینه سازی برای تحولات پیش روی گروه قدرت های اقتصادی نوظهور بین المللی موسوم به بریکس است که روسیه، چین و هند رهبری آن را برعهده دارند و عضویت ایران در پاییز آینده در آن تثبیت خواهد شد و ترکیه نیز در نظر دارد تا به عضویت آن درآید تا اینکه به چارچوبی برای رشد و توسعه اقتصادهای مستقل تبدیل شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha