نهادینه سازی روش‌های جایگزین قضایی ماموریت مهم مرکز توسعه حل اختلاف است 

مشهد- ایرنا- رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: فراگیر کردن و نهادینه سازی روش های جایگزین رسیدگی قضایی مأموریت اصلی این مرکز است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شورای حل اختلاف خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در آیین افتتاحیه همایش برنامه ریزی تحول و تعالی توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در مشهد افزود: نهادینه سازی روش‌های جایگزین قضایی مانند داوری ، میانجی گری و مذاکره و مصالحه به منظور گسترش صلح و سازش در حل و فصل دعاوی ماموریت اصلی مرکز توسعه حل اختلاف است.

وی اظهار داشت: همچنین  فراگیر شدن فرهنگ صلح و سازش در کنار نهادینه سازی روشهای جایگزین قضایی مورد توجه و تاکید مرکز توسعه حل اختلاف است و سیاست فعلی مرکز توسعه حل اختلاف بر توسعه صلح و سازش به صورت مردمی و غیر دولتی است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: از زمان آغاز بحث توسعه حل اختلاف حدود دو سال می گذرد، که بهره وری پایین و نداشتن استانداردهای عملکردی جامع در این باره از مسائل مهم بوده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به برنامه های تدوین شده برای رفع مشکلات و مسائل شوراهای حل اختلاف افزود: تدوین الگوی استاندارد، فعالیت های تعالی بخش و تدوین ضوابط یک پارچه و ارتقا یافته برخی از این موارد است.

وی تصریح کرد: همچنین  اصلاح و ارتقای ساختار سازمانی و اصلاح فرآیندها و تأسیس اداره کل داوری و میانجی گری و آغاز به کار این نهاد ها با رویکرد جدید  از نمونه سیاست های مرکز توسعه حل اختلاف است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف با بیان اینکه بر مبنای آمار کمیت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف در سال گذشته افزایش داشته است:گفت: با اجرایی کردن طرح آمایش شعب و اصلاح و یکسان سازی فرآیند ها برای افزایش کمی و کیفی صلح و سازش و افزایش و بهبود بهره وری شعب تلاش می شود.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه در ساختار شوراهای حل اختلاف باید اصلاح صورت بپذیرد، افزود: معماری ساختمانی چارچوبی برای تبیین و هماهنگ سازی و همسو سازی کلیه فعالیت ها و عناصر سازمانی در جهت نیل به اهداف راهبردی سازمان است .

رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: به یاری خداوند و در سایه کار جهادی و تلاش مضاعف  این استان در ردیف استانهای پیش رو در زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش با محوریت نیروهای خدوم مردمی بوده است.

غلامعلی صادقی با  تقدیر از حمایت های مرکز توسعه حل اختلاف کشور از برنامه های مجموعه قضایی  خراسان رضوی افزود: روند ترویج فرهنگ صلح و سازش در چارچوب سند تحول و تعالی قوه قضائیه استمرار خواهد داشت.

همایش برنامه ریزی تحول و تعالی توسعه حل اختلاف قوه قضاییه امروز با حضور رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و رؤسای توسعه حل اختلاف  به مدت دو روز به میزبانی مشهد در حال برگزاری است . 

در قالب این همایش سه کارگروه توسعه روش های جایگزین قضایی، تحلیل فرایند اجرای مسئولیت همزمان و آمایش شعب در مدل تعالی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha