۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84823019
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش جنبش انصارالله به اظهارات بایدن درباره آتش‌بس در یمن

تهران - ایرنا- جنبش انصارالله یمن در واکنش به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق آمریکا با عربستان برای تمدید آتش‌بس در یمن اعلام کرد که دولت صنعاء ادامه اقدامات جنایت‌آمیز و تجاوزات آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایرنا، «محمد علی الحوثی» عضو ارشد شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز شنبه در حساب توئیتری خود نوشت: دشمنانی (متجاوزان به یمن) که در عربستان نشست برگزار می‌کنند باید تجاوز، محاصره و اقدامات تروریستی خود علیه مردم یمن را متوقف کنند.

وی با تأکید بر مخالفت دولت صنعاء با تمدید آتش‌بس در یمن به همان شیوه قبلی افزود: تنها ثمره تمدید این آتش‌بس، بلا و لعن و نفرین همیشگی تاریخ است.

الحوثی در ادامه رشته توئیت خود که پس از صحبت‌های بایدن درباره تمدید آتش بس در یمن منتشر کرد، تصریح کرد: «به غیر از پایان دادن به تجاوزات و محاصره آمریکا، انگلیس و عربستان و ائتلافش علیه یمن، تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید. ما تصمیم را خودمان می‌گیریم و این را شما می‌دانید».

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیروز در جریان سفرش به جده با مقامات سعودی بر سر کار برای تمدید آتش‌بس یمن توافق کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره یمن مدعی شد که آتش‌بس سه ماهه کنونی مسالمت‌آمیزترین شرایط را در هفت سال گذشته در یمن ایجاد کرده است و با مقام‌های عربستان سعودی توافق کردند که برای حل‌وفصل گسترده‌تر چالش‌های مرتبط با یمن، مسیر دیپلماسی را دنبال کنند.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد، یک آتش بس دو ماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، سازمان ملل برای تمدید دوباره آن رایزنی کرد و در نهایت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در تاریخ ۱۲ خرداد ماه اعلام کرد که توافق تمدید آتش بس برای دو ماه دیگر حاصل شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha