۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۹
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 84825881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری نشست پنج جانبه غربی - عربی درباره یمن

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۹
کد خبر: 84825881
برگزاری نشست پنج جانبه غربی - عربی درباره یمن

تهران – ایرنا – نشست پنج جانبه ای با شرکت نمایندگان پنج کشور غربی و عربی درباره اوضاع یمن برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری "الموقع پست"، این نشست روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از عربستان، امارات، انگلیس، آمریکا و سطان نشین عمان با حضور «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به صورت مجازی برگزار شد.

ریاست این نشست مجازی برعهده «آماندا میلینگ» وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس بود.

در این نشست که توسط وزارت خارجه انگلیس برگزار شد، آنچه از آن "حمایت از تلاش ها برای صلح و دستیابی به راه حل فراگیر برای بحران یمن" خوانده شده، بررسی شد.

در این نشست نمایندگان دولت نجات ملی یمن حضور نداشتند.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

«هانس گروندبرگ» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دوم ماه ژوئن گذشته (۱۲ خرداد) اعلام کرد که طرف های ذیربط در یمن با پیشنهاد این سازمان برای تمدید آتش بس به مدت دو ماه دیگر موافقت کردند. 

این دوره آتش بس در اول ماه اوت آینده (۹ مرداد) پایان می یابد و سازمان ملل در تلاش برای تمدید آن برای سومین دوره و به مدت شش ماه است.

شورای عالی سیاسی یمن چندی پیش تاکید کرد که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است زیرا این آتش بس تاکنون صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha