لزوم مدیریت ۳۰هزار هکتار کانون گردوغبار تا ثبت هفت روز هوای پاک درقم

قم - ایرنا - لزوم مدیریت ۳۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار ،‌ ثبت هفت روز هوای پاک درقم از ابتدای سالجاری تاکنون، افتتاح ۳۵ طرح کشاورزی، حفظ واحدهای صنعتی موجود از مهمترین برنامه‌های اقتصادی و اعلام موارد ناایمن در واحدهای صنعتی اهم اخبار هفته گذشته قم بود.

۶۵ درصد مردم قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، رونمایی از زندگینامه شهیده پزشک و جراح قمی، پر مصرف بودن پنج درصد مشترکان برق ، تناسب نداشتن بودجه  شهرستان قم با نیازهای واقعی آن ، محدودیتی در زمینه تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های استان وجود ندارد،لزوم انجام اقدامات لازم برای بهبود شرایط تالاب‌های قم ، ۳۸۰۰ نفر از روستاییان قم زیر پوشش شبکه فیبرنوری،واولویت اصلی مدیریت شهری نگهداری باغات از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

لزوم مدیریت ۳۰هزار هکتار کانون گرد و غبار

استاندار قم گفت: مسئولان استانی باید با هماهنگی با دستگاه‌های ملی به قید فوریت نسبت به مدیریت ۳۰هزار هکتار کانون گرد و غبار اقدام کنند.

سیدمحمدتقی شاهچراغی هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری قم افزود: مدیریت و کنترل پدیده گرد و غبار یک مساله اساسی و اولویت دار است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مباحث مربوط به محیط زیست در سفر سال گذشته رییس جمهور به قم کمتر مورد توجه قرار گرفت باید در اسرع وقت ادارات کل محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی در قالب متمم سفر، پیشنهادات کارشناسی خود را جهت مدیریت معضل گرد و غبار جهت ارائه به نهاد ریاست جمهوری مطرح کنند.

ثبت تنها هفت روز هوای پاک در قم  از ابتدای امسال تاکنون  

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: از ابتدای امسال تا ۲۰ تیرماه جاری، ۷ روز پاک، ۵۹ روز قابل قبول، ۳۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۶ روز ناسالم برای همه گروه ها در قم ثبت شده که نسبت به ۲ سال گذشته با شیب تندی روبه افزایش است.

 سیدرضا موسوی مشکینی در جلسه ستاد مدیریت بحران با اشاره به معضل گرد و غبار، بیان داشت: شرایط کانون های گرد و غبار قم نامطلوب است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت پدیده گرد و غبار، گفت: در سطح استان قم ۳۰ هزار هکتار کانون مستعد و فعال، ۱۲ هزار تن گرد و غبار به صورت سالانه تولید و در سطح استان و شهرهای پیرامون توزیع می کنند.

موسوی مشکینی افزود: گرد و غبار کنونی شهر قم ناشی از کانون های داخلی در محدوده دشت مسیله است که شرایط کنونی را بوجود آورده است.

لزوم انجام اقدامات لازم برای بهبود شرایط تالاب‌های قم 

 معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر انجام اقدامات لازم برای بهبود شرایط تالاب‌های قم تاکید کرد.

مجتبی ذوالجودی هفته گذشته در بازدید از تالاب شکار ممنوع حوض سلطان قم گفت: تالاب های قم با توجه به موقعیت و ظرفیت های اکولوژیک و میکروارگانیسم های بسیار ارزشمند، نیازمند طرح های ویژه حفاظتی هستند. 
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان قم از زیستگاه های تالابی تشکیل شده‌است، خاطرنشان کرد: تالاب‌های استان می‌توانند در برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب‌های کشور مورد توجه قرار گرفته و اعتبارات سنواتی لازم را دریافت کنند. 
وی مسأله های حقابه های زیست محیطی تالاب های استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: مطالعات حقابه تالاب ها در استان‌های بالادستی انجام گرفته‌است و در قم نیز به عنوان انتهای حوضه آبریز، باید مطالعات لازم به ویژه برای دریاچه نمک انجام شود.

اولویت اصلی مدیریت شهری نگهداری باغات

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: اولویت اصلی مدیریت شهری در حوزه فضای سبز موضوع حفظ و نگهداری باغ‌ها است، البته حفظ باغات باید به گونه‌ای باشد که انتفاع مالکان نیز در نظر گرفته شود.

مهدی اصفهانیان‌ مقدم با تاکید بر اینکه با توسعه شهرنشینی شاهد تخریب و تغییر کاربری باغ‌های شهرها هستیم اظهار داشت: برخی افراد در سال‌های گذشته زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شهر را به ساختمان تبدیل کرده‌اند و همچنان به دنبال این هستند که معدود باغ‌های ارزشمند شهر را نیز تخریب کرده و تغییر کاربری دهند در حال که مدیریت شهری با جدیت به دنبال حفظ این سرمایه‌های زیست محیطی است.

افتتاح ۳۵ طرح کشاورزی

مراسم نمادین بهره‌برداری از ۳۵ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۸۷۳ میلیارد ریال و اشتغال‌آفرینی برای ۲۳۲ نفر روز پنجشنبه در قم برگزار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم هفته گذشته دراین آیین و مراسم تجلیل از بهره‌برداران برتر در سالن کرامت استانداری بیان کرد:کشاورزی قم نیز نقش موثر و مفیدی در عرصه تامین امنیت غذایی کشور و خودکفایی دارد و تولیدکنندگان، بهره‌برداران و تشکل‌های قوی در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

محمد رضا حاجی رضا افزود: میزان متوسط تولید محصولات کشاورزی در این استان سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تُن است که با توجه به شرایط خاص جغرافیایی این استان رقم قابل توجهی است.

۶۵ درصد مردم قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی قم با تاکید بر پوشش ۶۵ درصدی مردم قم، گفت: ارتقای خدمات و افزایش رضایتمندی مردم از سیاست‌های اصلی این سازمان است.

محمد عاشوری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه،  بیان کرد: با الکترونیکی شدن ۳۰ خدمت تامین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ از میلیون ها بار مراجعه حضوری به دفاتر تامین اجتماعی در سراسر کشور جلوگیری بعمل آمده‌است.

وی با اشاره به برخی دیگر از مزیت های اجرای طرح ۳۰۷۰ عنوان کرد: یکی از ویژگی های قابل بیان این طرح صرفه جویی کاغذ و به تبع آن در جلوگیری از قطع سالانه هزاران درخت بوده است.

عاشوری دربخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ این سازمان ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی از کارفرمایان استان در خصوص حق بیمه کارگران و شاغلین واحدهای مختلف شغلی طلبکار است.

اعلام موارد ناایمن در واحدهای صنعتی قم 

 مدیر بهداشت و ایمنی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در جریان بازرسی‌های میدانی، موارد ناایمن در واحدهای صنعتی فعال دراستان توسط کارشناسان متخصص در این حوزه مشخص و به صورت کتبی به بهره‌برداران اعلام می‌شود.

سید ناصر امیرحسینی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: با توجه به این که بحث ایمنی و بهداشت واحدهای صنعتی یکی از اولویت‌های دستگاه‌های متولی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت استان است، از سال ۹۸ کمیته بهداشت و ایمنی و پدافند غیرعامل بخش صنعت،‌ معدن و تجارت را تشکیل دادیم.

وی با اشاره به این که در بازرسی‌های ایمنی واحدهای صنعتی استان به سه‌دسته واحدهای صنعتی پرخطر، واحدهای صنعتی کم‌خطر و واحدهای صنعتی با خطر متوسط تقسیم می‌شوند، افزود: درکمیته بهداشت و ایمنی و پدافند غیرعامل بخش صنعت،‌ معدن و تجارت قم، کارشناسانی هستند که در خصوص رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از واحدهای صنعتی در سطح استان بازدید به عمل می‌آورند.

حفظ واحدهای صنعتی موجود از مهمترین برنامه‌های اقتصادی درقم

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده و نقشی که واحدهای صنعتی در تولید محصولات مورد نیاز مردم و اشتغالزایی دارند، فعال‌ نگه داشتن آن‌ها در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان است.

اکبر ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در همین رابطه به دنبال راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد در قم هستیم و با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و دیگر امکانات موجود، حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالسازی دوباره واحدهای صنعتی، به‌عمل خواهیم آورد.

وی افزود: در کنار حفظ واحدهای صنعتی ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم به دنبال افزایش کمی و کیفی سطح فعالیت آن‌ها در قالب افزایش ظرفیت تولید محصولات و ارتقا کیفیت محصولات تولید شده نیز هستیم و در این بخش با همکاری بانک‌های استان تسهیلات مورد نیاز به صنعتگران متقاضی پرداخت خواهد شد.

بهسازی ۳۷ کیلومتر از راه های روستایی قم 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم گفت: با اعتباری بالغ بر۲۰۰ میلیارد ریال، مسیرهای دسترسی ۳۰ روستا به طول ۳۷ کیلومتر در این استان بهسازی شد و به بهره برداری رسید.

 حسین زنجیرانی فراهانی هفته گذشته با اعلام این خبر افزود: نظر به ضرورت ارتقای زیر ساخت راه‌های روستایی، طی سنوات گذشته و درقالب طرح‌هایی از جمله طرح ابرار( اقدام ملی برای راه‌های روستایی) و طرح راه بخشنده، نسبت به بهسازی و ایمن سازی راه های روستایی استان قم اقدام شده است.

وی با یادآوری اینکه در طرح ابرار مسیر دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت دراستان، آسفالت شده است، تصریح کرد: روند اصلاح و ارتقای راه‌های روستایی استان درسال جاری از رشدخوبی برخوردار بوده و تنها از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۷ کیلومتر از محورهای روستایی استان بهسازی شد.

تحت پوشش قرار گرفتن ۳۸۰۰ نفر از روستاییان قم زیر پوشش شبکه فیبرنوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، از توسعه و بهره‌برداری ۲۷ کیلومتر فیبرنوری روستایی از محل اعتبارهای طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۲ روستای بخش مرکزی شهرستان قم خبر داد و گفت: سه هزار و ۷۸۷ نفر از خدمات این طرح بهره‌مند شدند.

 جواد غلام‌پور اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت ارتباطات، توسعه ارتباطات روستایی از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری روستایی می‌باشد.

 وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ کیلومتر فیبر نوری از محل خدمات عمومی اجباری روستایی در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته، که روستای حسین‌آباد میش مست با ۳۸۷ خانوار و هزار و ۳۱۱ تَن جمعیت، به طول ۱۱ کیلومتر، همچنین روستای جنت‌آباد با ۶۹۲ خانوار و ۲ هزار و ۴۷۶ تَن جمعیت نیز به طول ۱۶ کیلومتر از شبکه فیبرنوری استفاده می‌کنند.

محدودیتی در زمینه تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های استان قم وجود ندارد

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: آرد مورد نیاز نانوایی‌های استان همچون گذشته تامین است و حتی برای تسهیل دسترسی مردم به نان، تنها در ماه گذشته ۷۰۰ تُن آرد مازاد اختصاص دادیم.

سعید محمدی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با توجه به لزوم تامین کالاهای اساسی در بهترین شرایط ممکن برای مردم، اداره کل غله قم با استفاده از همه ظرفیت‌های دراختیار خود همواره تلاش کرده‌است که سطح ذخیره سازی گندم در استان همیشه بیش از نیاز چندماه مردم قم باشد و در همین رابطه هیچ کمبودی برای تامین گندم برای تولید آرد و در ادامه پخت مورد نیاز مردم در نانوایی‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های اداره کل غله قم، گندم وارد شده به استان از کیفیت لازم برای پخت نان‌های مورد نیاز مردم برخوردار است و این مساله به صورت مستمر توسط کارشناسان و از طریق نمونه‌برداری و آزمایش مورد توجه قرار می‌گیرد و به همین دلیل به مردم اطمینان می‌دهیم که گندم با کیفیت به استان وارد و در نانوایی‌ها توزیع می‌شود.

تناسب نداشتن بودجه شهرستان قم با نیازهای واقعی آن 

فرماندار قم گفت: کل بودجه سالجاری شهرستان قم حدود ۲۶۵ میلیارد تومان است که تناسبی با نیازهای واقعی شهرستان و طرح های پرتعداد عمرانی ندارد.

عباس ذاکریان هفته گذشته در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان قم، با بیان اینکه ۹۴ درصد بودجه توزیعی کشور به صورت متمرکز ملی است، افزود: دستگاه‌های استانی نسبت به جذب اعتبارات ملی جهت تکمیل و تجیهز طرح‌های اولویت دار استانی اقدام کنند.

وی یادآور شد: ادارت کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان نسبت به جذب ۲۷ صدم درصد از بودجه های ملی برای توسعه ورزش های همگانی تلاش کنند. 

وی بیان کرد: در قالب توزیع اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشوری اولویت با اتمام پروژه های نیمه تمام است.

رونمایی از زندگینامه شهیده پزشک و جراح قمی

طی آیینی از زندگینامه شهیده پروین ناصحی، پزشک و جراح بیمارستان‌های قم در دوران دفاع مقدس، در کتابی به نام "همه خبرها اینجاست" که به تازگی توسط یکی از نویسندگان خوش ذوق به رشته تحریر درآمده، رونمایی شد.

 شهیده پروین ناصحی از پزشکان و جراحان در قم بود که در ایام دفاع مقدس بیشترین عمل جراحی مجروحان را در بیمارستان‌های این استان انجام داد و در نهایت در ۲۱ تیرماه ۶۷ در سن ۳۳ سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پیکرش در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

پر مصرف بودن پنج درصد مشترکان برق

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت برق قم با اشاره به وجود ۶۰۶ هزار مشترک برق درقم، گفت: با توجه به الگوی مصرفی که در فصل تابستان وجود دارد، پنج درصد مشترکان برق در این استان پرمصرف هستند.

سید محمد ارجمندزاده هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: شرکت برق با نصب کنتورهای فهام برای مشترکان برق امکان رصد لحظه‌ای آن‌ها را فراهم کرده‌است.

وی اضافه کرد: در ۲ هفته گذشته با توجه به شرایط شبکه برق و میزان مصرف در استان، با هماهنگی مراجع ذیصلاح نسبت به قطع برق تعدادی از مشترکان پرمصرف اقدام شد.

وی ادامه داد: قم استان گرمسیری درجه سه است و از خرداد تا شهریورماه الگوی مصرف در این استان یک هزار کیلووات ساعت در ماه و در ماه‌های دیگر ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha