۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84818924
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکسالگی خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان؛ برگ ننگین کارنامه بایدن

تهران – ایرنا – جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته دستور خروج سراسیمه نیروهای کشورش از افغانستان را صادر کرد و اگرچه با این دستور، پایان ۲۰ سال اشغالگری ایالات متحده بر افغانستان رقم خورد، اما این اقدام چنان غیرمسئولانه و دارای تبعات فراوان بود که بسیار آن را تاریک ترین برگ از کانامه دولت بایدن می دانند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای رسانه آمریکایی ان بی سی در گزارشی در آستانه یکسالگی خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان، نوشته است با توجه به این ماه آینده اولین سالگرد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان فرا می رسد، شورای امنیت ملی دولت بایدن بررسی هایی را با هدف پیش گیری از هرگونه اقدام اشتباه که می تواند مخصمه ها و گرفتاری های بیشتری را برای او ایجاد کند، آغاز کرده است چرا که تصمیم و اقدام دولت بایدن درسال گذشته برای خروج از نیروهای آمریکایی از افغانستان، تبعات و ماجراهای بسیاری را بدنبال داشت و باعث کاهش ناگهانی و شدید محبوبیت بایدن نزد افکار عمومی آمریکا و جهان شد.

این خروج ناگهانی بسیار غیرمسئولانه بود و در بدترین شرایط که مردم افغانستان با فقر و گرسنگی و مصائب دیگر دست و پنجه نرم می کردند، اتفاق افتاد و این درحالی است که چند مقام آمریکایی به شبکه ان بی سی گفته اند بررسی های دولت بایدن در مورد برنامه های اولین سالگرد خروج از افغانستان رو به پایان است و انتظار می رود بخش عمده گزارش مربوط به آن محرمانه بماند.

مقام های مزبور تاکید کردند که فعالیت های مربوط به مرور و بررسی روند خروج از افغانستان که قرار بود سال پیش انجام شود، هنوز تکمیل نشده است.

یکسالگی خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان؛ برگ ننگین کارنامه بایدن

آنها تصریح کردند که بررسی های وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا ادامه دارد، اما کاخ سفید هنوز تصمیم نگرفته که چه بخشی از این گزارش ها ممکن است علنی باشد یا به کنگره ارائه شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به تعداد زیاد افغان هایی که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان خارج شدند، گفت: ماه آینده فرصت مناسبی برای ادای احترام به نیروهای آمریکایی کشته شده در این عملیات است. وی مدعی شد که آمریکا اکنون با استراتژِی بهتر در برابر هر گونه تهدید تروریسی آماده است.

دو مقام آمریکایی دیگر نیز گفتند هدف شورای امنیت ملی از بررسی های برنامه ها در یکسالگی خروج نیروهای امریکا از افغانستان این است که اطمنیان حاصل شود اقدام اشتباه دیگری در این باره انجام نشود و دردسرهای بیشتری برای دولت ایجاد نگردد.

خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، یکی از تاریک ترین بخش های عملکرد بایدن در کاخ سفید محسوب می شود.

دستیاران رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارند روند خروج آمریکا از افغانستان را یک عملیات موفقیت آمیز جلوه دهند تا از این طریق بتوانند در برابر انتقادهایی مبنی بر این که کاخ سفید می توانست کار بهتری انجام دهد، ایستادگی کنند.

اما به گفته مقام های آمریکایی، این تلاش ها با توجه به وقایع رخ داده در جریان عملیات خروج در سال گذشته و پیش بینی اشتباه بایدن که تصور می کرد نیروهای دولت وقت افغانستان می توانند در برابر طالبان مقاومت کنند، چالش های پیش رو را تشدید می کند.

پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ظرف دو هفته دولت کابل به دست طالبان فروپاشید. بایدن مقصر اصلی فروپاشی دولت پیشین و سقوط افغانستان خوانده شد و صرف نظر از اینکه دولت وقت افغانستان می توانست بعد از خروج آمریکا عملکرد مثبتی داشته باشد یا نه، مردم افغانستان هرگز این خیانت بزرگ بایدن به کشورشان را فراموش نمی کنند.

تصمیم بایدن در مورد افغانستان، محبوبیت او در آمریکا و جهان را تا ۴۰ درصد کاهش داد. تنها 25 درصد مردم آمریکا اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان در شرایط کنونی مورد تایید قرار دادند.

خروج غیرمسئولانه نیروهای اشغالگر آمریکایی و غربی ، بعد از 20 سال ضربه زدن به ثبات و امنیت و آرامش واقتصاد این کشور، در بدترین زمان و شرایط ممکن انجام شد و دردی از مردم افغانستان دوا نکرد. حاصل ۲۰ سال اشغالگری آمریکا و متحدانش، اوضاع امروزی و اسفبار مردم افغانستان است.

اکنون نیز با وجود خروج آمریکا از افغانستان، میلیاردها دلار دارایی مردم افغانستان بلوکه شده در شرایطی که مردم این کشور به ویژه بعد از زلزله و سیل های اخیر، به این وجوهات مالی نیاز دارند.

افزایش آوارگان افغان و کسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود نیز شدند، از دیگر پیامدهای خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان بود که بر مشکلات و مصائب افغان ها افزود.

حالا سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود از وضعیت مردم افغانستان ، بر ضرورت افزایش کمک های بشردوستانه به مردم این کشور تاکید کرده است اما در مورد این که چه کسانی و کدام دولت ها مسئول شرایط امروز کشورجنگ زده افغانستان هستند و باید جبران مافات کنند، مهر سکوت بر دهان زده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha