سفر معاون وزیر کشور به عراق؛ تفاهمات شفاهی و کتبی وارد مراحل عملی شد

بغداد-ایرنا- سفر «سید مسعود میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به عراق، سرعت قابل ملاحظه ای به اجرایی شدن تفاهم ها اعم از شفاهی و یادداشتی داده است.

به گزارش ایرنا، سفر دو روزه معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، حاوی جلسات فشرده و روزهای پرکاری بود که پیش درآمد آن در تهران با رایزنی های متعدد آغاز شده بود اما در سفر به بغداد و دیدار او با مقام های امنیتی و پلیس عراق، عملا وارد فاز برداشتن گام های عملی در آستانه اربعین شد و تاثیر اولیه خود را در زیارت عرفه بر جای گذاشت؛ زیارتی که بر اساس برخی اعلام ها تاکنون ۵۵ هزار زائر را راهی عتبات مقدسه کرده؛ آماری که با توجه به زیارت های عرفه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است.

تقویت همکاری های دو وزارت کشور ایران و عراق در حوزه امنیتی و انتظامی به ویژه با تمرکز بر زیارت اربعین، تقویت همکاری های مرزی دو کشور در حوزه های مختلف، پیگیری اجرایی شدن دو یادداشت تفاهم همکاری امنیتی و زیارتی از جمله مواردی است که می توان آن را در شمار نتایج سفر میراحمدی به عراق آورد.

پیشتر سید مسعود میر احمدی گفته بود که هدف‌گذاری اربعین امسال متمرکز بر بحث سلامت، امنیت، سهولت و ارزانی است؛ با توجه به برآورد ما برای جمعیت فراوان و هم‌چنین گرمی هوا، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی درست هستیم و این کار خوب پیش می‌رود.

به عنوان یک نمونه می توان از زیارت عرفه نام برد که بعد از سال های کرونایی با استقبال قابل توجهی از سوی زائران ایرانی روبرو شد؛ استقبالی که بعضا بنا بر برخی گزارش ها، ازدحام در برخی گذرگاه ها را باعث شد.  

در همین مورد خاص، درخواست صریح میراحمدی در بغداد از مقام های مسئول عراقی این بود که تعداد گیت های ورودی زائران ایرانی به عراق را افزایش دهند.

مسئولان عراقی می گویند حالا گیت های گذرگاه مهران به داخل عراق از ۵ مورد به ۲۰ دروازه ورودی افزایش یافته است؛ امری که نقش قابل توجهی در تسهیل تردد زوار و کاهش حجم حوادث ناشی از ازدحام های معمول در مرزها داشت.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با نادرست دانستن اخبار الزام سفر کاروانی به عتبات عالیات نیز گفت: پس از روز پر فضیلت عرفه هم امکان سفر انفرادی به عتبات عالیات در عراق فراهم شده است.

میر احمدی روز جمعه پس از سفر به عراق تاکید کرد: با تلاش‌های مشترک وزارت کشور و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، پس از روز پرفضیلت عرفه هم حضور عاشقان حسینی برای زیارت عتبات عالیات در عراق به صورت انفرادی بلامانع است و الزاما نیازی به ثبت نام به صورت کاروانی نیست.

دستاوردهای سفر و دیدارهای فشرده اما عملیاتی و کارگروهی هیات ایرانی به ریاست سید مسعود میراحمدی روز چهارشنبه گذشته، دو توافق درباره همکاری امنیتی دو کشور و تنظیم زیارت های دینی را پیش راند و میراحمدی در این باره گفت که امید می رود این همکاری ها، تاثیر خود را بر تحول همکاری تجاری و امنیت مرزی ایران و عراق نشان دهد.  

معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در راس هیات بلند پایه سیاسی، امنیتی، نظامی و انتظامی به منظور پیگیری اجرای تفاهم‌نامه امنیتی و فراهم کردن مقدمات سفر زائران اربعین حسینی(ع) با وزیر کشور و مقام های امنیتی وزارت کشور عراق دیدار کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در مقر پلیس فدرال عراق در بغداد با مقام های امنیتی این کشور از جمله سرلشگر «مهدی الفکیکی» مشاور وزیر کشور عراق و تعدادی از مقام های این وزارتخانه عراقی دیدار کرد.

بعد از این دیدارها، «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق نیز برای دیدار با معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به مقر پلیس فدرال عراق وارد شد و دو طرف درباره هماهنگی های مختلف متمرکز بر برگزاری هماهنگ تر اربعین حسینی و رفع موانع احتمالی گفت و گو کردند.

میر احمدی ریاست هیات ایرانی در جلسه تشکیل کارگروه های متعدد امنیتی بین دو کشور با تمرکز بر برگزاری هماهنگ اربعین حسینی (ع) و اجرایی کردن تفاهم‌نامه های بین دو کشور را بر عهده داشت؛ تفاهم نامه هایی که در سفر عثمان الغانمی وزیر کشور عراق به ایران امضا شد و کارگروه هایی که حالا کار خود را عملا آغاز کرده اند.

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق در هفدهم خرداد ماه امسال به تهران سفر و با «احمد وحیدی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت و گو کرد.

وحیدی در همان نشست مشترک خبری با همتای عراقی خود درباره این دیدار گفت: درباره موضوعات متنوع از جمله مسائل مرزی، تجارت، بازارچه‌های مرزی، توسعه روابط استان های مرزی و موضوعات مربوط به زوار دو کشور گفت‌وگو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha