۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۹
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84810288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایمن‌سازی رایگان دامهای خلیل‌آباد خراسان رضوی در برابر طاعون نشخوارکنندگان

مشهد- ایرنا- رییس اداره دامپزشکی خلیل‌آباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز در خلیل‌آباد خراسان رضوی به صورت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

وحید احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک که با عنوان PPR نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیری بسیار بالا است که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و با علائمی نظیر تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال و ذات الریه همراه با سختی تنفس خود را نشان می دهد که خطر مرگ و میر را نیز در بردارد.

وی با تاکید بر لزوم کنترل این بیماری در سطح واحدهای دامی و مراتع بیان کرد: بروز بیماری نشخوار کنندگان کوچک خطر بالقوه ای برای صنعت دامپروری و حیات وحش کشور تلقی می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد با بیان اینکه این بیماری قابل انتقال به حیوانات حیات وحش است، گفت: به همین دلیل مایه کوبی در واحدهایی که در مجاورت حیات وحش قرار دارند، از اولویت های مهم شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل‌آباد است.

احمدی افزود: دامپزشکی خلیل آباد  در راستای وظایف و سیاست‌های محوله اجرای عملیات واکسیناسیون رایگان گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و بروسلوز را در مناطق دارای تجمع دام سبک با پوشش حداکثری و همچنین مناطق کانون بیماری بروسلوز دامی و انسانی آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام، بیشترین جایگاه را دارد، تصریح کرد: دامداران در صورت بروز بیماری برای جلوگیری از پیشرفت آن باید از جابه جا کردن دام خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری خلیل‌آباد در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

خلیل‌آباد مرکب از ۲ بخش مرکزی و ششطراز و چهار دهستان "رستاق، حومه، ششطراز و کویر" ۲۷ روستا دارد و دو سوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستاها هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha