وزیر خارجه کره‌جنوبی: هدف از شرکت در اجلاس ناتو، مقابله با چین نیست

تهران- ایرنا - وزیر امورخارجه کره جنوبی در توضیح حضور رئیس جمهوری این کشور در اجلاس سازمان پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو) تاکید کرد مقابله در برابر چین هدف وی نبوده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری «یونهاپ» «پارک جین» وزیر امورخارجه کره جنوبی در توضیحی برای سفر «یون سوک یئول» رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس سازمان پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو) تاکید کرد، هدف مقابله با چین نبوده است.  

یون سوک یئول نخستین رئیس جمهوری کره جنوبی است که در اجلاس سازمان پیمان آتلاتنیک شمالی (ناتو) که هفته گذشته در روزهای ۲۸ تا ۳۰ ژوئن (۷ تا ۹ تیر) در مادرید برگزار شد شرکت کرد. کره جنوبی عضو ناتو نیست اما در اجلاس سال جاری به همراه ژاپن، استرالیا و نیوزیلند به عنوان شرکای آسیا-اقیانوسیه  این سازمان حضور داشت.

چین مخالفت خود از حضور کشورهای آسیا-اقیانوسیه  از جمله کره جنوبی در این اجلاس را ابراز کرده بود.

برخی منتقدان تاکید دارند رئیس جمهوری کره جنوبی در اجلاس ناتو با اظهاراتش درباره احترام به ارزش های بین المللی و جامعه جهانی از جمله صلح و آزادی، نه تنها روسیه بلکه چین را هم هدف قرار داده است. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این ادعا را تکذیب کرد.  

همچنین وزیر امورخارجه کره جنوبی در یک مصاحبه تلویزیونی در این باره گفت: «چین کشوری است که از تجارت آزاد بیشترین نفع را می برد. من معتقدم پیوستن به نظم جهانی برای چین هم مناسب و سودند است.»

وی در پاسخ به احتمال انجام رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی، ژاپن و آمریکا در برابر تحرکات کره شمالی گفت چنین برنامه ‌ای قابل بازبینی است و افزود: «ما به همکاری برای هشیار بودن از وضعیت، ردیابی و شناسایی از پیش در صورتی که کره شمالی آزمایش‌های موشکی را آغاز کند نیاز داریم.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha