خراسان جنوبی رتبه ۲۷ پرونده‌های نزاع را در کشور دارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر پرونده‌های نزاع رتبه ۲۷ کشور را دارد که بیانگر فرهنگ غنی و آرامش مردم این خطه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی توکلی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: در سال ۱۴۰۰ مجموع معاینات بالینی ۱۵ هزار و ۶۰۷ مورد بوده که به تفکیک شهرستان‌های بیرجند و طبس بیشترین فراوانی را داشته‌‎اند و نسبت به مدت مشابه قبل از آن شاهد رشد ۱۸.۶ درصدی هستیم.

وی بیان کرد: نزاع با چهار هزار و ۱۶۴ مورد رتبه اول و تصادفات با چهار هزار و ۱۲۱ پرونده رتبه دوم را در استان دارد و از نظر پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ رتبه ۳۱ کشور بودیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: با توجه به وسعت و جاده‌های طولانی استان براساس جمعیت رتبه هفتم مصدومان ناشی از تصادفات را داریم که این وضعیت، جاده‌ها را ناایمن‌تر از سایر استان‌‎ها کرده است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مصدومان ناشی از تصادف در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه با چهار هزار و ۱۲۱ نفر ۲۰ درصد افزایش داشته و براساس آمار استانی رتبه خراسان جنوبی ۲۷ اما براساس جمعیت در جایگاه هفتم قرار داریم که قابل توجه است.

توکلی یادآور شد: درخصوص فوتی‌های ناشی از تصادف با ۲۶۱ نفر شاهد رشد ۱۲ درصدی هستیم که براساس آمار استانی رتبه ۲۷ و براساس جمعیت رتبه پنجم کشور را داریم.

وی گفت: بیشترین محل وقوع تصادفات به ترتیب در شهرستان‌های طبس، بیرجند و نهبندان بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی افزود: ۲۲۵ مورد پرونده مصدوم ناشی از کار نیز بررسی شده که ۱۵ درصد رشد داشته است و در مورد متوفیان ناشی از حوادث کار شاهد کاهش ۴۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه هستیم.

وی اظهار داشت: ۵۹۸ جسد در سالی که گذشت مورد معاینه قرار گرفتند که بیانگر رشد ۱۴.۸ درصدی است و براساس آمار استانی خراسان جنوبی رتبه ۳۰ و ‌براساس جمعیت رتبه ۲۵ کشور را دارد.

توکلی گفت: در مورد علت فوت‌های تعیین شده، حوادث ناشی از وسایل نقلیه با ۵۱ درصد رتبه اول و بیماری‌های قلب و عروقی با ۷.۳ درصد رتبه دوم بوده است.

وی از رشد ۶۵ درصدی پرونده‌های وارده به پزشکی قانونی خراسان جنوبی خبر داد و افزود: علت اصلی این افزایش، معاینه موارد مربوط به مشروبات الکلی است که تاکنون دانشگاه علوم پزشکی مسوولیت بررسی این پرونده‌ها را برعهده داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: ۱۲۴ مورد سقط جنین به‌صورت قانونی در سال ۱۴۰۰ انجام شد که نسبت به مدت مشابه ۱۹ درصد کاهش داشته است.

وی اذعان داشت: ۸۸ پرونده قصور پزشکی در این مدت بررسی شده که ۴۸ پرونده به قصور پزشکی رای داده شده است.

توکلی گفت: برخی پرونده‌ها مربوط به دخالت در پزشکی است که عموما آرایشگاه‌های زنانه و مردانه را شامل می‌شود و با توجه به مفاد قانونی با اینگونه افراد باید با جدیت برخورد شود.

وی ادامه داد: پزشکی قانونی خراسان جنوبی با ۴۷ نیروی انسانی در ۱۰ مرکز به‌صورت جهادی فعالیت می‌کند و کمبود نیروی انسانی از مهمترین چالش‌های این مجموعه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha