سازمان ملل: مذاکرات درباره صادرات غلات اوکراین ادامه دارد

نیویورک - ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که مذاکرات درباره صادرات غلات اوکراین ادامه دارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی  در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ میزبانی ترکیه در مورد گفتگوهای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه گفت: مذاکرات در مورد این موضوعات ادامه دارد.

سخنگوی سازمان ملل توضیح بیشتری در این زمینه به خبرنگاران نداد.

رسانه‌های ترکیه‌ اعلام کردند، هیاتی از وزارت دفاع ملی ترکیه اواخر این هفته به روسیه خواهد رفت تا در خصوص ایجاد یک کریدور امن برای صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین گفت وگو کند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه هفته گذشته گزارش داد که روسیه، اوکراین و ترکیه یک کانال اضطراری بین وزارتخانه‌های دفاع خود برای رسیدگی به موضوع ارسال غلات از بنادر اوکراین ایجاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این سه کشور قرار است برای اطمینان از عملکرد این کریدور نماینده خود را معرفی کنند.

مسائل مربوط به کریدور غلات، محور مذاکرات ۸ ژوئن در آنکارا میان سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه روسیه و ترکیه بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی کند و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.

مقامات ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در  چهارمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با هشدار درباره طولانی شدن جنگ اوکراین گفت که در نشست هفته آینده ناتو در مادرید با متحدان آمریکا در مورد مسیر پیش رو گفتگو خواهد کرد.

این در حالی است که "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در گفت و گو با روزنامه آلمانی بیلد گفته است: ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ سال ها طول بکشد، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha