۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۵۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84791207
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: بازگشت به برجام در راستای منافع ملی ما است

نیویورک - ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رغم اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد که اگر ایران مسائل خارج از برجام را کنار بگذارد، امکان بازگشت به برجام وجود دارد و بازگشت به این توافق در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران توپ زمین مذاکرات را همچنان به زمین ایران انداخت و ادعا کرد همچنان معتقدیم اگر ایران مسایلی که خارج از برجام را کنار بگذارد و روی توافقی که مدتی است روی میز قرار دارد، تمرکز کند ظرفیت نهایی کردن و امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد .

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در حالی است که دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به رغم سردادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد. 

بر اساس ادعای  وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

ند پرایس که به سوال خبرنگاری درباره نشست روز گذشته سناتورها با مقامات دولت بایدن درباره مذاکرات وین پاسخ می داد، بار دیگر از سیاست های دولت دونالد ترامپ انتقاد کرد و مدعی شد برنامه هسته ای ایران به شکل فزاینده ای به یک چالش تبدیل می شود و گزینه های خوب بسیار محدودی وجود دارد و به دلیل تصمیم های دولت پیشین آمریکا ما به این نقطه رسیده ایم.

وی ادامه داد: اگر دولت پیشین آمریکا تصمیم به خروج از برجام نمی گرفت، ما در این موقعیت نبودیم. ما نمی توانیم به گذشته برگردیم اما می توانیم به برجام باز گردیم و اگر به برجام بازگردیم در مقابل برنامه هسته ای ایران موقعیت بهتری خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان به موضوع تصنعی زمان گریز هسته ای  اشاره کرد و ادعا کرد که این زمان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و به چند هفته محدود شده است. بنابراین گزینه های خوبی در اختیار نداریم. اما گزینه بازگشت به برجام همچنان وجود دارد اگر ایران تصمیم بگیرد مسایل خارج از برجام را کنار بگذارد و به میز مذاکره بازگردد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که ما و همچنین تعدادی از قانونگذاران کنگره معتقدیم که اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام باز گردیم، این امر در راستای منافع ملی آمریکا خواهد بود زیرا بار دیگر ایران را موظف می کند تا برنامه هسته ای محدودی داشته باشد و تحت سخت گیرانه ترین و جامع ترین رژیم نظارتی قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما برای هر دو سناریوی بازگشت یا عدم بازگشت به برجام درحال آماده سازی بوده ایم و به همکاری با متحدان اروپایی خود ادامه خواهیم داد و یک رویکرد جداگانه را پیگیری خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که به تعهد رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، عمل کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاها و اتهامات درباره نفوذ منطقه ای ایران و نیز برنامه دفاعی بازدارندگی تهران مدعی شد برنامه هسته ای ایران مهمترین و نزدیک ترین تهدید برای آمریکا است اما تنها تهدید نیست. برنامه هسته ای ایران، حمایت آن از نیروهای نیابتی تهدید های دیگری از سوی ایران هستند. اگر چالش یک برنامه هسته ای بدون محدودیت ایران بر روی میز نباشد، رسیدگی به همه این تهدیدها آسان تر خواهد شد.

ند پرایس در این نشست خبری حاضر به پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ترور دانشمندان هسته ای ایران از سوی یکی از متحدان آمریکا نشد و با بیان اینکه در این باره حرفی ندارد مدعی شد ما و متحدانمان در سراسر جهان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و پیش از این نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha