هرمزگان اکنون در معرض وزش بادهای مونسون اقیانوس هند قرار دارد

بندرعباس - ایرنا - معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان گفت: اکنون مناطق شرقی این استان در معرض وزش نسیم مونسون اقیانوس هند و دریای عمان قرار دارد که تداوم وزش آن از سمت دریا به خشکی می‌تواند منجر به بارش در ارتفاع‌های آن مناطق شود.

کیانوش عارفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مناطقی که در معرض نسیم دریا قرار دارند مرطوب و از رطوبت اشباع می‌شوند و در نتیجه آن هوا خنک شده و در ارتفاع‌ها که هوا خنک‌تر است سبب تشکیل ابر و بارش خواهد شد.

وی یادآور شد: فعالیت سامانه مونسون یا موسمی اقیانوس هند آغاز شده است اما اولین بارش آن را هنوز در منطقه نداشته‌ایم البته هر روز بارش باران بر روی کشور هندوستان و اقیانوس هند رخ می‌دهد و به تدریج در روزهای آینده به هرمزگان می‌رسد.

وی ادامه داد: نمی‌توان برای این رویداد طبیعی زمان دقیقی مشخص کرد و علامت علامت اصلی آن شرجی هایی است که در منطقه وجود دارد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان گفت: درصد شرجی در منطقه جاسک بسیار افزایش می‌یابد و مدت وزش نسیم از دریا به ساحل هم که رطوبت را منتقل می‌کند بیشتر می‌شود.

عارفی خاطر نشان کرد: مدت وزش نسیم بایستی به اندازه‌ای تداوم داشته باشد که بتواند رطوبت را به کوهستان‌های بشاگرد برساند و چنانچه مدت آن بیشتر باشد حتی می‌تواند زمینه بارش در سیریک، رودان و حاجی آباد را هم فراهم کند.

وی اشاره کرد: منتظر وقوع اولین بارش سامانه مونسون اقیانوس هند هستیم که بدانیم در چه دمایی رخ می‌دهد، گاهی زمانی که رطوبت ۱۰۰ درصد و در دمای ۳۵ درجه است بارش رخ می‌دهد و زمانی هم رطوبت ۹۰ درصد بوده و بارندگی در دمای ۳۰ درجه رخ می‌دهد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان خاطر نشان کرد: رطوبت و دما در بارش تأثیر دارد و بارش تابعی از وزش نسیم بوده و به عبارتی تعیین کننده دما، رطوبت و تشکیل ابر تابعی از سمت و سرعت باد است.

عارفی یادآور شد: وقتی تداوم نسیم از سمت دریا وجود دارد و مدت آن افزایش می‌یابد موجب افزایش رطوبت می‌شود و افزایش رطوبت هم موجب کاهش دما می‌شود و زمانی که وزش نسیم از سمت دریا متوقف می‌شود رطوبتی به خشکی منتقل نمی‌شود و در نتیجه رطوبت کاهش یافته و همین رخداد سبب افزایش دما افزایش می‌شود.

وی اشاره کرد: حالت بغرنج آن وزش باد از خشکی به دریاست که موجب خشکی هوا، افزایش دما و تابش آفتاب سوزان می‌شود اما اکنون سرعت وزش باد بسیار خوب بوده و به اندازه‌ای است که رطوبت را از دریا به خشکی منتقل کند.

شرایط برای تردد دریایی در خلیج فارس مساعد است

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان در خصوص پیش بینی آب و هوای روز جاری در هرمزگان هم گفت:  آسمان استان، صاف تا کمی ابری، در ساعت‌های بعد ازظهر در ارتفاع‌ها، با رشد ابر پیش بینی شده و شرایط برای ترددهای دریایی در خلیج فارس با توجه به کاهش سرعت وزش بادهای شمال غربی مساعد پیش بینی می‌شود.

بنا به اظهار عارفی، دریای عمان و شرق تنگه‌ی هرمز با وزش بادهای سطحی جنوب شرقی، کمی مواج خواهد شد و ساکنان این مناطق در روز چهارشنبه انتظار وزش باد جنوب شرقی در محدوده‌ی ۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشند.

وی ادامه داد: افزایش شرجی و رطوبت هوا، به ویژه در منطقه‌ی جاسک با توجه به تداوم وزش بادهای جنوب شرقی در دریای عمان تا اوایل صبح پنجشنبه را انتظار داریم و در ساعت‌های بعد ازظهر در ارتفاع‌های هرمزگان و به خصوص منطقه‌ی بشاگرد بروز پدیده رشد ابر با احتمال بارش رگبار پراکنده‌ی باران و رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت وزش باد بوقوع خواهد پیوست.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی هرمزگان اضافه کرد: به لحاظ دمایی، افزایش یک تا سه درجه‌ای دما در روز جمعه در مناطق شرقی هرمزگان را انتظار داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha