۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84769618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش بودجه پارک‌های علم و فناوری و زیرساخت‌های آن در اصفهان ضروری است

اصفهان - ایرنا - رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: افزایش بودجه و اعتبارات پارک‌های علم و فناوری و تامین زیرساخت‌های آن، مهمترین مطالبه بخش علم و فناوری اصفهان در سفر آتی رییس جمهور به این استان است.

جعفر قیصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه های دانش بنیان از جمله شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای تحقق وظایف و تکالیف خود مانند افزایش سهم در رشد اقتصادی منطقه به ابزارهایی نیاز دارند که تخصیص بودجه و اعتبارات کافی از مهمترین آنهاست.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان و ورود آنها به بازار بمنظور تجاری سازی، فروش و صادرات محصولات و فناوری های آنها مهمترین وظیفه شهرک علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری است، اظهار داشت: بخشی از هزینه های این کار توسط خود شرکت ها تامین می شود اما حمایت هایی نیز باید از سوی دولت و شهرک انجام شود که برای تحقق آن به منابع مالی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود ۶۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ۲ تا سه درصد اقتصاد استان اصفهان نقش دارند، اضافه کرد: اگر بخواهیم نقش این شرکت ها را در اقتصاد استان افزایش دهیم و به ۱۰ درصد برسانیم نیاز به تامین منابع و حمایت های بیشتر داریم.

قیصری با بیان اینکه بودجه های تخصیص یافته با ماموریت اصلی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حمایت از هسته ها و شرکت های فناور متناسب نیست، تاکید کرد: افزایش نقش شرکت های دانش بنیان اصفهان در رشد اقتصادی منطقه امکانپذیر است اما باید تخصیص منابع مالی نیز متناسب با آن صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم تحقق کامل بودجه سالانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پایین بودن کل بودجه مصوب برای پارک های علم و فناوری کشور، خاطرنشان کرد: سهم بودجه کل پارک های علم و فناوری کشور از آموزش عالی حدود ۲ درصد است.

به گفته وی، بودجه ۴۹ پارک علم و فناوری کشور حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است و هنوز به یک هزار میلیارد تومان هم نرسیده که برای تحقق ماموریت های این مجموعه ها، کافی نیست.

قیصری تصریح کرد: با توجه به تعداد شرکت های دانش بنیان در اصفهان نیاز است که رشد بودجه برای پارک های علم و فناوری متناسب با فضا، استعدادها و ظرفیت های موجود در استان صورت گیرد.

وی ادامه داد: زمانیکه این شرکت ها اثبات کردند که در چنین فضایی می توانند ۲ تا سه درصد از اقتصاد استان را به خود اختصاص دهند بنابراین باید سرمایه گذاری در این زمینه افزایش یابد تا آنها موفقیت های بیشتری کسب کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با افزایش تقاضای واحدهای فناور برای استقرار در این مجموعه مواجه است، گفت: در ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، درخواست واحدهای فناور برای ورود به شهرک سه برابر شده که این امر نشان می دهد ما به فضا و بودجه بیشتری برای استقرار این واحدها و حمایت از آنها نیاز داریم.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: واحدهای فناور بسته به نوع فعالیتی که دارند در بازه های زمانی متفاوت از سه تا ۱۰ سال نیازمند حمایت هستند که با توجه به همه این شرایط، میزان تخصیص اعتبارات به شهرک علمی و تحقیقاتی پایین است.

قیصری همچنین به ناکافی بودن بودجه های زیرساختی و توسعه ای اشاره و خاطرنشان کرد: زیرساخت های پارک علم و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی به وسعت ۶۰ هکتار تا کنون ایجاد شده و ظرفیت توسعه آن تا ۳۰۰ هکتار را داریم اما بمنظور تحقق آن تامین زیرساخت ها و انجام حمایت ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هنوز پُست برق اختصاصی ندارد و آن از محل دانشگاه صنعتی اصفهان تامین می کند، تصریح کرد: بیش از هشت هزار نفر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول کار هستند بنابراین باید تاسیسات زیربنایی مانند برق، آب و فاضلاب به خوبی برای چنین مجموعه ای فراهم شود.

وی اضافه کرد: این تعداد اشتغال، بدون پساب، فاضلاب صنعتی و دودکش ایجاد شده است که باید مورد توجه قرار گیرد و مسوولان این موضوع را مدنظر قرار دهند که برای توسعه و اشتغالزایی باید از چنین مجموعه های دانش بنیان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بزرگترین مجموعه فناوری استان است، خاطرنشان کرد: این شهرک در کشور از نظر تعداد واحدهای فناور و گردش مالی آنها در جایگاه دوم قرار دارد.

قیصری با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد شرکت ها و موسسه های فناور، دانش بنیان و نوپا در این شهرک به ۶۱۲ واحد رسید، افزود: از این تعداد حدود ۵۰۰ شرکت در حال رشد و رشد یافته و حدود یکصد هسته نوپا هستند.

وی میزان فروش آنها در سال ۱۴۰۰ را پنج هزار و یکصد میلیارد تومان با گردش مالی ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صادرات این شرکت ها به ۵۴ میلیون دلار رسیده که حدود ۲.۵ تا سه درصد صادرات استان اصفهان است و البته اگر صادرات فلزی، پتروشیمی و نفت را کنار بگذاریم، این شرکت ها حدود ۱۰ درصد از صادرات غیر فولادی و غیر نفتی استان را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه در بازه سه ساله از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ فروش و صادرات واحدهای فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رشد ۹ تا ۱۰ برابری داشت، تاکید کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که ظرفیت دانش بنیان و فناوری در استان اصفهان بسیار بالاست.

به گفته وی، سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است اما در استان اصفهان این سهم به ۲ تا سه درصد می رسد و با توجه به تجربه هایی که داریم، می تواند در چهار سال آینده پنج برابر شود و به ۱۰ درصد برسد.

افتتاح بزرگترین برج فناوری در اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین از افتتاح بزرگترین برج فناوری کشور همزمان با سفر رییس جمهور به اصفهان خبر داد و گفت: این مجموعه شامل ۲۰ هزار متر مربع  زیربنا در ۱۴ طبقه با ظرفیت استقرار ۱۲۰ واحد فناور است.

قیصری با بیان اینکه این طرح با مشارکت دولت و بخش خصوصی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا شد، افزود: ۵۵ درصد سرمایه گذاری آن توسط شهرک از محل درآمدهای اختصاصی و ۴۵ درصد توسط بخش خصوصی انجام شده است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.
در این شهرک علمی و تحقیقاتی، ۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر است که توانسته‌ برای بیش از هشت هزار نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کند؛ این کسب‌وکارها گردش مالی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.

اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

سه پارک علم و فناوری، بیش از ۱۰ مرکز رشد فناوری و بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha