۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 1371
کد خبر: 84743370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گردشگری اردستان، ظرفیتی ناب اما مغفول

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبر: 84743370
گردشگری اردستان، ظرفیتی ناب اما مغفول

کاشان - ایرنا - صنعت گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی و عامل موثر در توسعه فرهنگی و اجتماعی در جامعه انسانی محسوب می‌شود و علاوه بر درآمدزایی و کارآفرینی بسیار گسترده، موجب نزدیکتر شدن ملت‌ها و فرهنگ‌ها به یکدیگر شده است؛ ظرفیتی که تاکنون آنچنان که باید و شاید در اردستان مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش ایرنا، امروزه گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌ها، نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد بر عهده داشته باشد.

صنعت گردشگری با توجه به بٌعدهای فراگیر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به یکی از مهمترین صنایع مفید و پر سود دنیای امروز تبدیل شده و در این بین، کشورهای برخوردار از جاذبه‌های غنی گردشگری و اکوتوریستی با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مصمم به گسترش گردشگری در بعدهای داخلی و خارجی هستند.

بسیاری از کشورها به صورت فزاینده‌ای به این حقیقت پی برده‌اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه‌های تازه‌ای باشند.

توسعه صنعت گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضل‌هایی از جمله بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

شهرستان اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان با افزون بر ۴۳ هزار نفرجمعیت و برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۸۲ محوطه باستانی، یکی از خطه‌های دارای ظرفیت‌ بسیار مطلوب در حوزه گردشگری محسوب می‌شود که الیته این حوزه آنچان که باید و شاید در این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است.

گردشگری اردستان، ظرفیتی ناب اما مغفول مانده

توسعه گردشگری، یکی از ضرورت‌های کشور 

مشاور وزیر و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: توسعه گردشگری یکی از ضرورت های کشور است که باید بر پایه تقاضا شکل بگیرد و تقویم برنامه ریزی داشته باشد.

علیرضا ایزدی افزود: یکی از معضل‌های بزرگ کشور تعمیم ندادن برنامه‌هاست که به دلیل نداشتن تقویم برنامه‌ریزی مناسب اجرایی نشده و یک برنامه سنتی در کشور شکل گرفته که شکننده است.

وی اظهار داشت: راهنمایان تورهای گردشگری مظلوم‌ترین برگه سند میراث فرهنگی هستند و کمتر افرادی به عمق نفوذ، حضور و تاثیر این افراد واقف هستند و گاهی فراموش می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با بیان اینکه‌ موضوع تعمیم ندادن تنها در صنعت گردشگری نیست، بلکه اکثر حوزه ها به این شکل اداره می‌شود اظهار داشت: از طرفی در استان اصفهان در حوزه صنعت و کشاورزی سرمایه گذاری های زیادی انجام شده، شاهد یک رشد نامتقارن هستیم و همین کار موجب شده در سال گذشته یک روز پاک را در اصفهان شاهد نباشیم که این فاجعه ای است که با دست خودمان رقم خورده است.

ایزدی تاکید کرد: توسعه گردشگری برای کشور یک ضرورت است و اگر به این صنعت اهمیت بیشتری داده می شد و به عنوان یک علم از آن استفاده شود، بسیار اثر گذار در توسعه و پیشرفت جامعه خواهد بود.

وی گفت: اگر امکان داشت همه استان‌ها و شهرها را بر پایه جغرافیای فرهنگی تقسیم و برمبنای فرهنگ و ظرفیت های موجود هرم نطقه برنامه‌ریزی کرد تا توسعه همه جانبه در آن شکل گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تاکید کرد: امروز جغرافیای فرهنگی اردستان با داشتن ظرفیت‌های متعدد فرهنگی، تاریخی و میراثی در فراموشی قرار دارد و می‌طلبد در این زمینه بیشتر تحقیق، علت توسعه نیافتگی شناسایی و در راستای رفع آن گام برداشته شود.

ایزدی اضافه کرد: اردستان نامی است که در گستره جغرافیایی ایران پخش شده است که باید جغرافیای فرهنگی این خطه را شناخت، به آن احترام گذاشت و تعمیم داد.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان آماده برگزاری جشن اهدای لوح قنات ۲ طبقه مون اردستان در هر زمان اعلامی از سوی مسوولان این شهرستان است.

گردشگری اردستان، ظرفیتی ناب اما مغفول مانده

توقف نگاه مدیران حوزه میراث فرهنگی به مرکز اصفهان

فرماندار اردستان گفت: با تاسف عمده نگاه مدیران میراثی اصفهان‌ متوقف بر حمایت از مجموعه های مستقر در مرکز استان است و ظرفیت‌های تاریخی و میراثی دیگر شهرها چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

حمیدرضا تاملی افزود: توجه مدیران میراث فرهنگی اصفهان در حالی به چند اثر میراثی و جاذبه گردشگری توجه دارند که سراسر استان پهناور اصفهان از ظرفیت‌های متعدد در حوزه ارتقا و توسعه گردشگری برخوردار است که مسوولان علت کم‌توجهی را کمبود منابع و اعتبار اعلام و موضوع را اینچنین توجیه می‌کنند.

وی با اشاره به گذشت چند سال از موضوع ثبت قنات ۲ طبقه مون اردستان در فهرست میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: همه مساله کمبود اعتبار نیست، وقتی با وجود پیگیری‌های متعدد شهرستان برای برگزاری آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی قنات ۲ طبقه تاکنون اداره کل میراث فرهنگی اصفهان زحمت برگزاری این آیین را به خودش نداده است.

به گفته وی، با توجه به موردهای یاد شده اندکی دچار تردید می‌شویم که آیا موضوع کمبود اعتبار است یا به نبود نگاه فراگیر و عادلانه نسبت به توسعه و پیشرفت شهرستان ارتباط دارد.

فرماندار اردستان اضافه کرد: منطقه کویری اردستان در همه جای کشور سرشار از استعداد نیروی انسانی است، اما باتاسف نبود توسعه پایدار مانع منشا اثر این سرمایه انسانی در رشد و توسعه زادگاه خودش شده است.

تاملی خاطر نشان کرد: در تاریخ اردستان با پدیده‌ای به نام کوچ بزرگ مواجه هستیم و امروز با وجود اقدام‌هایی که برای آبادانی منطقه انجام شده جمعیت شهرستان به ۴۳ هزار نفر رسیده است، در حالی که اردستان در گذشته ۱۵۰ هزار نفر جمعیت داشت.

وی تاکید کرد: این در حالیست که در نظام برنامه‌ریزی کشور از یک شاخص تیز و برنده به نام جمعیت به مقوله توسعه نگاه می‌شود و تا زمانی که شاخصه جمعیت ملاک اصلی توزیع منابع و اعتبارها باشد روز به روز بر مشکل کلانشهرها اضافه شده و شهرهای کوچک و روستاها از جمعیت خالی خواهند شد.

فرماندار اردستان خاطر نشان کرد: در چهارسال گذشته دررابطه با توسعه پایدار در صنعت گردشگری برنامه‌ریزی های منسجم و متعددی در شهرستان صورت گرفت اما شیوع کرونا پیشرفت آن را همچون بسیاری از برنامه‌ها با رکود مواجه کرد.

تاملی اضافه کرد: در برنامه‌ریزی انجام شده با همکاری افراد دست‌اندرکار گردشگری، شعاری با عنوان نام«چراغ راه و چشم انداز اردستان ۱۴۰۴، سومین مقصد گردشگری استان اصفهان» انتخاب شد که امید می‌رود با همکاری و مساعدت میراث فرهنگی استان محقق شود.

وجود بیش از ۴۰ تاسیسات گردشگری در اردستان 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردستان گفت: با تلاش و سرمایه گذاری بخش خصوصی و علاقه مندان به صتعت گردشگری در حال حاضر بیش از ۴۰ واحد اقامتی و تاسیسات گردشگری در شهرستان ایجاد شده است.

مهدی مشهدی افزود: اردستان با داشتن افزون بر ۵۰۰ رشته قنات و چشمه، محوطه های باستانی، قتات منحصر به فرد ۲طبقه ثبت جهانی، ۲۲۰ روستای دارای قابلیت گردشگری، نخستین مسجد 2 طبقه، نخستین مسجدچهار ایوانی جهان اسلام و دومین منار کتیبه دار ایران از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است.

وی با بیان اینکه اردستان با داشتن ظرفیت‌های متعدد استعداد خوبی در جذب گردشگر دارد، اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد واحدهای اقامتی شهرستان به بیش از ۶۰ واحد می‌رسد و با افزایش ظرفیت اقامتی، زمینه برای حضور گردشگران بیشتری فراهم می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha