۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۴:۰۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84741164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا: اجازه نمی‌دهیم روسیه روز پیروزی اروپا را برای خود برگزیند

نیویورک- ایرنا- یک مقام امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن به روسیه اجازه نمی دهد که روز پیروزی در اروپا را برای خود انتخاب کند.

"آماندا اسلوات" مدیر ارشد اروپا در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به سی‌ان‌ان گفت که دولت بایدن نمی‌خواهد به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اجازه دهد روز پیروزی  اروپا را به پیروزی در حمله به اوکراین، گره بزند و آن را برای خود انتخاب کند.

وی گفت: پیروزی در روز اروپا تنها به روسیه تعلق ندارد. این روز تعطیل در روزهای ۸ تا ۹ ماه مه در تمام اروپا جشن گرفته می شود و گرامیداشت تلاش های متحد برای شکست دادن نازی های آلمان در پایان جنگ جهانی دوم است.

وی افزود: این تلاش ها از سوی آمریکا، بسیاری از کشورهای اروپایی و شوروی سابق از جمله روسیه و اوکراین انجام شده است. بنابراین این یک تعطیلی گسترده تر است و ما نباید اجازه دهیم پوتین آن را برای خود برگزیند.

وی ادامه داد: پوتین یک حمله بی دلیل را علیه اوکراین آغاز کرده است و موضع ما در ۹ ماه مه همانند دو ماه گذشته ادامه کمک های امنیتی لازم به اوکراین  برای دفاع از خود خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha