بازی دراز نماد غربت شهدا و تابلوی حماسه‌آفرینی رزمندگان

قصرشیرین- ایرنا- ارتفاعات مهم بازی دراز نماد غربت شهدا و تابلوی حماسه‌آفرینی رزمندگانی است که در یک عملیات غرورآفرین از یکم تا دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ با رشادت‌های خود این منطقه مهم و حساس را از چنگال رژیم متجاوز بعثی عراق خارج کردند.

به گزارش ایرنا، غربت جبهه های غرب و شهدا و رزمندگانی که در این سنگرها در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح ایستادگی کردند خود حکایت تقابل عشق و ایمان خالصانه با شیطان است چون این عاشقان جهاد و شهادت با دست خالی و با تکیه بر قدرت ایمان خود رشادت ها خلق کردند که آوازه رشادتشان هنوز و هنوز در اذهان این ملت و حتی جهانیان باقی مانده که می توانست صدها کتاب از این رشادت ها نوشت.

یکی از این عملیات های غرور آفرین جبهه های غرب، بازی دراز بود که برای همیشه جاوید و جاودانه است چون این عملیات با رشادت های رزمندگان اسلام توانست منجر به بازپس گیری منطقه ای شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و رژیم بعثی تمام توان خود را با حمایت دنیای استکبار برای تصرف آن به کار گرفت که در این راه ناکام ماند.

ارتفاعات بازی دراز از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه نماد عشق و عرفان یادآور رشادت های رزمندگان و دلاورمردانی است که ۴۱ سال پیش و در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس با استعداد ۲ گردان از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۲ گردان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات حضور داشتند.

غربت و غریبی بازی دراز را می توان با حضور در این ارتفاعات و قدم گذاشتن در راه شهدای این منطقه برای اتصال به خدا دید، اینجا جایگاه شهدایی است که به خدا وصل شدند و نوشیدن شربت شهادت برای همیشه جاودانه شدند.

ارتفاعات بازی دراز درون مثلث قصرشیرین - گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از آن در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده بانی استفاده می کرد که دشمن بعثی با تصرف ارتفاعات مهم بازی دراز، بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر (مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب) و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود که یک مانع طبیعی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می شد.

اهمیت راهبردی ارتفاعات بازی دراز باعث شد تا با فعالیت های مهندسی روی آن، جاده سازی شود و با این اقدام در آنجا مستقر شوند که با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند و از اهمیت این ارتفاعات همچنین دلیلی شد تا نبردهای سختی برای آزادسازی آن بین رزمندگان کشورمان با نیروهای متجاوز بعثی برای بازپس گیری آن انجام شود.

عملیات بازی دراز از نخستین تجربه های همکاری مشترک دلاوران سپاه و ارتش بود که در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر شکل گرفت و نیروهای عمل کننده در آن از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز حمله کردند و پس از یک نبرد شدید چند روزه بین نیروهای بعثی با رزمندگان، سرانجام نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.

آزاد نشدن بخش شمالی ارتفاعات بازی دراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

نخستین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش،  با نام عملیات بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا کرد و در آن خلبان قهرمان «علی اکبر شیرودی» سرانجام پس از رشادت های فراوان در راه پاسداری از وطن به شهادت رسید.

                                                                                          

بازی دراز نماد غربت شهدا و تابلوی حماسه‌آفرینی رزمندگان

 دستاوردهای عملیات بازی دراز 

در عملیات بازی دراز ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی از تجهیزات دشمن منهدم شد و ۱۲ دستگاه تانک و نفربر، پنج دستگاه ادوات مهندسی به عنوان غنیمت جنگی به دست رزمندگان دلاورمرد کشورمان افتاد.

کشته و زخمی شدن یک هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای دشمن بعثی در عملیات بازی دراز و به اسارت در آمدن ۷۰۰ تن از نیروهای متخاصم رژیم بعثی از دستاوردهای مهم عملیات بازی دراز بود.

برگزاری آیین بزرگداشت عملیات بازی دراز در ۱۵و ۱۶ اردیبهشت

هرساله در اردیبهشت ماه به واسطه یادآوری رشادت های بی شمار رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و اهمیت این عملیات غرورآفرین، آیین بزرگداشتی با حضور راهیان نور و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و بسیجیانی از سراسر کشور در ارتفاعات بازی دراز اجرا می شود.

در این آیین شرکت کنندگان با صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز، یاد و خاطره دلاورمردی های رزمندگان و شهدای این عملیات را گرامی می دارند.

امسال پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت صعود سراسری هزاران بسیجی باعنوان کاروان های راهیان نور به منطقه بازی دراز انجام می شود.

همچنین یادواره شهدای عملیات غرورآفرین بازی ‌دراز نیز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور مردم مقاوم استان کرمانشاه و کاروان های راهیان نور سراسر کشور در بقعه احمد ابن اسحاق (ره) سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.

                                                                                      

بازی دراز نماد غربت شهدا و تابلوی حماسه‌آفرینی رزمندگان

همایش سراسری صعود به بازی دراز افتتاحیه اردوهای راهیان نور است

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه سرپل ذهاب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت عملیات غرورآفرین بازی دراز و افتتاحیه راهیان نور غرب و شمال غرب کشور در روزهای ١٥ و ١٦ اردیبهشت در کرمانشاه، شهرستان سرپل ذهاب خبر داد.

سرهنگ پاسدار «نوروز اکبری» از آمادگی و فراهم نمودن تجهیزات و امکانات اسکان، پذیرایی، امداد و نجات، مسایل بهداشتی و درمانی، حضور بالگرد، امنیت و استقرار نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی خبر داد.

وی اظهار داشت :یادواره شهدای عملیات بازی دراز در روز پنجشنبه، ١٥ اردیبهشت ماه با سخنرانی سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و مداح حاج یزدان ناصری در حرم مطهر احمد بن اسحاق «ره» برگزار خواهد شد.

وی همچنین از صعود سراسری امت حزب الله به بازی دراز خبر داد و گفت: در روز جمعه، ١٦ اردیبهشت ماه، ساعت ۷ صبح تجمع راهیان نور، بسیجیان، آحاد مختلف مردم، از دامنه ارتفاعات بازی دراز و حرکت به سمت یادمان بازی دراز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم‌ با سخنران سردار علی شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و مداحی حاج صادق آهنگران در جوار شهدای گمنام همراه خواهد بود.

شهرستان‌های مرزی کرمانشاه آماده صعود سراسری به بازی دراز است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان های غربی کرمانشاه با محوریت مجموعه سپاه پاسداران آماده ارائه خدمت به زایران یادمان بازی دراز است.

«شهریار حیدری» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای عظیم الشأن عملیات غرورآفرین بازی‌دراز اظهار داشت: بازی دراز یک مکان مقدس است که قدمگاه شهدای بسیاری در دوران هشت سال جنگ تحمیلی در سرپل ذهاب بوده است.

وی یادآور شد: بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می کرد.

وی بازی دراز را نماد مقاومت و استواری کشور در برابر دشمنان دانست و گفت: در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت به نسل های جوان و آشنایی با سیره شهدا، سالروز حماسه سازی رزمندگان در عملیات غرور آفرین بازی دراز در ۱۶ اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.

حیدری تصریح کرد: زائران ارتفاعات عشق و عرفان بازی دراز از سراسر کشور خواهند بود و قطعا مردم میهمان نواز سرپل ذهاب از این عزیزان به خوبی میزبانی و پذیرایی خواهند کرد.

سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت در دوران هشت سال دفاع مقدس ۸۰۳ شهید، ۱۶۳ آزاده و ۸۴۰ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha