بیشترین شهید دفاع مقدس مربوط به کدام روز جنگ است؟

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85408924
بیشترین شهید دفاع مقدس مربوط به کدام روز جنگ است؟
نمایی از شهر سرپل ذهاب

قصرشیرین - ایرنا - ۱۶ اسفند ماه یادآور روز خونین شهرستان سرپل‌ذهاب در دوران جنگ تحمیلی است که به دنبال بمباران هوایی پادگان ابوذر در غرب کرمانشاه توسط رژیم بعث یک هزار و ۲۸۰ نفر از نیروهای رزمنده ارتشی، سپاهی، بسیجی و مردم عادی به شهادت رسیدند و این بیشترین آمار شهدا در یک روز دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا ، ۱۶ اسفند سال ۱۳۶۳ در سرپل‌ ذهاب شاید ماندگارترین روز در اذهان مردمان این منطقه طی دوران هشت سال دفاع مقدس است روزی که هواپیماهای رژیم بعث چهار مرحله بر فراز آسمان پادگان ابوذر و مناطق اطراف آن به پرواز درآمده و آن را بمباران هوایی کردند و این حادثه یادآور مظلومیت سرپل ذهاب در دوران جنگ تحمیلی است.

پادگان ابوذر یک پادگان راهبردی در طول دفاع مقدس بود، جایی که رزمندگان جبهه شمال غرب، غرب و حتی جبهه میانی برای اعزام و آماده سازی جهت عملیات‌های مهم جنگ تحمیلی در آن به دور هم جمع می شدند و برای عملیات آمادگی لازم را کسب می کردند.

۱۶ اسفند سال ۱۳۶۳ بیش از ۱۸ هزار نیروی رزمنده ارتشی، سپاهی و بسیجی به پادگان ابوذر آمده بودند تا در تک علیه دشمن در جبهه غرب کشور شرکت کنند، این عملیات قرار بود که با عملیات بدر در جبهه جنوب بصورت همزمان برگزار و دشمن از تمرکز کامل بر جبهه جنوب بازداشته شود و هدف آن فریب دشمن و تقسیم تمرکز نیرو و تجهیزات دشمن بر ۲ نقطه، کاهش قدرت دشمن در جبهه جنوب در برابر نیروهای عمل کننده عملیات بدر و بالابردن درصد موفقیت و پیروزی رزمندگان در عملیات بدر بود.

با لو رفتن حضور گسترده نیروها در پادگان ابوذر از طریق ستون پنجم دشمن، رژیم بعثی با هواپیماهای جنگی خود در یک روز پادگان و نقاط اطراف آن را چهار مرحله بمباران هوایی کرد که شهادت یک هزار و ۲۸۰ شهید در یک روز از نیروهای رزمنده ارتشی، سپاهی و بسیجی و مردم عادی منطقه از یک سو نشانگر سنگینی بمباران هوایی آن روز و از سوی دیگر موید جنایت رژیم بعثی و اهمیت بمباران هوایی این پادگان برای دشمن است.

به گواه شاهدان عینی شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۶۳ در پادگان ابوذر سرپل ذهاب حمام خون راه افتاد که در نقطه به نقطه پادگان پیکر شهیدی بر زمین افتاده بود و می‌توان گفت که جای جای این پادگان مزین به خون شهدا است.

هنوز هم صدای شیون و فریاد زنان و کودکان منطقه قلعه شاهین از توابع سرپل ذهاب از صدای غرش هواپیماهای بعثی و فرود موشک های سنگین به گوش می رسد روزی که بسیاری از خانواده های این منطقه عزیزانشان را از دست دادند تا این تراژدی برای همیشه در ذهن مردمان منطقه حک شود.

بیشترین شهید دفاع مقدس مربوط به کدام روز جنگ است؟

نمایی از پادگان ابوذر سرپل ذهاب

پادگان ابوذر باید به دوکوهه غرب تبدیل شود

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اهمیت پادگان ابوذر سرپل ذهاب به عنوان میعادگاه عروج عاشق ترین و عزیزترین بندگان خدا و با بزرگداشت یاد شهدا پیشنهاد داد که باتوجه به اهمیت این پادگان در دوران دفاع مقدس و همچنین مقطع حاضر به ۲ کوهه غرب کشور تبدیل شود.

«صدرالله بابلی» امروز چهارشنبه و همزمان با سالروز واقعه خونین سرپل ذهاب به خبرنگار ایرنا افزود: ادامه دادن راه شهدا یک رسالت خطیر و وظیفه سنگین است که بر دوش همه کسانی که پایبند به نظام و انقلاب هستند قرار دارد چون ما هرچه داریم از شهدایی داریم که جان خود را بر طبق اخلاص گذاشتند تا از اسلام و انقلاب و کشور و مردم دفاع کنند.

وی با اشاره به واقعه تلخ ۱۶ اسفند سال ۱۳۶۳ اضافه کرد: رزمندگان سپاه و ارتش و بسیج در پادگان ابوذر در حال آماده شدن برای حضور در جبهه های مختلف بودند که توسط اسکادران هوایی رژیم بعث عراق مورد حمله هوایی و بمباران قرار گرفت و یک هزار و ۲۸۰ نفر شهید شدند.

او ادامه داد: امروز اگر نظام و کشور در اوج قله های عزت و اقتدار قراردارد به برکت خون شهدا است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت طی هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و ۸۵۶ نفر شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ نفر اسیر شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha