۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84717378
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

درخواست زلنسکی از بایدن: روسیه را حامی تروریسم معرفی کنید

نیویورک- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در آخرین تماس تلفنی خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته است که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه به وقت محلی  گزارش داد که زلنسکی در گفتگوی خود با بایدن از وی خواسته است روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند.

به گفته مقامات آگاه آمریکایی، این درخواست زلنسکی در آخرین تماس وی با بایدن که پیرامون پاسخ چند جانبه غرب به تهاجم روسیه به اوکراین بود، مطرح شده است.

به گفته این مقامات که نامشان بیان نشده است، بایدن در طول گفتگوی خود با زلنسکی متعهد به انجام اقدام خاصی نشده اما به همتای اوکراینی خود گفته که آماده است طیفی از پیشنهادات را برای اعمال فشار بیشتر بر پوتین بررسی کند.

جیسون بالزاکیس یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که افزودن  روسیه به فهرست کشورهای حامی تروریسم مانند استفاده از گزینه هسته ای در زمینه اقتصاد است.

واشنگتن پست نوشت: چنین اقدامی تاثیرات گسترده ای خواهد داشت. این تاثیرات شامل اعمال تحریم بر سایر کشورها که به همکاری با روسیه ادامه می دهند، مسدود سازی دارایی های روسیه در آمریکا از جمله املاک و ممنوع سازی صادرات کالاهای چند منظوره می شود.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تداوم حملات لفظی‌ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار او را به "نسل کشی" متهم کرد و گفت که حمله پوتین به اوکراین "نسل کشی" است.

پس از این اظهارات بایدن، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از او  به خاطر استفاده از عبارت "نسل کشی" در توصیف تهاجم روسیه به اوکراین قدردانی کرد.

به گزارش سی ان ان زلنسکی مدعی شد: برای مقابله با بدی، خطاب مستقیم آن با نام درست ضروری است. ما از آمریکا برای کمک‌هایی که تاکنون به اوکراین کرده تشکر می‌کنیم ولی فورا به سلاح‌های سنگین بیشتر برای مقابله با تهاجم روسیه نیاز داریم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha