فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

تهران- ایرنا- روسیه و نگاه به تجربیات موفق ایران در مقابله وخنثی‌سازی رژیم تحریم‌ها، تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین وتاکید سفیر پاکستان در ایران بر دوستی ابدی تهران و اسلام آباد مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**روسیه و نگاه به تجربیات موفق ایران در مقابله و خنثی‌سازی رژیم تحریم‌ها

تارنمای شبکه روسی "آر تی" طی گزارشی عنوان کرد که سوابق تحریم های غرب علیه ایران و اقدامات تهران برای مقابله با آن نشان می دهد که روسیه می‌تواند از این تجربیات تهران در فرایند مقابله با تحریم‌های غرب به رغم شرابط متفاوت دو کشور استفاده کند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

در ادامه این گزارش آر تی در مورد تجربه ایران در مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب آمده است:

تحریم‌های اقتصادی کنونی اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه برای کارشناسان بادآور فرایند مقابله ایران با غرب در این حوزه بوده است. طوفان تحریم‌ها علیه روسیه به حدی تشدید شده است که پیامدهای آن بسیار فراتر از سازمان‌های دولتی درگیر در حمله نظامی روسیه به اوکراین احساس می‌شود.

بهای نفت در انتظار کمبود این کالا افزایش یافته، شرکت‌ها تحریم‌های خود را اعلام کرده‌اند، ورزشکاران از مسابقات کنار گذاشته می‌شوند و برخی روس‌ها در حال فرار از کشورشان هستند و آسایشی را که به آن عادت داشتند، از دست داده‌اند.

 روسیه تاکنون حداقل نزدیک یه ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را از دست داده و ارتباط هفت بانک روس با سوئیفت قطع شده است. شمار تحریم‌های اعمال شده غرب علیه روسیه بی‌سابقه بوده(از ۲۲ فوریه تاکنون ۵۷۸۷ محدودیت جدید علیه نهادهای حقوقی و افراد روس اعمال شده و در کل به ۸۵۰۰ تحریم رسیده است.)

irna.ir/xjJ۵jY

**امید بن‌سلمان به بازگشت ترامپ به قدرت

این روزها به رغم اختلافات پیش آمده میان سعودی ها با دولت "جو بایدن"، بن سلمان به فکر حمایت از دونالد ترامپ افتاده و در این مسیر صندوق ثروت ملی عربستان به ریاست بن سلمان با وجود هشدار کارشناسان دو میلیارد دلار در شرکت "جراد کوشنر" (داماد ترامپ) سرمایه گذاری کرده است!

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم فاش کرد که صندوق ثروت ملی عربستان به ریاست "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، دو میلیارد دلار در شرکتی که شش ماه پیش توسط «جراد کوشنر» داماد دونالد ترامپ تأسیس شد، سرمایه گذاری کرد که این موضوع از سه زاویه قابل بررسی است.

به اتقاد نویسنده رای الیوم، اول اینکه، بن سلمان حاکم واقعی عربستان و پادشاه بعدی آن، روی بازگشت ترامپ به کاخ سفید با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۲۰۲۴ حساب باز کرده است.

دوم اینکه، روابط ولی‌عهد سعودی و دولت دموکرات "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا این روزها در حال گذراندن مرحله تنش بین ریاض و واشنگتن است؛ به ویژه اینکه تنش‌ها بین بایدن و بن سلمان پس از رد درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت‌ها و پایبندی او به توافقنامه «اوپک پلاس» افزایش یافته است.

سوم اینکه، بن سلمان با این سرمایه گذاری به لطف کوشنر در حق او دفاع در خصوص پرونده "جمال خاشقچی" (روزنامه نگار مقتول در کنسولگری عربستان در ترکیه) پاسخ داد چراکه کوشنر که در آن زمان مشاور رئیس جمهور ترامپ بود، یکی از اصلی‌ترین مدافعان بن سلمان در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بود که ولی‌عهد سعودی را عامل ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف آل سعودی می‌دانستند. علاوه بر این کوشنر تلاش زیادی در کنگره برای تصویب یک معامله تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار به عربستان سعودی طی یک دوره ۱۰ ساله انجام داد.

irna.ir/xjJ۵dd

**رای مسلمانان در انتخابات فرانسه؛ ملانشون ۷۰ درصد، مکرون ۱۴ درصد

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از میان ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ملانشون محبوب‌ترین آنها بوده و نزدیک به ۷۰ درصد آرای آنان را به دست آورده است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

نظرسنجی موسسه ایفوپ به سفارش روزنامه فرانسوی «لا کروآ» حکایت از آن دارد که  در جریان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دست کم ۶۹ درصد مسلمانان این کشور به ملانشون نامزد حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» رای دادند و تنها ۱۴ درصد از رای دهندگان مسلمان، «امانوئل مکرون» را برگزیدند.

هیچگاه آمار دقیقی از تعداد مسلمانان ساکن فرانسه منتشر نمی‌شود اما برآوردها از حضور دستکم ۵ میلیون ۷۰۰ هزار مسلمان در این کشور اروپایی حکایت دارد که برای کشوری با جمعیت حدود ۶۷ میلیون نفری ، رقمی تعیین کننده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۷ درصد مسلمانان به ملانشون و ۲۵ درصد این اقلیت تعیین کننده به مکرون رای داده بودند.

ملانشون در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۲۰۲۲ با کشب نزدیک به ۲۲ درصد آرا پس از مکرون (۲۷.۶ درصد) و «مارین لو پن» (۲۳ درصد) در جایگاه سوم قرار گرفت و از راهیابی به دور دوم باز ماند.

irna.ir/xjJ۵gf

**ماجرای استاد علوم سیاسی رژیم اسرائیل و "سوسن" چه بود؟

چندی پیش یک تحلیلگر اسرائیلی گفته بود، اگر تا پایان ماه مارس اسرائیل به ایران حمله نکند، اسمم را عوض می کنم و به من بگویید "سوسن"؛ حالا بعد از گذشت ماه ها، این موضوع به سوژه ای بین نویسندگان عرب تبدیل شده است و اینکه آقای تحلیلگر اسرائیلی می خواهد، با آن وعده چه کند؟

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

یکی از نویسندگان و تحلیلگران جهان عرب که گویا قصد ندارد دست از سر تحلیلگر اسرائیلی بردارد، درپی عدم تحقق پیشگویی "مئیر المصری" استاد علوم سیاسی دانشگاه رژیم صهیونیستی درباره حمله این رژیم به ایران، از او خواست تا به جای تغییر نام خود به "سوسن"، شغل تبلیغاتی خود را تغییر داده و به جای تحلیلگر سیاسی "دُهُل زن" بازار سازشکاران عرب شود.

«زهیر اندراوس» نویسنده و تحلیلگر جهان عرب در مطلبی در روزنامه »رای الیوم« با انتشار تصویر توئیت این به اصطلاح شرق شناس و استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری در شهر اشغالی قدس نوشت: "گفته میشه که یک عکس اندازه هزار کلمه باهات حرف میزنه. این گفته شاید در مورد شرق شناس اسرائیلی و استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری واقع در بخش غربی شهر اشغالی قدس صدق می کنه. المصری که شبکه های تلویزیونی عربی گاه گاهی میزبان او به عنوان تحلیلگر سیاسی هستند، سه ماه پیش در یک توئیت، دنبال کنندگان خود را به چالش طلبید و نوشت که "اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران قبل از پایان ماه مارس حمله نکنه، به من بگید سوسن".

irna.ir/xjJ۵kB

**بن بست سیاسی در اردوگاه کُردهای عراق

اختلافات احزاب و جریان های کُردی در شمال عراق بر سر پست ریاست جمهوری عراق حل نشده بود که این روزها موضوع سیستم برگزاری انتخابات محلی در این منطقه نیز به آن اضافه شده است، تا جایی که برخی از بن بست سیاسی در کردستان عراق صحبت می کنند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

پس از انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق و تعیین سهم هر جریان سیاسی در تصدی صندلی های پارلمان، گروه های سیاسی ابتدا تکلیف پست ریاست پارلمان را مشخص کردند که طبق یک قانون نانوشته و توافقی به نیروهای سنی سیاسی عراق رسید و محمد الحلبوسی برای یک دوره دیگر بر این صندلی تکیه زد.

در مرحله بعد در روند دولت سازی می بایست تکلیف پست ریاست جمهوری مشخص شود که این پست هم براساس همان توافق نانوشته به کُردها می رسد، بنابراین رقابت بر سر این صندلی در کردستان عراق شروع شد؛ جایی که وارثان جلال طالبانی بنیانگذار اتحادیه میهنی از ابتدای تاسیس نظام سیاسی جدید عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی این پست را درپی یک توافق داخلی با رقیب سنتی یعنی بارزانی ها در اختیار داشته اند.

از همان سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط رژیم بعثی عراق، این دو حزب توافق کردند که مسئولیت های اقلیم کردستان عراق در اختیار حزب دمکرات باشد و پست ریاست جمهوری در بغداد هم در اختیار میهنی ها که تا این دوره از انتخابات هر دو حزب به آن پایبند بودند، اما به نظر می رسد، در این دوره بارزانی ها برای گرفتن این صندلی از میهنی ها فرصت را مناسب یافته اند.

گِره مربوط به سهمیه کُردها در روند سیاسی آینده از آنجا سخت تر شد که جریان صدری ها مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی شده و با اتحاد با جریان اهل سنت و حزب دمکرات یک ائتلاف سه گانه تشکیل دادند که گویا شرط بارزانی ها برای حضور در دولت مورد نظر مقتدا صدر به چنگ آوردن پست ریاست جمهوری در بغداد بوده باشد.

irna.ir/xjJ۵kL

**رهبر چچن: بیش از هزار تفنگدار اوکراینی در ماریوپل تسلیم شده‌اند

رمضان قدیروف رهبر جمهوری چچن اعلام کرد بیش از یک هزار تفنگدار دریایی اوکراین در شهر بندری ماریوپل تسلیم شده اند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

وی از نیروهای باقی مانده در کارخانه فولاد آزوف‌استال خواست تسلیم شوند.  

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه در گزارش صبحگاهی خود اعلام کرد که نیروهای روسی در حال ادامه حملات به آزوف‌استال و این بندر هستند.

تلویزیون روسیه تصاویری از تسلیم شدن تفنگداران اوکراینی در ماریوپل را که بسیاری از انها زخمی شده بودند، به نمایش گذاشت.

در همین حال، قدیروف گفت: در کارخانه آزوف‌استال در حال حاضر حدود ۲۰۰ نیروی زخمی هستند که نمی توانند از هیچ گونه کمک پزشکی برخوردار شوند.

وی افزود: برای این افراد و سایرین بهتر این است که به این مقاومت بیهوده پایان دهند و نزد خانواده هایشان بازگردند.

قدیروف از حامیان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و بسیاری از نیروهایش را برای کمک به عملیات نظامی مسکو به اوکراین اعزام کرده است.

irna.ir/xjJ۵km

**یورش گسترده ارتش رژیم اشغالگر به کرانه باختری/ ادامه درگیری‌ها در جنین

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی عملیات دستگیری گسترده‌ای را در شهرهای جنین، طولکرم و نابلس انجام دادند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نظامیان اسراییلی صبح امروز عملیات دستگیری گسترده‌ای را در مناطق مختلف کرانه باختری از جمله جنین، طولکرم، نابلس و قباطیه آغاز کرده‌اند.

فلسطین الیوم در این زمینه گزارش داد که در جریان این عملیات ضد فلسطینی، ۱۲ نفر در نابلس و الخلیل از سوی نظامیان صهیونیست بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شدند.

منابع فلسطینی می‌گویند که به دنبال حمله نظامیان اشغالگر صهیونیستی به شهرک بیتا در جنوب نابلس، درگیری شدیدی در این منطقه به وقوع پیوسته است.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که تا این لحظه ۶ فلسطینی در این منطقه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی زخمی شده اند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

منابع محلی همچنین از یورش نظامیان اسرائیلی به شرق شهر جنین خبر داده و اعلام کردند که به دنبال حمله اشغالگران، مبارزان مقاومت اقدام به تیراندازی کردند.

irna.ir/xjJ۵۹K

**نیروهای اوکراینی در انگلیس آموزش می‌بینند

وزیر دولت انگلیس تایید کرد که ارتش این کشور در خاک خود به نیروهای اوکراینی که انتظار می‌رود در چند روز آینده وارد انگلیس شوند، آموزش نظامی خواهد داد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح انگلیس به رادیو ال بی سی گفت که ۱۲۰ خودروی زرهی در فرایند آماده سازی هستند و نیروهای اوکراینی که با آنها کار می کنند در چند روز آینده برای فراگیری چگونگی هدایت این خودروها به انگلیس خواهند آمد.  

موضوع تحویل تسلیحات جدید به مسئولین اوکراینی در سفر غیر منتظره هفته گذشته بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به کی یف از سوی لندن مطرح گردید. جانسون با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین دیدار کرد و بر کمک های مالی و نظامی به اوکراین تاکید کرد.

به غیر از ۱۲۰ خودروی زرهی، بسته کمک های نظامی انگلیس به اوکراین شامل موشک های ضد هوایی استاراستریک، ۸۰۰ موشک ضد تانک NLAW و چند فروند "پهپادهای انتحاری" می شود.

هیپی روز سه شنبه در مصاحبه جداگانه ای با بی بی سی نیز فاش کرد که این محموله شامل موشک های ضد کشتی نیز می شود. وی گفت: موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی دوش انداز بیشتری هستند که همراه با مهمات نقطه زن و تسلیحات ضد کشتی به اوکراین ارسال می کنیم.

irna.ir/xjJ۵۹۶

**فعالیت اسلام‌هراسانه ستاد یک نامزد انتخابات فرانسه، تحت تعقیب قضایی

با شکایت دو انجمن، تحقیقات قضایی در مورد ارسال پیامک با محتوای اسلام‌هراسی و ارسال هدفمند آن برای یهودیان فرانسه در جریان تبلیغات انتخاباتی «اریک زمور» یکی از نامزدهای ناکام انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

دو شب مانده به برگزاری دور نخست انتخابات فرانسه، پیامکی برای فرانسویان یهودی با امضای زمور نامزد حزب راست افراطی «تسخیر مجدد»، ارسال شده است. در یکی از پیام ها زمور «تنها فردی» خوانده شده که «گسترش اسلام در فرانسه را که سبب ویرانی این کشور شده محکوم می کند». در پیامک دیگری نیز آمده است «شکلی از یهودستیزی که امروز می‌کشد اسلامی است».

این پیامک به دلیل ارسال هدفمند آن برای یهودیان فرانسه که نشان از دسترسی کارزار انتخاباتی زمود به اطلاعات شخصی افراد است خبرساز شد. این امر نشان می دهد که اطلاعات شخصی افراد از جمله مذهب و نژاد آنان در دسترس مسئولان کارزار قرار گرفته است.

اتحادیه دانشجویان یهودی و انجمن «محکوم می‌کنم» (اقدام بین المللی برای عدالت) شاکیان این پرونده هستند و دادستانی پاریس تحقیقات را از دیروز (سه شنبه) آغاز کرده است. این پرونده در اختیار بخش مقابله با جرایم فردی قرار گرفته است.

بر اساس قوانین فرانسه افشای اعتقادات مذهبی یا ریشه های نژادی یا قومی بدون رضایت شخص مجازات تا پنج سال حبس و جریمه ۳۰۰ هزار یورویی را در پی دارد.

irna.ir/xjJ۵۷x

**سران لهستان و کشورهای حوزه بالتیک عازم کی‌یف شدند

به گزارش امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیسان جمهوری لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی امروز به کی‌یف می روند تا با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود دیدار کنند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

این خبرگزاری نوشت که سران کشورهای مزبور با توییت تصاویر خود در کنار یکی از قطارهای مسافربری اوکراینی برنامه امروز را اطلاع رسانی کردند.

آلار کاریس (Alar Karis) رئیس جمهوری استونی در صفحه توییتر خود نوشت: به اوکراین سفر می کنیم تا حمایت مستحکم از مردم اوکراین را به نمایش گذاریم و با دوست عزیزمان رئیس جمهوری زلنسکی دیدار خواهیم کرد.

هنوز جزئیات بیشتری از این سفر منتشر نشده است.

آندری دودا (Andrzej Duda) رئیس جمهوری لهستان، گیتاناس نائوسدا (Gitanas Nauseda) رئیس جمهوری لیتوانی و اگلیس لویتس (Egils Levits) رئیس جمهوری لتونی از دیگر سران مسافر اوکراین هستند.

چند روز پیش نیز بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که کشورش سهم به سزایی در ارسال کمک های نظامی به اوکراین داشته در سفری اعلام نشده به کی یف رفت و با استقبال گرم مقام های اوکراینی مواجه شد.

irna.ir/xjJ۵bT

**مکرون: تنش لفظی کمکی به توقف جنگ در اوکراین نمی‌کند

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ترجیح داد از عبارت «نسل کشی» بکار رفته توسط رئیس جمهوری آمریکا استفاده نکند و هشدار داد: بالاگرفتن جنگ لفظی کمکی به حل مساله نخواهد کرد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

مکرون که در برنامه‌ای در شبکه ۲ تلویزیون فرانسه حضور یافته است در واکنش به اظهارات جدید «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که روسیه را به نسل کشی در اوکراین متهم کرده بود، گفت: باید در کاربرد واژه ها محتاط باشیم.

وی افزود: می گویم که روسیه به طور یکجانبه جنگ وحشیانه ای را به راه انداخت و همچنین ارتش روسیه جنایت جنگی نیز مرتکب شد باید مسئولان آن شناسایی شوند.

مکرون آنچه امروز در جریان روسیه و اوکراین رخ می‌دهد را«دیوانگی» خواند و گفت: با اینحال من واقعیت ها را هم نگاه می کنم و می‌ خواهم تمام تلاشم را برای متوقف کردن این جنگ و استقرار صلح بکار گیرم.

وی تاکید کرد: بالاگرفتن جنگ لفظی کمکی به حل مساله نخواهد کرد.

irna.ir/xjJ۵bq

**آمریکای لاتین در دوراهی غرب و اوراسیا

آمریکا اگر چه اعمال دکترین مونرو و تز سنتی جنگ سرد علیه آمریکای لاتین را در سر می‌پروراند اما موضع‌گیری‌های اخیر رهبران آمریکای لاتین در مناسبات مستقل با هر کشوری که باری از دوش توسعه‌نیافتگی این منطقه سبک‌تر کند، سوار شدن دولت‌ها بر موج چندقطبی شدن و انقضای هژمونی را نشان می‌دهد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

آمریکا پس از استقلال خود در سال ۱۷۷۶ میلادی، روند ساخت یک ریاست جمهوری قدرتمند را آغاز کرد و یکی از دکترین‌هایی که با گسترش سرزمینی آن همراه بود، دکترین «مانیفست دستینی» (سرنوشت آشکار) بود. دیگر آموزه مهم آمریکا، دکترین مونرو (۱۸۲۳) بود که در ابتدا توسط جان کوئینسی آدامز تدوین شد اما توسط جیمز مونرو نهایی شد و هدف آن، توقف هر گونه تلاش برای تسخیر مجدد کشورهای استقلال یافته‌ای بود که مستعمرات سابق اروپا بودند. به این ترتیب ایالات متحده، خود نیز در برابر اروپا، مسیر انزوا را در پیش گرفت به طوری که هر دو منطقه راهی مسیرهای مختلف توسعه اقتصادی و حیات سیاسی شدند.   

در جایی که ما اکنون آن را آمریکای لاتین می‌شناسیم، اولین منتقد توسعه‌طلبی ایالات متحده، سیمون بولیوار بود. چنان که فرانسیسکو پیویدال، مورخ و نویسنده در کتاب «بولیوار: اندیشه پیشرو ضد امپریالیسم» (۱۹۷۷) به آن پرداخته است.

بولیوار به عنوان نخستین گام در ساخت یک کشور آمریکای لاتین بدون نقش‌آفرینی آمریکا، ایده «گرن کلمبیا» را طراحی کرد.

irna.ir/xjJ۵hd

**هند در دنباله روی از آمریکا کنسولگری خود در شانگهای را بست

بعد از آنکه آمریکا برای به نمایش گذاشتن به اصطلاح شکست سیاست های ضد کرونایی چین دیپلمات های خود را از کلانشهر شانگهای خارج کرد، دولت هند نیز امروز اعلام کرد کنسولگری اش در شانگهای را بسته است و فعالیت های آن را به صورت آنلاین ادامه می دهد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

سفارت هند در پکن امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به قرنطینه ناشی از گسترش ویروس جدید COVID-۱۹ در شانگهای، از امروز سرکنسولگری خود در این شهر را بسته و از این پس تا اطلاع ثانوی امکان ارایه خدمات کنسولی در این نمایندگی دیپلماتیک بصورت مستقیم برقرار نخواهد بود.
در این بیانیه آمده است: «با توجه به وضعیت فوق‌العاده در شانگهای، شهروندان هندی در منطقه شرقی چین می توانند برای استفاده از خدمات کنسولی فوری به سفارت هند در پکن مراجعه کنند.»
سفارت هند مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای متقاضیانی که به دنبال خدمات کنسولی هستند، ارائه کرده است. از جمله از متقاضیان خواست قبل از شروع فرآیند درخواست های کنسولی خود، دستورالعمل‌ها را پیگیری کنند. در صورتی که متقاضی در موقعیتی نباشد که مدارک را شخصاً به سفارت هند در پکن ارائه کند، می‌توانند به یک فرد وکالت بدهند که برای انجام کارها به سفارت مراجعه کند.
بیانیه افزود: در این مدت پرداخت هزینه و دریافت خدمات کنسولی و گذرنامه از راه دور امکان پذیر خواهد بود.

irna.ir/xjJ۵dS

**مکرون: توافقی با سارکوزی در حمایت از کارزار انتخاباتی وجود ندارد

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت: توافق سیاسی بین او که به دنبال پیروزی دوباره در انتخابات است و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور محافظه کار پیشین این کشور برای تایید کارزار انتخاباتی او وجود ندارد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

خبرگزاری رویترز نوشت: مکرون چهارشنبه (امروز) به کانال ۲ تلویزیون فرانسه گفت «توافقی وجود ندارد».

سارکوزی دیروز سه شنبه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که قرار است ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار شود از مکرون حمایت کرد.

اظهارات مکرون به دنبال گمانه زنی های رسانه های فرانسوی درباره نیاز او به حمایت سارکوزی برای کسب اکثریت بعد از انتخابات قانونگذاری در اواخر امسال در ازای  ارائه نفوذ سیاسی مطرح شده است.

رویترز نوشت: این حمایت سارکوزی مطمئنا به مکرون برای جلب آرای رای دهندگانی که از والری پکرس نامزد جمهوریخواه در دور نخست انتخابات فرانسه حمایت کرده بودند کمک می کند اما می تواند به انصراف رای دهندگان جناح چپ شود که تایید مکرون از سوی سارکوزی را چنین قلمداد خواهند کرد که مکرون نیز مانند سارکوزی دارای گرایشات جناح راست است.

خبرگزای فرانسه پیشتر گزارش داده بود که سارکوزی از حزب راست‌گرای جمهوریخواه اعلام کرده در دور دوم انتخابت ریاست جمهوری به مکرون رای خواهد داد.

irna.ir/xjJ۵gH

**فعالیت مشکوک پهپادها در آسمان افغانستان

شماری از ساکنان ولایت های مختلف افغانستان به ویژه کابل، خوست و قندهار نسبت به افزایش گشت زنی هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

آنها می گویند مطمئن نیستند این پهپادها به کدام کشور تعلق دارند و برای چه اهدافی در حریم هوایی افغانستان گشت زنی می کنند.

این مساله در خوست از توجه ویژه ای برخوردار شده و ساکنان این ولایت روز دوشنبه در تظاهراتی از نهادهای امنیتی خواستند در مورد این مساله راستی آزمایی کنند.

احساس یکی از ساکنان خوست گفت: این اواخر هواپیماهای بدون سرنشین در ولایت خوست گشت زنی کرده اند و مردم نگرانند که این هواپیماها متعلق به کدام کشور هستند.

دولت طالبان بدون ارائه جزئیات در مورد این هواپیماها اعلام کرد که افغانستان دیگر تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و حریم هوایی افغانستان نباید نقض شود.

«بلال کریمی» معاون سخنگوی دولت اسلامی گفت: در حال حاضر اوضاع در افغانستان امن است و تهدیدی از کشور ما متوجه هیچ کشوری نیست. از این رو نیازی نیست هیچ کشوری از هیچ طریقی از جمله حریم هوایی کشور ما، مداخله داشته باشد.

irna.ir/xjJ۵h۶

**رکود شدید اقتصادی در آلمان در صورت قطع واردات گاز روسیه

موسسه های اقتصادی پیشرو در آلمان پیش بینی می کنند که در صورت قطع صادرات گاز روسیه به آلمان، رکود اقتصادی در این کشور به وجود می آید.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

این موسسات روز چهارشنبه وقوع رکود شدید اقتصادی در آلمان در سال ۲۰۲۳ در صورت قطع فوری واردات گاز از روسیه را تایید کردند.

پنج موسسه آلمانی با تایید پیش‌بینی‌های گزارش‌شده توسط رویترز در روز سه‌شنبه، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ برای بزرگترین اقتصاد اروپا به دنبال جنگ در اوکراین را ۲.۷ درصد و رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ را ۳.۱ درصد پیش‌بینی کردند.

موسسات RWI در اسن، DIW در برلین، Ifo در مونیخ، IfW در کیل و IWH هال همچنین سناریوی نامطلوبی را در صورت توقف ناگهانی عرضه انرژی روسیه منتشر کردند که بر اساس آن اقتصاد آلمان ۱.۹ درصد در سال جاری رشد می کند و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد.

استفان کوث معاون رییس جمهور و مدیر تحقیقات چرخه های تجاری و رشد در موسسه کیل، گفت: اگر قرار باشد عرضه گاز قطع شود، اقتصاد آلمان دچار رکود شدید خواهد شد.

irna.ir/xjJ۵gd

**آغاز عملیات امنیتی گسترده در استان کرکوک

عملیات نظامی گسترده نظامیان و نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی تعدادی از مناطق استان کرکوک آغاز شد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عملیات امنیتی گسترده» برای پاکسازی "وادی الشای" و "وادی ازغیتون" در استان کرکوک و مناطق مجاور رشته کوه‌های حمرین استان کرکوک از صبح امروز آغاز شده است.

در این بیانیه آمده است: در این عملیات یگان‌هایی از دستگاه مبارزه با تروریسم و نیروهای ویژه عراق با پشتیبانی فرماندهی نیروی هوایی ارتش این کشور شرکت دارند.

ستاد اطلاع رسانی ارتش عراق تأکید کرده که این عملیات با هدف خشکاندن ریشه تروریسم و پاکسازی و تعقیب عناصر تروریستی داعش اجرا شده است.

کوه‌های حمرین در مرز استان کرکوک با استان‌های دیاله و صلاح الدین محل فعالیت بقایای گروه تروریستی داعش است و نیروهای مشترک امنیتی عراق تاکنون چندین عملیات را در این منطقه اجرا کرده‌اند.

irna.ir/xjJ۵gJ

**سید عمار حکیم: تعرض به مراقد مقدس دینی برای فتنه انگیزی است

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق تعرض به مراقد مقدس دینی را نقشه ای خباثت آمیز برای فتنه انگیزی در این کشور دانست و خواهان برخورد قاطع دولت و دستگاه قضایی عراق با تعرض کنندگان شد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز در بیانیه ای در واکنش به اهانت یکی از عناصر فرقه انحرافی الصرخی به مراقد ائمه اطهار (ع) در عراق اعلام کرد: تعرض اخیر به مراقد مقدس دینی و دعوت به تخریب آن محکوم و مذموم است و در دل خود پروژه‌هایی مشکوک و مبتنی بر افکار و ایده‌های انحرافی در سایه برهه‌ای خطرناک و حساس دارد، به‌ویژه که مطرح کنندگان این دعوت به خوبی از جایگاه والا و رفیع این مراقد و جایگاه عظیم آنها در دل میلیون‌ها نفر در عراق و جهان آگاه هستند. باید جلوی فتنه کوری که درصد بهره برداری از شرایط دشوار سیاسی بوده است، گرفته شود.

سید عمار حکیم در بیانیه خود افزود: ما ملت خودمان و ملت های اسلامی را به هوشیاری در قبال نقشه های خباثت آمیز برای فتنه انگیزی فرامی خوانیم و از دولت و دستگاه قضایی عراق می خواهیم تا با هر کسی که درصدد خدشه وارد کردن به مقدسات ملت ما است، قاطعانه برخورد کند.

یکی از عناصر وابسته به جریان انحرافی «الصرخی» در عراق اخیرا با اهانت به قبور ائمه اطهار (ع) فتنه انگیزی جدید را در این کشور به راه انداخت.

irna.ir/xjJ۵f۷

**کاهش نرخ ابتلا به کرونا در جهان برای سومین هفته متوالی

نرخ ابتلا به کووید – ۱۹ در سراسر جهان برای سومین هفته متوالی از ۴ تا ۱۰ آوریل (۱۵ تا ۲۱ فروردین) کاهش یافته و افت ۲۴ درصدی را نسبت به هفته قبل از آن نشان داده است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در این هفته نیز به روند کاهشی ادامه می دهد.

در شش منطقه تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۷ میلیون مورد ابتلا به کرونا و بیش از ۲۲ هزار مرگ ناشی از آن گزارش شده، اگرچه همه این مناطق روند کاهشی در شمار موارد ابتلای جدید هفتگی و فوتی های جدید هفتگی را نشان می دهند.

تا ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، بیش از ۴۹۶ میلیون مورد تائید شده ابتلا به کووید – ۱۹ و بیش از ۶ میلیون مرگ ناشی از آن در سراسر جهان گزارش شده است.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.  

irna.ir/xjJ۵dF

**پیشنهاد زلنسکی به مسکو: تبادل سیاستمدار طرفدار روسیه با اسرای اوکراینی

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه پیشنهاد تبادل ویکتور مدودچوک سیاست مدار طرفدار روسیه با زنان و مردان (اوکراینی) اسیر شده در دست نیروهای مسکو را مطرح کرده است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

زلنسکی در یک سخنرانی در ساعات اولیه روز چهارشنبه گفت که برای نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین بررسی چنین مساله ای مهم است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی اوکراین روز گذشته اعلام کردند مدودچوک که نزدیک ترین و تاثیرگذارترین متحد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اوکراین است را دستگیر کردند.

ایوان باکانوف رئیس سرویس‌های مخفی اوکراین گفته است که نیروهای امنیتی اوکراین "عملیات ویژه چند سطحی خطرناک و سریع" را برای دستگیری مدودچوک انجام داده‌اند. 

مدودچوک در اظهاراتی که نشان دهنده نزدیکی او به رییس جمهور روسیه است اعلام کرده که پوتین پدرخوانده دخترش می‌باشد.

irna.ir/xjJ۵dL

**حزب دمکرات و کابوس شکست در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا

در حالی که حدود ۶ ماه تا انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا مانده است، تورم، مهاجرت، جنگ اوکراین، همه گیری کرونا فضای سیاسی مرگباری را برای حزب جو بایدن به وجود آورده و دموکرات ها با کابوس فاجعه ای بزرگ مواجه هستند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

تارنمای هیل نوشت: این مشکلات با کاهش محبوبیت بایدن و الگوی تاریخی حاکم بر آمریکا که حزب رئیس جمهوری مستقر به طور معمول کرسی های خود را در اولین انتخابات میان دوره ای کنگره در دوره نخست ریاست جمهوری اش از دست می دهد پیچیده تر شده است.

برخی از دموکرات ها بر این باورند هنوز هم امکان تغییر وجود دارد و دستکم می توان این شکست را تعدیل کرد اما برخی دیگر بدون افشای نام خود زنگ هشدار را به صدا در آورده اند.

دموکرات ها می دانند که نتایج بد در انتخابات میان دوره ای کنگره آزمون تلخی برای آنها است. این حزب در اولین انتخابات میان دوره ای روسای جمهوری پیشین دموکرات آمریکا، باراک اوباما و بیل کلینتون عملکرد بدی داشت. در سال ۱۹۹۴ وقتی که کلینتون در کاخ سفید بود ۵۴ درصد کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات میان دوره ای کنگره در آن سالها از دست داد و در سال ۲۰۱۰ در دوران ریاست جمهوری اوباما ۶۳ کرسی خود را از دست داد.

irna.ir/xjJ۵cC

**نرخ تورم در انگلیس در نتیجه جنگ اوکراین به بالاترین حد رسید

نرخ تورم در انگلیس برای نخستین بار در نتیجه آثار فوری جنگ اوکراین به بالاترین حد در نزدیک ۳۰ سال گذشته رسید.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد که بزرگترین عامل رشد بی سابقه تورم در این کشور افزایش قیمت سوخت و قبوض انرژی بوده است.

بر اساس این گزارش شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۶.۲ درصد در ماه فوریه به ۷ درصد در ماه مارس رسیده که ۰.۸ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. این رقم بزرگتر از انتظار اقتصاددانان است که نرخ ۶.۷ درصد را پیش بینی کرده بودند.

دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد که قیمت سوخت را پیش از تصمیم اخیر دولت برای کاهش ۵ پنس از مالیات انرژی محاسبه کرده است. با این حال کارشناسان معتقدند که این اقدام تاثیر چندانی بر رشد فزاینده نرخ تورم ندارد.

بهای سوخت در انگلیس به نسبت سه ماه گذشته ۵۴ درصد افزایش بافته و تقریبا هر روز با یک رشد نسبی رکورد می‌زند. قیمت بسیاری از کالاها در کشور جهش قابل توجهی را تجربه کرده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شاخص نرخ مشتری در ماه جاری آوریل، زمانی که خانوارها با افزایش بی سابقه قبوض انرژی مواجه شدند، از ۸.۵ درصد فراتر خواهد رفت.

irna.ir/xjJ۵cj

**سی‌ان‌ان: دموکراسی به سبک غربی در حال فروپاشی است

تحلیلگران عرصه بین المللی معتقدند نظم نوین جهانی که دموکراسی به سبک غربی را ترویج می دهد اکنون ازیک سو توسط ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه و ازدیگرسو توسط عوامل داخلی درآمریکا و خیزش جناح های سیاسی عوام گرا به سبک ترامپ در اروپا، آسیب پذیر و  با خطر فروپاشی مواجه است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

تارنمای خبری سی ان ان با پرداختن به این مطلب به قلم «استفان کالینز» (Stephen Collinson) و با نگاهی بر اوضاع سیاسی حاکم بر جهان، نوشت: اکنون وضعیت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی ویکتور اوربان در مجارستان، اوضاع بغرنج اقتصادی ناشی از تورم در آمریکا که جو بایدن را باوجود در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در شرایط دشوار مواجه ساخته و از دیگر سو حمله نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین، دموکراسی غرب را در خطر نابودی و فروپاشی قرار داده است.

سی ان ان در تحلیل خود از شرایط کنونی اروپا و آمریکا نوشت: موج تازه ای از عوام گرایی (پوپولیسم) افراطی که از مشکلات اقتصادی، خصومت با مهاجران و جنگ فرهنگی خود را تغذیه می کند، دموکراسی های مهم حاکم در برخی از کشورهای جهان را از یک سو  از درون به چالش انداخته و درهمین حال، روسیه وحشیانه ترین حمله به نظم لیبرال غرب در دهه های اخیر را موجب شده است.

irna.ir/xjJ۵۶M

**قطر حملات صهیونیست‌ها به مردم فلسطین را به شدت محکوم کرد

دولت قطر حملات سیستماتیک صهیونیست‌ها به شهروندان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و شهر بیت المقدس را به شدت محکوم کرد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای در واکنش به دور جدید تجاوزگری و حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به شهروندان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و شهر اشغالی بیت المقدس اعلام کرد: دولت قطر حملات وحشیانه مستمر نیروهای اشغالگر و شبه نظامیان شهرک نشین علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی به ویژه در اردوگاه آوارگان جنین و شهرهای اریحا، بیت لحم، بیت المقدس و مناطق اطراف در ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم می کند.

وزارت خارجه قطر در این بیانیه‌ با تاکید مجدد بر نگه داشتن حرمت تمام اماکن مقدس در شهر اشغالی قدس، یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی و حملات پلیس رژیم صهیونیستی به فلسطینی ها در این اماکن مقدس را محکوم و تاکید کرد: این حملات گسترش تبعیض سیستماتیک علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و اشغال غیرقانونی است و نقض آشکار قوانین بین المللی در مقابل چشمان جامعه جهانی را نشان می‌دهد.

براساس این بیانیه، وزارت خارجه قطر همچنین بر ضرورت اتحاد جامعه بین‌المللی برای اقدام فوری به منظور توقف این نقض وحشتناک قوانین و نیز موضع قاطع دوحه در قبال حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله به رسمیت شناخته شدن حق بین‌المللی آنها برای ایجاد یک کشور مستقل به با پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

صهیونیست‌ها از آغاز ماه مبارک رمضان حملات خود به فلسطینی ها در کرانه باختری رود اردن و شهر اشغالی قدس را افزایش داده اند. 

در مقابل، گروه‌های مبارز فلسطینی نیز درباره پیامدهای خطرناک ادامه این حملات صهیونیست‌ها به مردم فلسطین هشدار داده اند.

irna.ir/xjJ۵۹w

**روابط مردمی تضمین دوستی ابدی ایران و پاکستان/مرزهای مشترک راهکار تحکیم تجارت

«رفعت مسعود»به عنوان بانوی دیپلمات پاکستانی و اولین سفیر زن کشورش در جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک میان ملت‌های دو کشور را تضمین قوی برای دوستی ابدی دو همسایه دانست و بر لزوم تحکیم آن فارغ از فشارهای خارجی تاکید کرد و مرزهای مشترک را ظرفیتی عالی جهت گسترش همکاری‌های تجاری دانست.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

خانم «رفعت مسعود» فعالیت ۳۵ ساله را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد و اولین ماموریت خود در خارج از پاکستان را در سال ۱۹۹۱ و از انگلستان آغاز کرد و آخرین آن را به عنوان سفیر پاکستان در تهران به سرانجام رساند.

رفعت مسعود همزمان با آغاز کار دولت جدید پاکستان روز چهارشنبه طی مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد حضور نزدیک به یک سال و نیم خود در ایران را بهترین لحظات زندگی و همچنین فعالیت حرفه‌ای خود توصیف کرد و افزود: فارسی در حقیقت زبان مادری من است، اجداد ما نزدیک به ۳۰۰ سال پیش از سرزمین ایران به شبه قاره آمده و ما تا امروز گویش به فارسی با یکدیگر را پابرجا نگه داشته‌ایم.

این بانوی دیپلمات که از مرداد ۹۷ تا اواسط آبان ۱۳۹۸ به عنوان سفیر پاکستان در تهران خدمت کرده است، دوستی دیرینه و همچنین روابط مردمی ایران و پاکستان را سرمایه اصلی و تضمین دوستی ابدی دو کشور همسایه دانست و بر لزوم مراقبت از این مناسبات و جلوگیری از هرگونه گزند ناشی از دخالت طرف‌های ثالث و یا فشارهای خارجی تاکید کرد.

رفعت مسعود معتقد است که دولت‌های مختلفی در هر دو کشور بروی کار آمده و سپس جای خود را به دولت بعدی می‌دهند اما این مرزهای مشترک ایران و پاکستان و مردم دو کشور هستند که تا ابد کنار هم زندگی می‌کنند لذا ما باید روی ملت‌های همدیگر سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود که شاید در گذشته شاهد چالش‌هایی در مسیر توسعه روابط و بهره برداری از ظرفیت‌های یکدیگر وجود داشت اما امروز با اطمینان قلب می‌توانیم بگوییم که روابط حسنه ایران و پاکستان وارد مرحله جدیدی شده و مسیر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، بازرگانی، مراودات مرزی، دفاعی، امنیتی و مبارزه علیه تروریسم هموار شده است.

irna.ir/xjJ۵۶Q

**بیش از نیمی از انگلیسی‌ها خواهان استعفای جانسون هستند

نتایج نظرسنجی‌ها در انگلیس حاکی از آن است که بیش از نیمی از مردم این کشور در پی افشای رسوایی پارتی‌گیت و جریمه بوریس جانسون توسط پلیس، خواهان کناره گیری وی از سمت نخست وزیری هستند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

بیش از نیمی از رای دهندگان انگلیسی معتقد هستند بوریس جانسون نخست وزیر این کشور پس از جریمه شدن توسط پلیس به دلیل رسوایی پارتی گیت باید از سمت خود کناره گیری کند.

ماجرای رسوایی پارتی گیت، کمی بیش از سه ماه پیش و با انتشار گزارشی در روزنامه انگلیسی "دیلی میرر" کلید خورد.

براساس گزارش این روزنامه، یک سال قبل، یک مهمانی خداحافظی برای یکی از کارکنان و همچنین یک مهمانی کریسمس در دفتر نخست وزیر انگلیس برگزار شده است. این مهمانی‌ها در میانه دور دوم محدودیت‌های کرونایی در انگلیس برگزار شد که در جریان آن، برگزاری گردهمایی غیرکاری در فضای بسته ممنوع بود.

جانسون در نهایت دیروز سه‌شنبه پس از ماه ها کشمکش بر سر رسوایی به وجود آمده عذرخواهی کاملی ارائه داد، اما در پاسخ به این سوال شبکه خبری اسکای نیوز که آیا پس از پرداخت جریمه استعفا می دهد یا خیر، افزود: «من مایلم این امکان را داشته باشم تا وظیفه ام را انجام دهد و با مشکلاتی که کشور با آن روبروست مقابله کنم».

از سوی دیگر و براساس نظرسنجی انجام گرفته توسط شرکت "یوگاو" (YouGov) یک شرکت مطالعات بازاریابی انگلیس) ۵۷ درصد از رای دهندگان معتقد بودند که جانسون باید کناره گیری کند و ۷۵ درصد اعلام کرده اند که او آگاهانه دروغ گفته است. براساس نظرسنجی شرکت ساوانتا کامرس (Savanta ComRes یک شرکت تحقیقاتی مشاوره ای مستقر در لندن) نیز ۶۱ درصد انگلیسی ها خواستار استعفای جانسون شده اند.

irna.ir/xjJ۵۷Q

**تارنمای آمریکایی: ایران ۲۲ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده است

تارنمای راستگرای واشنگتن فری بیکن خبر داد که ایران از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۲ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

این پایگاه خبری آمریکایی نوشت که ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به طور میانگین روزانه ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده است.

این تارنمای جمهوریخواه افزود که از زمان کنار رفتن دولت ترامپ تاکنون در کل ۳۳۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۲۰ بشکه نفت ایران به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد دلار به غول اقتصادی شرق آسیا صادر شده است.

این تارنما همچنین مدعی شد که این صادرات نفت با استفاده از ۱۸۲ فروند نفتکش تحت مالکیت و پرچم کشورهای دیگر انجام شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وجود عدم تغییر در شرایط تحریمی ایران، صادرات نفت بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش صادرات نفت، افزایش درآمدهای نفتی را به دنبال داشته و آنگونه که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده باعث شده تا وزارت نفت بیش از تعهدات خود در بودجه سال گذشته، منابع مالی به دولت تزریق کند.

irna.ir/xjJ۵۷c

**ادامه نقض آتش‌بس در یمن از سوی ائتلاف سعودی

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بار آتش‌بس ادعایی در الحدیده را نقض کرده است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

منابع نظامی یمن اعلام کردند، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته در محورهای مختلف استان الحدیده آتش بس را نقض کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی با حملات توپخانه و راکتی به نقض آتش بس پرداختند.

این در حالی است که  قرار بود از شنبه هفته گذشته، تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی در یمن متوقف شود و نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرده بود که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش بس بستگی دارد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز سه‌شنبه در دیدار با «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، گفت: ما علاقمندیم که نماینده سازمان ملل و تیم او در مسیر درست برای موفقیت تلاش‌های توافق شده مطابق با آتش بس تلاش کنند.

وی گفته بود: اولویت آتش بس باید بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده و رفع محاصره یمن و فشار به کشورهای عضو ائتلاف سعودی برای انجام تعهدات خود درباره مسائل بشر دوستانه باشد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

irna.ir/xjJ۵۲Q

**کمک نظامی ۷۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه بسته نظامی دیگری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص دهد.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

این بسته با استفاده از اختیارات اجرایی رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیم در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. 

مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه با روسای ۸ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی این کشور دیدار می‌کند تا با آن‌ها برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین مشورت کند. 

این مقامات افزودند، تامین نیازهای نظامی اوکراین و همچنین آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی‌تر در این کشور از موضوعات مورد بحث این دیدار خواهد بود. 

آمریکا از ابتدای آغاز به کار دولت جو بایدن تاکنون بیش از ۲.۴ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین صادر کرده است که شامل بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف از آغاز حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه است. 

آمریکا پیش از حمله روسیه به اوکراین چندین محموله سلاح و مهمات را به اوکراین ارسال کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نسبت به مداخله خارجی در اوکراین هشدار داده است. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

irna.ir/xjJ۵۲R

**۱۰۰ کشته در حملات گروه‌های مسلح به مرکز نیجریه

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، در جریان حملات گروه‌های مسلح در مرکز نیجریه، بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

حملات گروه‌های مسلح از روز یکشنبه به مناطقی در ایالت پلاتو واقع در مرکز نیجریه آغاز شد.

بر اساس این گزارش، «سایمن باکو» فرماندار ایالت پلاتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان حملات گروه‌های تبهکار مسلح، تعداد بسیاری کشته شدند و منازل بسیاری نیز ویران شده است.

«مالام عثمان عبدالله» از مقام‌های محلی استان پلاتو در این باره گفت: اجساد ۵۴ نفر در منطقه کوکاوا، ۱۶ نفر در منطقه شواکه، ۳۰ روستایی در گمباهو و همچنین چهار نفر در روستاهای دیگر پیدا شده است.

سخنگوی نیروهای نظامی ایالت پلاتو نیز اعلام کرد که بسیاری از روستای این ایالت هدف غارت قرار گرفتند؛ اما شمار قربانیان هنوز دقیقا مشخص نیست.

بهمن گذشته در حمله یک گروه ۳۰۰ نفره به هشت روستا در منطقه آنکا در ایالت زامفارا نیجریه، ۳۰ نفر از مردم محلی کشته شدند.

irna.ir/xjJ۴ZY

**اتحادیه اروپا باردیگر بر لزوم جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات وین تاکید کرد

یک سخنگوی اتحادیه اروپا با تکرار این مطلب که مذاکرات وین در آخرین مرحله قرار دارد بر لزوم جمع‌بندی سریع‌تر گفت‌وگوها تاکید کرد. او با این حال از پرداختن به جزئیات مذاکرات طفره رفت.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

نبیلا مسرلی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران در بروکسل گفت: ما در آخرین مقاطع مذاکرات هستیم و کارها در جریان است

وی یادآور شد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس دوحه اعلام کرد که ما به توافق نهایی نزدیک هستیم اما هنوز مسائلی باقی مانده است.  این مقام اروپایی با تاکید بر لزوم جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات افزود که نمی‌تواند وارد جزئیات شود. «اما اساسا همه چیز آماده و روی میز است.»

مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، ۲۰ اسفند سال گذشته به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران تصریح کرد که آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.

irna.ir/xjJ5nY

**عربستان و کویت خواستار مذاکره با ایران درباره میدان گازی «آرش» شدند

عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره بهره برداری از میدان گازی مشترک بین سه کشور موسوم به «آرش» دعوت کردند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

وزارت امور خارجه این کشور امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که  وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده در شهر کویت به تاریخ ۲۷ ربیع الاول سال ۱۴۴۱ هجری قمری مطابق با ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و طی صورتجلسه امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۱۸ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری مطابق با ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند.  

وزارت خارجه عربستان اضافه کرد: هم این کشور (عربستان) و هم کویت بر حق بهره برداری از منابع طبیعی در این منطقه و ادامه کار برای آنچه در صورتجلسه توافق امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۲۱ مارس تاکید دارند. 

در این بیانیه وزارت خارجه عربستان ادعا کرد که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت تعیین مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت کرده بودند که به این درخواست‌ها پاسخی داده نشد. 

این وزارتخانه اضافه کرد: عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره کننده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می‌کنند. 

پیشتر، «احمد ناصر الاحمد الصباح» در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش «ژان ایو لودریان» گفت که میدان گازی الدره (آرش) یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است. 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هشتم فروردین در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش / الدره تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

irna.ir/xjJ5pq


**آژانس بین المللی انرژی: کاهش روزانه عرضه نفت روسیه به ۳ میلیون بشکه می رسد

آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه پیش بینی کرد که تاثیر گذاری کامل تحریم های گسترده غرب بر صادرات نفت روسیه، از ماه مه اوایل (اریبهشت ماه) به بعد آغاز شده و تا سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

این نهاد کارشناس انرژی جهان مستقر در پاریس، اعلان کرده که تصور می شود میزان کاهش عرضه روسیه در ماه کنونی (آوریل)، هم زمان با اعمال فشار بیشتر بر تاسیسات پالایشی این کشور و رویگردانی افزون تر خریداران، به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد.  

این نهاد در گزارش ماهانه خود یش بینی کرده که میزان سقوط عرضه نفت خام روسیه از ماه مه به بعد ۲ برابر خواهد شد.

این نهاد مقدار کاهش عرضه نفت روسیه با اجرای کامل تحریم فزاینده خریداران بر مسکو را در ماه آینده (مه)، نزدیک به سه میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.  

irna.ir/xjJ5nJ

**یهودیان فرانسه نگران پیروزی لو پن در انتخابات؛ به مکرون رای دهید

نهادهای اصلی یهودیان فرانسه ضمن ابراز نگرانی از احتمال پیروزی "مارین لو پن" در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور، خوستار رای دادن به "امانوئل مکرون" در دور دوم این انتخابات شدند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

نهادهایی همچون لو کونسیستوار (le Consistoire) و لو کریف (le Crif) به نام آنچه که "دفاع از ارزش‌های جمهوری‌خواه" می‌نامند، خواستار حمایت از مکرون هستند.

در بیانیه مطبوعاتی این نهادها آمده است: مجموعه مرکزی [یهودیان] فرانسه که عمیقاً به شعار خود "دین و میهن" وابسته است، از فرانسویان می‌خواهد که به طور گسترده در ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) متحد شوند تا پیروزی فرانسه که ما را گرد هم می‌آورد را از طریق صندوق رأی تضمین کنند.

الی کورشیا (Élie Korchia) رئیس کنسستوری مرکزی و اَییم کورسیا (Haïm Korsia) خاخام اعظم فرانسه نیز با تعریف یک خطر جدید برای انسجام جمعیت فرانسه، خواهان غلبه بر اختلافات سیاسی و رای دادن به امانوئل مکرون به منظور تضمین اصول جمهوری‌خواهان به عنوان ارزش‌های اومانیستی مورد حمایت یهودیت شدند.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد و مکرون با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و لو پن نامزد حزب راستگرای "مجمع ملی" با ۲۳ درصد به دور دوم انتخابات راه یافتند.

irna.ir/xjJ5pf

**نشست سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا در سایه جنگ اوکراین

چین بدنبال کاهش اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر روابط خود با اتحادیه اروپا با تداوم تجارت است، اما امیدها برای احیای یک معامله سرمایه گذاری مهم در حال محو شدن است.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

چین و اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک خود که در روز جمعه و برای اولین بار بین دو طرف از سال ۲۰۲۰ برگزار شد، بیانیه‌ای صادر نکردند.

در اولین نشست دو طرف تقریبا بعد از ۲ سال، رهبران چین و اتحادیه اروپا توافق کردند تا برای حل موضوع حمله روسیه به اوکراین با یکدیگر همکاری کنند. اورسلا فن در لاین رییس کمیسیون اروپا به صراحت در این زمینه اعلام کرد که چین و اتحادیه اروپا در مورد جنگ در اوکراین دیدگاه‌های کاملا مخالفی دارند.

اتحادیه اروپا در جریان این نشست موفق نشد تا تعهد مشخص و محکمی را از پکن برای استفاده از نفوذ خود بر روسیه در زمینه توقف درگیری‌ها دریافت کند.

فون در لاین در جریان یک نشست خبری در بروکسل گفت: ما (اتحادیه اروپا و چین) نظرات کاملا مخالف خود را درباره جنگ در اوکراین تبادل کردیم. این یک درگیری نیست بلکه یک جنگ است. این یک موضوع اروپایی نیست بلکه موضوعی جهانی است.

وی افزود: ما با صراحت اعلام کردیم که اگر چین از ما حمایتی نمی‌کند، دست کم نباید در تحریم‌ها ما علیه روسیه مداخله کند. مشارکت فعال در زمینه دستیابی به صلح بسیار حیاتی است و هر بازیگر باید نقش خود را ایفا کند.

براساس اعلام یکی از پایگاه های اینترنتی دولتی چین، شی جی پینگ رییس جمهور چین نیز در این نشست تاکید کرده که «چین از تلاش های اتحادیه اروپا برای حل مساله اوکراین از طریق سیاسی حمایت کرده است. پکن آماده همکاری با اروپا برای جلوگیری مشترک از گسترده تر شدن ابعاد بحران انسانی در اوکراین است.

irna.ir/xjJ5qH

**الهام علی اف: کریدور جدید بین‌المللی از طریق ایران به نخجوان و جهان متصل می‌شود

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: مقدمات ساخت جاده ای که این کشور را از طریق ایران به نخجوان وصل می‌کند، در دست اقدام است که این کریدور عبوری، جمهوری آذربایجان را به بازارهای جهانی متصل می‌کند.

فروش ۲۲ میلیاردی نفت ایران به چین/تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم جمع‌بندی سریع‌ترمذاکرات وین

آذرتاج روز چهارشنبه گزارش کرد: علی اف در نشست اعلام نتایج عملکرد دولت در سه‌ماهه نخست سال میلادی جاری، با اشاره به اجرا نشدن تعهدات ارمنستان برای اتصال نخجوان به خاک اصلی آذربایجان، ابراز امیدواری کرد که پروژه ساخت این کریدور به زودی آغاز شود.

رئیس جمهوری آذربایجان در این زمینه از کمک‌های ایران تشکر و در عین حال با انتقاد از سکوت جامعه جهانی پس از قطع گاز ارمنستان به نخجوان در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ در زمستان‌های سخت، گفت در آن زمان ایران از طریق پمپاژ گاز به آذربایجان کمک می‌کرد.

رئیس جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد که قرارداد سوآپ گاز همچنان بین این کشور و ایران برقرار است.

علی اف همچنین غرب را به اتخاذ استانداردهای دوگانه در قبال کشورش متهم کرد و گفت: دولت‌های غربی اکنون که در حال جنگ با روسیه است به تمامیت ارضی اوکراین حساسند اما نسبت به اشغال خاک آذربایجان توسط ارمنستان بی‌تفاوت بوده و در برابر به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد ساخت نیروگاه‌های برق آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» هم باید شتاب بیشتری پیدا کند.

irna.ir/xjJ5n9


 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha