استان اردبیل در سالی که گذشت/از تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی تا تامین مسکن مددجویان

اردبیل - ایرنا - تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی، شناسایی محلات کم‌برخوردار و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی این محلات، ساماندهی کودکان کار و تامین مسکن برای مددجویان سازمان بهزیستی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی استان اردبیل در سال گذشته بود.

 به گزارش ایرنا، هر نظام سیاسی مسئولیت‌پذیری حمایت از طبقات محروم جامعه را وظیفه خود می‌داند و توانمندسازی آنها را در اولویت قرار می‌دهد. بی‌توجهی به مسائل مبتلا به محرومان نه به لحاظ اخلاقی و آموزه‌های دینی پذیرفته شده است و نه به لحاظ پیامدهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌توان این موضوع مهم را نادیده گرفت.

واقع امر این است که ایران در سال‌های گذشته هم بواسطه تحریم‌های ظالمانه و هم شیوع کرونا با شرایط دشواری مواجه بوده است و همین امر مشکلات و چالش‌هایی در ابعاد مختلف ایجاد کرده بود ولی نظام مقدس جمهوری اسلامی هیچ گاه با بهانه این مشکلات شانه از رسیدگی و حمایت از محرومان خالی نکرده است. اصولا راه‌اندازی نهادهای مقدس مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و حتی وزارت رفاه در چنین تفکری و چهارچوبی قابل ارزیابی است و این نهادها نقش غیر قابل‌انکاری در حمایت و توانمندسازی اقشار و طبقات محروم جامعه ایفا کرده‌اند. با این حال باید پذیرفت که این موضوع صرفا وظیفه این نهادها نیست و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها و حتی بخش‌های توانمند جامعه در این خصوص وظیفه دارند وارد عمل شوند.

تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی

در همین راستا و به منظور رفع فقر و محرومیت از چهره روستاهای کم‌برخوردار استان اردبیل سال گذشته قرارگاه جهادی در این استان تشکیل شد. پس از ابلاغ تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی از سوی رییس جمهور، ساماندهی قرارگاه جهادی به عنوان یک اقدام مهم برای فعالیت مطلوب تشکل‌های غیردولتی در حوزه روستاها در دستور کار قرار گرفت.

قرارگاه جهادی به منظور وسعت‌بخشی حضور مردم در رونق و توسعه روستاها تشکیل شده است و حضور مردم در تشکیلات رسمی دولت، پیش‌برد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی روستاها و ایجاد بستر مناسب برای تولید محصولات استراتژیک در این قرارگاه صورت می‌گیرد.

استان اردبیل با وجود اینکه در مسیر توسعه حرکت می‌کند، به هر حال جزو استان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود ودر حوزه اجتماعی با مسائل و آسیب‌های گوناگونی درگیر است.

حاشیه‌نشینی، کودکان کار، خودکشی، محکومان مالی و جرایم سایبری از جمله پدیده‌های نوظهوری هستند که در نتیجه تنگناهای اقتصادی در چند سال گذشته به عنوان بخشی از آسیب‌های اجتماعی در این استان شیوع یافته است.

اگرچه شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های گوناگون را تحت تاثیر قرار داد، اما پیرو بروز این آسیب‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای پیشگیری و مقابله با گسترش آنها اقدامات مهم و مثبتی را از جمله در یک سال گذشته انجام دادند. در چنین شرایطی برنامه و ذهنیت مسئولان استانی می تواند در این زمینه بسیار مهم و موثر باشد.  

تدوین برش شهرستانی طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی

در این زمینه تاکید استاندار اردبیل بر لزوم تدوین یک طرح جامع استانی به منظور مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با برش شهرستانی در کنار طرح‌ها و برنامه‌های کشوری از دیگر رویدادهای مهم این حوزه در سال گذشته بود.

سیدحامد عاملی با اشاره به ضرورت بررسی دلایل و عوامل دخیل در مشکلات اجتماعی و فرهنگی از سوی نهادها و دستگاه‌های مرتبط و ارائه راهکار با کمک دانشگاه‌ها گفت: باید علل و عوامل اصلی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی احصا شود تا با آگاهی بخشی به مردم، ارائه آموزش‌های لازم و غربال‌گری سلامت روانی جامعه هدف، شاهد کاهش آسیب‌ها باشیم.

وی سنین ۱۶ تا ۳۰ سالگی را یک دوره حساس و آسیب‌پذیر عنوان کرد و افزود: اگر برنامه‌ای برای گروه‌های سنی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نظامی به صورت ویژه طراحی نشود، شاهد بروز مشکلات فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی خواهیم بود.

توانمندسازی ۴۹ محله کم‌برخوردار

اجرای طرح محرومیت‌زدایی در ۴۹ محله کم‌برخوردار استان اردبیل در راستای توانمندسازی اجتماعی از دیگر اخبار مهم حوزه اجتماعی در سال گذشته بود.

این محله‌ها در شهرستان‌های خلخال، پارس‌آباد، اردبیل و مشگین‌شهر مشخص و احصا شده که از این تعداد ۳۴ محله سهم بهزیستی، هشت محله سهم کمیته امداد، چهار محله سهم جمعیت هلال احمر و سه محله سهم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.

بنابر اعلام اداره‌کل بهزیستی استان اردبیل، نیازمندان جامانده در این قالب از سوی دستگاه‌های متولی شناسایی و نسبت به رفع مشکلات و کاهش آسیب‌های احتمالی این محله‌ها در بحث اعتیاد، بیکاری، طلاق، معلولیت‌ها و کودک‌آزاری اقدام خواهد شد.

استان اردبیل در سالی که گذشت/از تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی تا تامین مسکن مددجویان

آموزش صنایع دستی به بانوان آسیب‌پذیر

دوره‌های آموزش عمومی کوتاه مدت صنایع دستی با هدف توانمندسازی بانوان در محله‌های کم‌برخوردار اردبیل نیز در سال گذشته آغاز شد.

این دوره‌های آموزش عمومی کوتاه مدت صنایع‌دستی با هدف توانمندسازی ساکنان محله‌های کم‌برخوردار و ترویج تولید صنایع دستی با همکاری قرارگاه فرهنگی فاطمه الزهرا (س) برگزار می‌شود و پس از پایان دوره، مدرک مربوطه به آنان اعطا خواهد شد ...

نخستین دوره این طرح آموزش رشته محصولات چرمی دست‌دوز در محله ولیعصر اردبیل بود که در قالب آن ۱۵ نفر از بانوان آموزش مقدماتی در رشته تولید محصولات چرمی دست‌دوز را دریافت کردند ...

بیمه رایگان افراد بی‌بضاعت

علاوه براین سال گذشته قرار شد افراد بی‌بضاعت مناطق حاشیه و کم‌برخوردار استان اردبیل بدون پرداخت حق بیمه به مدت یک‌ سال بیمه سلامت دریافت کنند

در این راستا مقرر شد با هماهنگی‌ دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل و دفاتر تسهیل‌گری، خانوارهای ساکن مناطق تحت پوشش این دفاتر شناسایی شده و همه این افراد زیر پوشش رایگان بیمه سلامت قرار بگیرند.   

اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل پارسال برای بیش از ۲ هزار نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد پس از طی مهارت‌های لازم شغلی و پرداخت تسهیلات اشتغال در حوزه‌های‌ دامداری ، کشاورزی ، صنایع دستی ، فرش و گلیم با ارائه تسهیلات گام‌های موثری در راستای خودکفایی خانواده‌های نیازمندان برداشت.

این نهاد انقلابی همچنین در سال گذشته بیش از ۳۶۳ واحد مسکونی به خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت در استان واگذار کرد، در راستای توانمندسازی و خودکفایی  خانواده‌های تحت حمایت نیز اقدامات بسیار ارزنده‌ای توسط کمیته امداد استان انجام شد.

کمیته امداد استان اردبیل برنامه‌های حمایتی از ۱۲ هزار دانش‌آموز نیازمند را هم اجرا کرد تا این آینده‌سازان در بهترین شرایط به تحصیل خود بپردازند.

مسئولان کمیته امداد امام خمینی استان اردبیل از پوشش ۴۲ هزار خانوار در قالب بیش از ۸۰ هزار نفر در استان و مشارکت مسئولان دستگاه‌های اجرایی، خیران و مردم نیکوکار استان برای زدودن چهره فقر و محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته خبر می‌دهند.

تامین مسکن سه هزار مددجوی بهزیستی

از جمله مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی استان اردبیل وعده مدیرکل بهزیستی این استان مبنی بر خانه‌دار شدن افزون بر سه هزار نفر از مددجویان زیر پوشش در چند سال آینده بود.

بر اساس آمارهای رسمی یک‌هزار و ۵۰۰ نفر تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن به صورت شخصی نام‌نویسی کرده‌اند و مجموعه بهزیستی هم تعداد یک‌هزار و ۶۰۰ نفر را برای دریافت مسکن مددجویی معرفی کرده است.

در این چهارچوب سال گذشته ۹۹ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شد که با احتساب ۶۵ واحد مسکونی افتتاح شده در دهه فجر ۱۴۰۰، مجموع واحدهای واگذار شده به مددجویان به ۱۶۴ باب رسید.

تاکنون به ۲۰۶ نفر از خانوارهای زیر پوشش بهزیستی اردبیل مسکن چند معلولی تحویل داده شده و برای ۱۰۹ خانوار هم کار در مرحله شناسایی و آغاز عملیات ساخت است.

ارائه مشاوره ژنتیک به بیش از ۱۲ هزار نفر

تعداد کل خدمات بگیران و مراجعان مشاوره و آزمایش ژنتیک بهزیستی استان اردبیل سال گذشته به ۱۲ هزار و ۴۵۵ نفر رسید.

۶ سال گذشته یکهزار و ۸۳۶ نفر از این تعداد تحت پوشش طرح‌های پیش از ازدواج قرار گرفته‌اند و تعداد یک‌هزار و ۸۲۹ نفر هم شامل افراد ارجاعی پرخطر در طرح پیش از زدواج به مراکز مشاوره ژنتیک هستند.

اختلال‌های ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی از جمله مسائلی است که به بروز انواع معلولیت‌ها و اختلالات در فرزندان منجر می‌شود.

ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه ژنتیک، مشاوره‌های پیش از ازدواج، کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک، ارجاع خانواده‌های دارای سه معلول به بالا به آزمایشگاه ژنتیک و آگاه‌سازی افراد جامعه از شیوع انواع معلولیت‌ها از جمله مواردی است که سازمان بهزیستی در این زمینه در دستور کار قرار داده است.

استان اردبیل در سالی که گذشت/از تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی تا تامین مسکن مددجویان

ساماندهی ۳۰۰ کودک کار و خیابانی

سال گذشته همچنین ۳۰۰ نفر از کودکان کار و خیابانی در قالب کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابانی در استان اردبیل شناسایی شدند و قرار بود با شناسنامه‌دار کردن و احصای نیازهای آنها، بر اساس اولویت‌ها و قابلیت‌های به مرکزها یا موسسه‌های یارگیر ارجاع شوند.

هم اکنون ۲ مرکز شبانه‌روزی و روزانه در استان اردبیل وجود دارد که مدیریت آنها از سوی موسسه خیریه چهارده معصوم (ع) انجام می‌شود و خدمات متنوعی به کودکان آسیب دیده و برخی از خانواده‌های آنها ارائه می‌کند.

آموزش تحصیلی، حرفه‌آموزی و توانمندسازی از جمله آموزش‌های قابل ارائه است و در کنار آن اشتغال والدین نیز از دیگر خدمات است که تنها از طریق مراکز روزانه تامین می‌شود و در صورت فقدان سرپناه مناسب از سوی والدین و سایر موارد دیگر از طریق مرکز شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

آزادی بیش از ۳۸۰ زندانی جرایم غیرعمد

سال ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۳۸۰ زندانی جرایم غیرعمد و مالی با حمایت خیرین و ستاد دیه از زندان‌های استان اردبیل آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشتند.

برای آزادی این زندانیان در مجموع پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کمک مالی شد که علاوه بر کمک مالی خیرین و ستاد دیه استان، بخشی از بدهی زندانیان توسط شاکیان بخشیده شد تا زمینه آزادی آنها فراهم گردد.

از سال گذشته اجرای طرحی با همکاری هیات امنای مساجد در استان اردبیل با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان به ازای هر مسجد آغاز شده است.

استان اردبیل در سالی که گذشت/از تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی تا تامین مسکن مددجویان

تشکیل ۱۴۰۰ پرونده جرایم اینترنتی

بنابر اعلام دادگستری استان اردبیل، سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۰۰ پرونده مرتبط با جرایم اینترنتی در این استان تشکیل شد.

تعداد پرونده‌های مرتبط با جرایم اینترنتی و سایبری در استان اردبیل سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال پیش از آن بیش از ۹ درصد کاهش داشت.

افزایش سطح آگاهی‌ مردم، اطلاع‌رسانی‌ مناسب توسط دستگاه‌های مرتبط و هوشیاری بیش از پیش افراد هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در کاهش جرایم اینترنتی و سایبری بسیار اثرگذار عنوان شده است.

فعالیت ۵۳ موسسه داوری

صدور مجوز فعالیت برای ۵۳ موسسه داوری که ۱۳ مورد آن پیش‌تر افتتاح شده بود، از دیگر خبرهای مهم سال گذشته بود.

پرونده‌های حقوقی مردمی به این موسسات ارجاع خواهد شد تا زیر نظارت دادگستری به آنها رسیدگی و رای صادر کنند؛ یکی از ویژگی‌های مهم این موسسات بحث انتخاب داور توسط طرف‌های دعوی است که امتیاز بسیاری خوبی برای افراد محسوب می‌شود.

جان‌باختن بیش از ۱۹۰ نفر در حوادث رانندگی

بنابر اعلام پزشکی قانونی استان اردبیل، سال گذشته در مجموع بیش از ۱۹۰ نفر در اثر تصادف‌های رانندگی در این استان جان خود را از دست دادند و افزون بر چهار هزار نفر بر اثر تصادف‌ها دچار مصدومیت شدند. از این تعداد بیشترین تعداد فوتی‌ها مربوط به خرداد و شهریور با ۲۹ فوتی و کمترین تعداد فوتی‌ها مربوط به آذرماه با ۱۲ مورد ثبت شد.

مسئولان ذی‌ربط جاده‌های غیراستاندارد و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از دلایل اصلی بروز تصاف‌های رانندگی پرتلفات در استان اردبیل عنوان کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha