روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی رو به افزایش است

مشهد- ایرنا- جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی سه، چهار روز اخیر به دنبال افزایش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خراسان رضوی نه تنها متوقف شده بلکه با شیب خیلی ملایم و افزایش نسبی کمتر از پنج درصد مواجه شده است.

دکتر ایوب توکلیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین طی این مدت علاوه بر افزایش نسبی میزان ابتلا و بستری شاهد افزایش مثبت شدن آزمایشهای پی. سی. آر و نیز تستهای سریع کرونا هستیم که این موضوع در دست بررسی و پایش است تا ببینیم روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در روزهای آینده به چه صورت است؟ آیا ادامه دار خواهد بود یا مقطعی است؟ و یا این که موج جدید کروناست که باید کمی زمان بگذرد که تا داده‌های آماری و تحلیل‌های ما دقیق‌تر و واقع بینانه تر باشد.

وی ادامه داد: اگرچه این میزان افزایش مبتلایان و بستری شدگان کرونایی درصد قابل توجهی نیست، اما می‌تواند زنگ خطری برای افزایش میزان بستری‌ها و آغاز موج جدید کرونا باشد که لازم است مردم، مسافران و مجاوران نسبت به این مساله دقت کافی کنند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ایام نوروز در مناطق تحت پوشش این دانشگاه را کمتر از ۵۰ درصد و دریافت دز سوم واکسن را بیش از ۳۶ درصد اعلام کرد و این امر را از علل مهم افزایش ابتلا به کرونا دانست و گفت: علی رغم تمام توصیه‌های بهداشتی و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز و این که انتظار داشتیم در ازدحامات و تراکم جمعیت در این ایام، رعایت پروتکل‌ها بیشتر شود اما تغییر چشمگیری در درصد رعایت شیوه نامه‌ها به چشم نمی خورد که سبب شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ شده است.

توکلیان افزود: مهمترین مساله در کنار ماسک، دریافت دز سوم واکسن کروناست چرا که خطر ورود به موج هفتم با این میزان درصد واکسیناسیون دز سوم بیخ گوش ماست که اگر آن را جدی نگیریم و مردم به آن اهتمام نورزند و نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام نکنند ورود به موج هفتم دور از انتظار نیست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون هفت میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۰ هزار و ۲۱ تن رسیده است.

همچنین تاکنون ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۴۵ دُز اول، ۵۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۷۲ دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۰۴ دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۱۲۱ دُز رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha