اجلاس ۲ روزه وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان پایان یافت

تهران- ایرنا- چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که از روز سه‌شنبه به میزبانی دولت پاکستان آغاز شده بود، روز چهارشنبه با صدور بیانیه اسلام‌آباد به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان بر تقویت وحدت برای تاثیرگذاری بیشتر سازمان همکاری اسلامی و یکصدایی برای رسیدگی به چالش‌های م

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، نشست دو روزه وزرای خارجه اسلامی روز چهارشنبه با سخنرانی «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در صحن مجلس ملی این کشور در شهر اسلام‌آباد به کار خود پایان داد.

وزیر امور خارجه پاکستان و «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با حضور در کنفرانس خبری مشترک در پایان اجلاس اسلام‌آباد اعلام کردند: هیات‌های حاضر به اتفاق آراء بیانیه اسلام‌آباد را تصویب کردند.

قریشی گفت که ۸۰۰ هیات در چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند و ما از این جایگاه پیام حسن نیت، مشارکت و همیاری را به جهان مخابره کردیم.

وی فلسطین و کشمیر را از موضوعات مهم و اولویت سازمان همکاری اسلامی دانست و اظهار کرد: توافق شد تا نمایندگان ویژه این سازمان در امور مقابله با اسلام هراسی و تعامل با آفریقا تعیین شوند.

شاه محمود قریشی گفت: وزیران خارجه اسلامی با حمایت قاطعانه از ملت فلسطین و کشمیر بر برداشتن گام‌های عملی و اجرای برنامه جامع عملی برای اعمال قطعنامه‌های به تصویب رسیده از سوی نمایندگان سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند.

وی افزود که بیش از یکصد قطعنامه درخصوص فلسطین، تحولات سیاسی، امنیتی، مسائل بشردوستانه، حقوقی، وضعیت اقلیت‌ها، اسلام هراسی، کنترل تسلیحات، مقابله با فساد و میانجیگری به تصویب رسیده است.

وزیر امور خارجه پاکستان با یادآوری بحران اوکراین و ابراز مراتب نگرانی جدی هیات‌های حاضر در نشست وزیران خارجه اسلامی، اعلام کرد که اعضای سازمان همکاری اسلامی مصرانه برقراری آتش بس فوری و کاهش خصومت‌ها میان طرفین جنگ اوکراین با هدف نجات جان غیرنظامیان را مطالبه می‌کنند.

وی افزود: سازمان همکاری اسلامی آماده مشارکت با چین برای حمایت از روند تنش زدایی میان روسیه و اوکراین و اجرای ابتکار مشترک میانجیگری بین آنان است.

قریشی اعلام کرد که وی به دعوت همتای چینی خود در روزهای آینده به پکن سفر خواهد کرد و بررسی بیشتر تصمیم‌های گرفته شده در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در پاکستان به ویژه بحران اوکراین را پیگیری خواهد کرد.

سعید خطیب زاده سخنگو و معاون وزیر امور خارجه ایران به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست دو روزه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان شرکت کرد.

خطیب زاده روز چهارشنبه در سخنرانی در نشست وزیران خارجه اسلامی گفت: سیاست‌های مزورانه رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن آمریکا در امر پیشبرد سیاست استعماری عادی‌سازی با کشورهای اسلامی با تمایل و استقبال برخی از اعضای سازمان روبرو بوده و این امر زنگ خطر را برای دغدغه‌مندان به صدا درآورده است.

وی اظهار کرد: آرزومندم که این نشست بتواند نقش مهم خود را در تحکیم همبستگی و اتحاد میان ملت‌های مسلمان در راستای مسیر درخشان به انزوا کشاندن و شکست نهایی اشغال گر قدس شریف، آزادی کامل قلمرو سرزمین‌های فلسطینی – اسلامی تحت سیطره صهیونیسم و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر قلمرو فلسطین به مرکزیت قدس شریف ایفا کرده و همچنین گامی مؤثر در کاهش مشکلات و آلام برادران ما در افغانستان بردارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha