۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84676160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست سئول از کره شمالی برای پایبندی به توافق‌های خلع سلاح هسته‌ای

تهران – ایرنا – وزارت اتحاد کره جنوبی روز سه شنبه از کره شمالی خواست به توافقنامه های منعقده با جامعه جهانی در زمینه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره پایبند بماند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این درخواست درحالی مطرح شده است که اخباری از ادامه فعالیت در مجتمع هسته ای اصلی کره شمالی موسوم به یونگ بیون مخابره می شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که تیم بازرسان آژانس نشانه هایی مبنی بر فعالیت در این راکتور ۵ مگاواتی در شمال پیونگ یانگ به دست آورده اند.

در همین حال، مقام وزارت اتحادیه کره جنوبی به خبرنگاران، گفت: دولت سئول با هماهنگی نزدیک با کشورها و آژانس های مرتبط همچون آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی به نظارت بر فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی ادامه می دهد.

مقام مزبور افزود: ما از کره شمالی می خواهیم به روح توافقنامه های امضا شده با جامعه جهانی و کره جنوبی (به منظور تکمیل خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره) احترام گذارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد به نظر می رسد کره شمالی یک بخش اضافی به تاسیسات غنی سازی سانتریفیوژ در یونگ بیون پیوست کرده است، اگرچه هنوز هدف از این کار مشخص نیست.

«جفری لوئیس» استاد موسسه میدل بوری با استناد به اطلاعات مبتنی بر تصاویر ماهواره ای گفت که از قرار معلوم کره شمالی در حال احداث سازه جدیدی در سایت تخریب شده آزمایش هسته ای «پونگی ری» است.

وی افزود: از زمانی که کره شمالی این مکان را در ماه می ۲۰۱۸ منهدم کرد، این نخستین فعالیتی است که ما در این سایت شاهد بوده ایم.

لوئیس ادامه داد: یک احتمال این است که کره شمالی قصد دارد این سایت آزمایشی را به وضعیت آمادگی بازگرداند تا آزمایش انفجاری هسته ای را از سر گیرد.

کره شمالی به تازگی آزمایش های موشکی انجام داده است. براساس اعلام ارتش کره جنوبی، پیونگ یانگ روز شنبه یک موشک بالستیک میان برد را در نهمین نمایش قدرت خود در سال جاری به سمت دریای شرقی شلیک کرد.

ماه گذشته، کره شمالی برنامه ای مبنی بر از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد خود منتشر کرد و این گمانه‌زنی را به وجود آورد که می‌توان در ادامه راه دست به اقدامات بزرگ تری زد.

تداوم شلیک موشک ها توسط کره شمالی در حالی رخ می دهد که پیونگ یانگ ظاهرا به دنبال تقویت همبستگی داخلی در میان بن بست مذاکرات هسته ای با واشنگتن و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha