کمیسیون‌های مشترک با کشورهای عضو اکو تشکیل می‌شود

بندرعباس - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت:کمیسیون‌های مشترکی برای اجرای قول‌ها و وعده‌های داده شده در همایش بررسی فرصتهای همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو شکل خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا،محمدرضا صفا ایسینی روز پنجشنبه پس از پایان همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس به خبرنگاران اظهار داشت: امید می‌رود این نشست‌ها و حضور نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در این شهر، دستاورهای خوبی برای هرمزگان در زمینه آبزیان، ترانزیت کالا،‌ صادرات مواد غذایی و صیفی‌جات داشته باشد.

وی ادامه داد: امید می‌رود شاهد تحول اساسی در زمینه صادرات آبزیان و صیفی‌جات باشیم و این با پیگیری‌هایی که استاندار هرمزگان انجام می‌دهد در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های مهم از اعضای اکو لغو روادید بود که امید می‌رود سریع‌تر به سرانجام برسد تا رفت و آمد تجار تسهیل شود که این منجر به رونق بیشتر می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: ۱۱ درخواست فعالان اقتصادی در این نشست‌ها به اکو در زمینه‌هایی مانند ترانزیت، یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی، بانک و بانک‌های مشترک، سرمایه‌گذاری های مشترک به سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو داده شد که امید می‌رود هرچه زودتر جامع عمل به آن‌ها پوشانده شود که موجب تحول‌های خوبی می‌شود.

صفاایسینی اشاره کرد: خواهر خواندگی بین اتاق‌های بازرگانی بندرعباس با آن کشورها که پیشنهاد سفیر ازبکستان و ترکمنستان بود پیگیری می‌شود.

هرمزگان با وجود مزیت های بزرگ اقتصادی از جمله وسعت سرزمینی، دارابودن نزدیک به یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوارساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت های حمل ونقلی، انرژی و گردشگری؛می تواند دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است که استان هرمزگان در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ (۱۱ و ۱۲ اسفندماه جاری) میزبان حضور و نشست با نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان بوده است تا از ظرفیت های عظیم این استان برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای غربی و اروپایی‌ استفاده کند.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری اقتصادی اکو، نشست شورای نمایندگان دائم اکو(CPR)، دیدار های اختصاصی سفرا با استاندار هرمزگان، همایش بررسی فرصت های همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجائی از برنامه‌های نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو در بندرعباس است.

ظرفیت دریا و ساحل، صنایع پتروپالایش، کشاورزی، آبزیان و گردشگری از دیگر مزیت های اقتصادی هرمزگان است و این استان آمادگی کامل برای گسترش روابط  اقتصادی با کشورهای عضو اکو دارد که امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.

ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای  اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر ۲ سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha