پایانه تخلیه و بارگیری غلات در اینچه‌برون گلستان احداث می‌شود
راه آهن اینچه برون در نقطه صفر مرزی ایران - ترکمنستان

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: طی چند روز آینده عملیات اجرایی احداث مرکز لجستیک و نخستین پایانه تخلیه و بارگیری غلات و فرآوری چوب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حومه ایستگاه راه آهن بین المللی اینچه برون از توابع شهرستان گنبدکاووس آغاز می‌شود.

محسن اعتماد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مرکز لجستیک و نخستین پایانه تخلیه و بارگیری غلات و فراوری چوب در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار که توسط این اداره کل در قالب پیمان ۲۵ ساله به بخش خصوصی واگذار شده، با سرمایه‌گذاری حدود پنج هزار میلیارد ریال ظرف مدت سه سال احداث می‌شود.

وی افزود: بخش خصوصی که این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد از شرکت‌های بومی استان است که با بهره‌برداری از این پایانه برای ۲۵۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

اعتماد اضافه کرد: با احداث و بهره‌برداری از پایانه تخلیه و بارگیری غلات در اینچه برون توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور و این استان به همراه خواهد داشت.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) همچنین حجم حمل و نقل ریلی این استان (واردات، صادرات و ترانزیت) از طریق راه آهن اینچه برون درسال جاری اشاره  و اضافه کرد: در سال جاری ۶۵۰ هزار تن انواع کالا جابجا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش ایرنا، راه آهن اینچه برون- گرگان بخشی از پروژه ریلی بزرگ سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه "اوزن" قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد، این خط ریلی در محدوده اترک در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج می‌شود.

طول راه آهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر و در شرق دریای خزر ساخته شد که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای " سی.آی.اس'" (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می کند.

راه آهن بین المللی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان در آذر ۹۳ باحضور روسای جمهور سه کشور به بهره‌برداری رسید اما به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود تا سال ۹۷ ترکمنستان پل های مورد نیاز را احداث کرد.

با این حال به دلیل عریض بودن خط آهن ترکمنستان، واگن‌ها و قطارها، تجار پس از تعویض بوژی (شاسی قطار) در خاک این کشور و با پرداخت هزینه اقدام به جابجایی واگن‌ها می‌کردند که بالاخره گره راه آهن اینچه برون گشوده شد و اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون گلستان به طول هشت کیلومتر در خاک ۲ کشور ایران و ترکمنستان با اعتباری بالغ بر چهار میلیون دلار به بهره برداری رسید تا تسریع و تسهیل در مبادلات حوزه ریلی با کشورهای CIS (اتحادیهٔ کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی گلستان وارد مرحله جدیدی شود.

گمرک اینچه‌ برون واقع در ۸۰ کیلومتری شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس و نوار شمالی استان گلستان حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به‌عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود و تنها محل تردد زمینی این استان شمالی به ترکمنستان است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha