اختتامیه اجلاس سراسری نماز دانش‌آموزی در تبریز برگزار شد

تبریز - ایرنا - اختتامیه سی امین اجلاس سراسری نماز در بخش دانش ‌آموزی با هدف تعمیق پیوند نماز با خانه، مدرسه و مسجد با حضور وزیر آموزش و پرورش در تبریز برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه در آیین اختتامیه اجلاس سراسرس نماز دانش آموزی در تبریز با بیان اینکه دشمنان درصدد حدف نماز هستند و هجمه زیادی بر علیه این آئین عبادی وجود دارد، گفت: البته اقداماتی هم در حوزه نماز انجام شده است اما باید تلاش بیشتری شود.

یوسف نوری خاطرنشان کرد: در زیست بوم جدید که عصر تسلط شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است ما باید متربی را شناخته و ضمن احصاء نیازهای وی بر اساس نیاز متربی برنامه ریزی کنیم تا پس نزند.

وزیر آموزش و پرورش نماز را پرچم اسلام دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ نسبت به شبیخون فرهنگی هشدار داده و فرمودند که نماز خوب در سایه حکمرانی خوب عملی می شود.

نوری با بیان اینکه برنامه های کلیشه ای در مورد نماز نه تنها نتیجه مثبتی نمی دهد بلکه دانش آموزان و جوانان آن را پس می زنند بر مردمی کردن نماز و استفاده از ظرفیت خیران و مشارکت حلقه های میانی در امر نماز تاکید کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور هم در ارتباط تصویری با این اجلاس اظهار کرد: نماز عبادتی است که نیاز به فریاد زدن دارد و این اجلاسهای نماز فریاد علمی و هنری نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن نماز خانه ها در مکان های زیبا، استفده از یک کتاب نماز در هر خانه، برگزاری مسابقات اسرار نماز برای عموم جامعه، تجلیل از جوانان و نوجوانانی که در مدارس اذان می گویند، تجلیل از مدیران مدارس که پیش نماز هستند و برگزاری دوره های آموزشی دعوت به نماز ویژه روحانیون پیش نماز ادارات و کارخانه ها از مواردی است که در نشر فرهنگ نماز به ما کمک می کند.

قرارگاه جهادی قرآن و نماز در مناطق محروم ایجاد می شود

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اختصاص فرصت برنامه نماز در برنامه روزانه مدارس، مهیا کردن توجه به نماز با اهتمام در پخش اذان در مدارس و استفاده از ظرفیت معلمان و دانش آموزان در برگزاری نمازهای جماعت در مدارس، دعوت از امامان جماعت برای اقامه نماز در مدارس، تجهیز، نوسازی و بهسازی بیش از چهار هزار نمازخانه در کنار ۲۰ هزار مدرسه ای که نمازخانه دارند، آموزش و انگیزش سازی بیش از ۴۰ هزار نفر در حوزه نماز، مشارکت فعال دانش آموزان در آموزش عملی نماز، برگزاری مراسم های جشن تکلیف، انتشار بسته های آموزشی در بستر شاد را از جمله فعالیت های اداره کل قرآن، عترت و نماز و ستاد اقامه نماز بیان کرد.

اصغر باقرزاده افزود: ادامه این مسیر در گرو اهتمام همه ارکان آموزش و پرورش در امر اقامه نماز اول وقت و تبلیغ عملی این فرضه الهی و استفاده از ظرفیت اولیا و معلمان در کاهش نیازمندی های این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با تولید موشن گرافی، مستند، داستان و انیمیشن و محتواهای آموزشی و انتشار آن در بستر فضای مجازی و طراحی برنامه های ورزشی و فرهنگی به قدر توان شکرگذار ارتباط با پرورگار باشیم.

در اسلام هیچ عبادتی بالاتر از نماز نیست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم با بیان این که هیچ موضوع عبادتی به اندازه نماز تبلیغ نشده است، بر اهمیت این موضوع در آموزش دانش آموزان تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم گفت: انجام فریضه نماز بر سلامت جسمی، روان شناختی، معنوی، اجتماعی و محیطی تاثیر بسیار مثبتی دارد؛ بنابراین می توان گفت انجام فریضه نماز بر بهبود سبک زندگی ایرانی اسلامی و به ویژه برای دانش آموزان بسیار موثر است و نماز آگاهانه در صورت انجام صحیح برای سلامتی جسم، شادابی روح، اصلاح فردی و اجتماعی بسیار موثر است.

وی افزود: اگر اصلاحات فردی و بنای فرهنگی ما بر پایه نماز استوار باشد، زمینه پیشرفت معنوی، اجتماعی و مادی انسان را در تمام عرصه های فرهنگی، اقتصادی فراهم می آورد و نیز موجب پیشرفت های مادی و معنوی انسان ها می شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: نماز به عنوان برترین و بارزترین نشانه مسلمانی در ایجاد اصول و فرهنگ قرآنی است و در این راستا باید دستورات الهی را با اشتیاق، آگاهی و اختیار پیش برد تا موثر واقع شود؛ باید با ترویج فرهنگ نماز وعلاقه مند ساختن کودکان و نوجوانان به این موضوع فی الواقع امر قرار گرفتن در مسیر زندگی اسلامی را به جا می آوریم.

وی ادامه داد: امروزه ما هیچ موضوعی را اعم از حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر را به اندازه نماز تبلیغ نمی کنیم چرا که روزانه ما با هر اذان و اقامه نماز ۷۰ بار برای این موضوع تبلیغ می کنیم، ۲۰ بار حی علی الصلاه، ۲۰ بار حی علی الفلاح، ۲۰ بار حی علی خیر العمل و ۱۰ بار قد قامه الصلاه را تکرار می کنیم که هر یک از این کلمات از نشانه های فاخر عبودیت هستند.

برای ترویج نماز باید به خود نماز متوسل شد

استاندار آذربایجان شرقی هم با تاکید بر اینکه برای ترویج نماز باید به خود نماز متوسل شد، افزود: تمام کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند، از فردفرد جامعه گرفته تا مسئولان فرهنگی، در گام اول باید خود به روح نماز عامل باشند.

عابدین خرّم اظهار داشت: جوانان میهن اسلامی باید در ایفای ماموریت‌های مهم خود در گام دوم انقلاب به نیروی لایزال الهی یعنی نماز متکی باشند و لازم است که فصل نوینی از معرفی فرهنگ نماز در جامعه گشوده شود.
وی با بیان اینکه نماز عامل نجات و تشخص به انسان‌ها بویژه جوانان است، افزود: ما در استان تلاش می‌کنیم که این شعار بزرگ و اساسی را تعیّن ببخشیم.
خرّم خاطرنشان کرد: طرح شهید بهنام محمدی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی بود که جامعه فرهنگی و دانش‌آموز را پیوند بخشید و در این استان محقق شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به راهبردهای تقویت فرهنگ نماز در میان دانش‌آموزان در دو سطح مدرسه‌ای و مدیریتی اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی محتوای ابتکاری آموزشی و تربیتی و مشارکت دادن دانش‌آموزان خلاق در سطح مدارس باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد. 
وی افزود: در سطح مدیریتی نیز باید از ظرفیت هنرمندان برای خلق آثار تبلیغاتی و همچنین منابع مالی و مشارکت داوطلبانه برای ساخت و تجهیز نمازخانه‌های مدارس استفاده شود.

 مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این اجلاس با بیان اینکه امروز در آوردگاه جنگ نرم و رسانه‌ای دشمنان اسلام نوشداروی تربیت دینی و اسلامی دانش‌آموزان آشنایی با نماز است، گفت: آنچه نسل جدید را در مقابل بحران ها و تبلیغات واکسینه می‌کند بسترسازی در مسیر نماز و قرآن است.

جعفر پاشایی تجهیز کتابخانه‌های مدارس، نشست های بصیرتی، برگزاری اردوهای دینی و فعال سازی دارالقرآن های مدارس را از جمله اقدامات آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در رابطه با اجلاس نماز برشمرد و گفت: رویداد اجلاس سراسری نماز در ۱۱ کمیته تخصصی از مهرماه شروع شد و با ۷۵۰ پیش اجلاس در مناطق و نواحی و ۲۰۰۰ نشست دانش آموزی ادامه یافت و در مجموع ۳۳ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۲۰ هزار اثر سهم دانش آموزان استان آذربایجان شرقی است.

در آیین اختتامیه این اجلاس با عنوان پیوند نماز با منزل، مدرسه و مسجد ۶۵ نفر دانش آموز برگزیده در ۱۳ رشته جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

نشست صمیمی با منتخبین تشکل های دانش آموزی، دیدار با پیشکسوتان، معلمان منتخب و نمایندگان دانشجو معلمان و افتتاح و خشت گذاری چند پروژه آموزشی-تربیتی در استان آذربایجان شرقی از دیگر برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش در این استان است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha