۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 1571
کد خبر: 84657712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب "حماسه اروند" در یاسوج رونمایی شد

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبر: 84657712
کتاب "حماسه اروند" در یاسوج رونمایی شد

یاسوج- ایرنا- کتاب "حماسه اروند" روایت حضور رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات غرورآفرین والفجر ۸ روز دوشنبه در یاسوج رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، کتاب حماسه اروند در ۵۰۰ صفحه و هشت فصل توسط برزو ویسی پور به زیور طبع آراسته شده است. در این کتاب چگونگی عملیات والفجر ۸ و نقش رزمندگان استان در این عملیات به تفصیل شرح داده شده است. 

این کتاب روایتگر حماسه آفرینی فرزندان دلاور کهگیلویه و بویراحمد در نبرد بزرگ والفجر ۸ در قالب تیپ سوم از لشکر ویژه ۲۵ کربلا از ابتدای سال ۶۴ تا پایان عملیات والفجر ۸ در شبه جزیره فاو و آبادان است.

رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد با گذشتن از رودخانه وحشی اروند برای تصرف شهر فاو ، سه راهی فاو بصره  و ام القصر  با دشمن بعثی وارد نبردی سنگین شدند و با سه روز مقاومت متهورانه سایت موشکی عراق در دهانه خلیج فارس را تصرف کردند و پس از آن نزدیک به ۷۵ روز مقابل شدیدترین پاتک های گارد ریاست جمهوری عراق مقاومت کردند.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: عملیات والفجر ۸ از جمله عملیات های سپاهیان اسلام در جنگ تحمیلی است که حیرت کارشناسان نظامی ارتش های جهان را برانگیخت و از چگونگی عبور از رودخانه اروند ابراز تعجب می کردند.

سردار حمید خرمدل تبیین زوایای مختلف دفاع مقدس و عملیات های آن را در شرایط کنونی یک وظیفه مهم دانست و تاکید کرد که رزمندگان بهترین منابع برای روایت دلاوری های مردم ایران در دوران حماسه و خون هستند.

وی تصریح کرد که اگر خودمان نسبت به تبیین دلاوری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس نکنیم معلوم نیست فردا چه اتفاقی رخ دهد و چه کسانی و با چه اهدافی نسبت به این مهم دست بزنند.

خرمدل گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جمع آوری مستندات هشت سال دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی جنگ در زمره استان های پیشرو در کشور است اما همچنان جای کار دارد.

وی ادامه داد :رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در مقاطع مختلف و عملیات های دفاع مقدس ایفا کردند و می طلبد دست اندرکاران با برنامه ریزی و پشتکار بیشتری نقش استان را در جنگ به خوبی تبیین کنند و به نسل های آتی انتقال دهند.

خرمدل گفت: جمع آوری مستندات دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی گنجینه ای خواهد شد که در آینده محققان و پژوهشگران برای تحلیل جنگ تحمیلی به راحتی از این  منابع و اسناد استفاده خواهند کرد.     


 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha