میزان بارندگی پنج ماهه سالی آبی مازندران ۲۲درصد افزایش یافت

ساری- ایرنا- جدول داده های آماری هواشناسی مازندران از بارندگی سال آبی جاری نشان می دهد که میانگین بارش پنج ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا ، گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که از اول مهر ماه تا پایان بهمن ماه امسال ۳۴۵ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش دارد. در پنج ماهه سال زراعی گذشته ۲۸۲ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شده بود.

بنابر این گزارش همچنین میزان بارندگی پنج ماهه سال زراعی جاری نسبت به  دوره آماری بلند مدت هم حدود ۲ دهم درصد بیشتر است. میانگین میزان بارندگی دوره آماری هم حدود ۳۴۴ میلی متر بود.

بر اساس جدول داده های آماری در سال آبی جاری  بیشترین میزان بارش مربوط به ماه آبان با ۱۲۲ میلی متر و کمترین هم مربوط به ماه آذر با ۳۷ میلی متر بود. در دی ماه امسال هم ۷۴ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد. میزان بارندگی در ماه مهر هم ۵۳.۱ میلی متر بود.

 سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

میزان بارندگی پنج ماهه سالی آبی مازندران ۲۲درصد افزایش یافت

افزایش یک متری ارتفاع برف

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  نسبت به افزایش قابل توجه میزان بارندگی و بارش برف  در بهمن ماه امسال ابراز خرسندی کرد و گفت : متوسط بارندگی بهمن ماه امسال ۵۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۰ میلی متر بوده، حدود ۴۸ درصد افزایش داشته است.

محمدعلی ملکی با بیان این که طبق جدول داده های هفت ایستگاه ارتفاع برف تجمعی ،میزان بارش برف در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته در نوسان بوده است، توضیح داد: ارتفاع برف تجمعی در ایستگاه کیاسر که برای کشاورزی منطقه مرکز و شرق استان مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است  به ۱۴۳ سانتی متر رسید که این رقم در بهمن ماه سال گذشته فقط ۴۰ سانتی متر بوده است.

وی افزود : پس از کیاسر افزایش ارتفاع برف تجمعی بهمن ماه امسال در ایستگاه های آلاشت به ۱۱۷ سانتی متر رسید که نسبت به بهمن ماه سال گذشته که ۸۵سانتی متر بوده ۳۲ سانتی متر بیشتر است.

او ادامه داد : سومین ایستگاه افزایش ارتفاع برف تجمعی بهمن ماه امسال مربوط به  بلده با ۲۹.۵ سانتی متر است ، ارتفاع برف  بهمن ماه سال گذشته در این ایستگاه ۲۲سانتی متر بوده است .

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران  با بیان این که ارتفاع برف تجمعی بهمن امسال در چهار ایستگاه  نسبت به بهمن ماه سال گذشته کمتر نشان می دهد ، گفت: طبق جدول میزان بارش برف در ایستگاه های سیاه بیشه  از ۵۷سانتی متر به  ۲۴.۱ سانتی متر ، در ارتفاعات کجور در غرب مازندران از ۱۹ سانتی متر به  ۱۳ سانتی متر ، در ایستگاه رینه از ۳۱ سانتی متر به ۲۵ سانتی متر و ارتفاع برف تجمعی در ایستگاه پل سفید نیز از ۴۰ سانتی متر به ۲۷ سانتی متر کاهش یافته است.

وی بر ضرورت توجه کشاورزان به مجموعه پارامترهای هواشناسی در تصمیم گیری برای کشت و کار تاکید کرد و گفت : اگر چه ما شاهد افزایش میزان بارندگی و حتی بارش برف در سال جاری تاکنون هستیم ، ولی در مقابل آن  باید افزایش دمای هوا و ضریب ماندگاری برف در کوهستان ها را هم در نظر بگیریم چون همه اینها بر ذخیره سازی و تامین آب کشاورزی اثرگذار است.

ملکی میانگین دمای هوای بهمن امسال استان مازندران را ۳.۸ درجه سلسیوس اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳.۱ درجه سلسیوس بوده، هفت دهم  درجه سلسیوس ­افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷.۶  درجه سلسیوس بوده، ۲.۹ درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

وی افزود : میانگین دمای هوای پنج ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به بهمن امسال  ۸.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷.۹ درجه سلسیوس بوده حدود هشت دهم درجه سلسیوس­ افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹ درجه سلسیوس بوده، حدود سه درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت : بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه ­های اسفند  ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز نشان می دهد که میانگین بارش از نیمه  اسفند امسال تا نیمه اول فروردین سال آینده در محدوده نرمال و از نیمه دوم فروردین سال آینده تا نیمه اردیبهشت  ۱۴۰۱ در مناطق غربی استان بیش از نرمال و مناطق شرقی و مرکزی در محدوده نرمال و از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش­ بینی می­ شود.

ملکی به پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز ااشره کرد و گفت: میانگین دما از نیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ تا نیمه­ فروردین ۱۴۰۱ ، نیم تا یک درجه کمتر از نرمال، از نیمه دوم فروردین تا اردیبهشت ۱۴۰۱ نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال و از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ تا نیم درجه بیشتر از نرمال پیش بینی می ­شود.

وی تصریح کرد: صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماه ­های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه­های سرد سال است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

طبق آماررسمی جهاد کشاورزی مازندران به دلیل کاهش و تاخیر در بارندگی مهر ماه امسال سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا بشدت تحت تاثیر قرار گرفت و امسال تنها حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته است که کمتر از یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha