برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 84650607
برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

تهران- ایرنا- سفیر تاجیکستان در ایران با تأکید بر اینکه تاجیکستان مهمترین شخصیت‌های فرهنگی و هنری خود را به جمهوری اسلامی ایران اعزام می‌کند، پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران را مطرح کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران و ۲ گروه هنری نمایش‌های فردوسی و لعل بدخشان از تاجیکستان که برای شرکت در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کشورمان سفر کرده بودند، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

زاهدی در سخنانی، اظهار داشت: ملت و دولت ایران همواره بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب خود استوار و پایبند هستند.

وی سفر رییس جمهوری ایران به تاجیکستان را نشانه اهمیت گسترش روابط و برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌ها دانست و گفت: به نظر می‌رسد با اقدامات مشترک ۲ کشور، ظرفیت‌های موجود جهت توسعه روابط تاجیکستان و ایران در همه حوزه‌های مورد اهتمام در آینده نیز مورد استفاده ثمربخش قرار خواهد گرفت.

زاهدی افزود: دیپلماسی فرهنگی به عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها در فراهم آوردن زمینه‌های همکاری‌های مشترک، شناخت و شناساندن فرهنگ‌ها و تبادل ارزش‌های فرهنگی و گسترش روابط حسنه میان دولت‌ها نقش مهمی دارد.

برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به سفر گروه هنری نمایش‌های فردوسی و لعل بدخشان از تاجیکستان به ایران، گفت: تبادل هیأت‌های فرهنگی و هنری بین تاجیکستان و ایران موجب همبستگی بین فرهنگ و روابط دوستی و صمیمی میان مردم ۲ کشور خواهد شد.

وی پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران را داد و گفت: از آنجایی که روابط فرهنگی اساس روابط بین‌المللی است، تاجیکستان، مهمترین شخصیت‌های فرهنگی و هنری خود را به جمهوری اسلامی ایران اعزام می‌کند که اتفاق این مهم بر اهمیت دوستی و روابط با ایران تأکید دارد.

زاهدی با تأکید بر اینکه روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی، تاریخی، همسایگی و منطقه‌ای رو به رشد است، افزود: تلاش هر ۲ کشور بر این است که ظرفیت‌های همگرایی و همکاری در سطوح مختلف به ویژه فرهنگی گسترش یابد.

اشتراکات فرهنگی؛ بستر مناسبی جهت توسعه روابط ایران و تاجیکستان

در ادامه این دیدار، حجت اسلام مهدی ایمانی‌پور در سخنانی، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان دیرینه است و تعاملات فرهنگی همواره برای ما اهمیت بسیاری دارد.

برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقش فرهنگ و هنر در دوستی و پیوند ملت‌ها اشاره کرد و گفت: ۲ کشور ایران و تاجیکستان با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، هم زبانی، آداب و رسوم و دیدگاه‌های مشترک، گام‌های بسیار ارزشمندی را برای توسعه همه‌جانبه برداشته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که تبادل هیأت‌های فرهنگی و هنری بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان تداوم یابد تا از طریق آن، روابط بسیار خوبی رقم بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه روابط با همسایگان در اولویت ما قرار دارد، بیان کرد: اشتراکات فرهنگی بسیار فراوان ایران با تاجیکستان به عنوان بسترهای توسعه روابط فرهنگی، فرصت مناسبی برای گسترش روابط در دیگر زمینه‌ها فراهم کرده است.

وی با اشاره به نمایش اقتدار و همدلی مردم ‌در فجر ۴۳، خاطرنشان کرد: این روزها، روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران است؛ بسیار خوشحالیم که جشن‌ ملی کشورمان را در کنار مردم تاجیکستان برگزار می‌کنیم. رسانه‌های غربی همواره در تلاش هستند به صورت غیر واقع از ایران چهره‌ای افراطی و خطرناک بسازند، از این رو لازم است تصویر درستی از ایران در خصوص مسایل مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی به مردم جهان عرضه شود.
 

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha