کاخ الیزه: فرانسه، آلمان و لهستان از اجرای توافق‌ مینسک حمایت کردند

تهران- ایرنا- کاخ الیزه در بیانیه ای اعلام کرد: "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه، "اولاف شولتس" صدرعظم آلمان و "آندری دودا" رئیس جمهوری لهستان، از حاکمیت اوکران و اجرای توافقات مینسک در نشست "مثلث وایمار" (Triangle de Weimar) حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، کاخ الیزه روز چهارشنبه با انتشار این بیانیه، نشست "مثلث وایمار" را نشانه همگرایی اروپا در رویکرد تعهد و الزام در رابطه با روسیه ارزیابی کرد.

توافقات منیسک (سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵) با هدف رسیدن به حل و فصل سیاسی در شرق اوکراین از جمله از طریق خودمختاری بیشتر برای این مناطق طراحی شد و بر اساس این توافقات، طرفین در مورد خط مرزی و خروج تسلیحات به توافق رسیدند و در جلسه ای در مینسک پایتخت بلاروس توافقی به همین نام را امضا کردند.

تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نیز با انتشار بیانیه کاخ الیزه، اعلام کرد که آلمان، فرانسه و لهستان برای حفظ صلح در اروپا متحد شدند.

صدراعظم آلمان نیز که عصر دیروز (سه شنبه) در برلین با رئیسان جمهور فرانسه و لهستان در زمینه بحران اوکراین ملاقات کرد، گفت: آلمان، فرانسه و لهستان در هدف خود برای حفظ صلح در اروپا متحد هستند.

شولتس همچنین در جریان نشست خبری که قبل از شام کاری با مکرون و دودا برگزار شد، گفت: حفظ صلح باید از طریق دیپلماسی، پیام‌های روشن و همچنین اراده مشترک برای اقدام مشترک صورت گیرد.

رئیس جمهوری فرانسه نیز در این نشست خبری تاکید کرد: ما باید با هم راه‌ها و ابزارهای وارد شدن به یک گفت‌وگوی مطالبه‌گر را با روسیه پیدا کنیم.

وی افزود: شکل‌گیری مجدد این گفت‌وگو تنها راهی است که صلح در اوکراین را ممکن می‌کند.

این اظهارات یک روز پس از دیدار روز گذشته رئیس جمهور فرانسه با همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی در کی یف مطرح شد که در ادامه آن مکرون از وجود راه‌حل‌های مشخص برای پایان دادن به بحران در مرزهای این کشور خبر داد.

رئیس جمهوری فرانسه سفر دیپلماتیک خود را که روز دوشنبه با دیدار پنج ساعته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز و روز گذشته در نشست سه ساعته با رئیس جمهوری اوکراین ادامه داشت، در نهایت با دیدار با اولاف شولتس و آندری دودا در برلین پایان داد.

در همین ارتباط جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر به کی یف، دیدار مکرون و پوتین را مثبت اما فاقد معجزه ارزیابی کرده و گفت: دیدار رئیسان جمهور فرانسه و روسیه عنصر تنش‌زدایی را در بحران بین غربی‌ها و مسکو بر سر اوکراین به ارمغان آورد اما منجر به معجزه نشد.

رئیس جمهوری اوکراین نیز که روز گذشته میزبان همتای فرانسوی خود در کی یف برای کاهش تنش در منطقه بود، پس از یک جلسه سه ساعته، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مکرون، اعلام کرد که انتظار دارد به زودی نشستی با سران سه کشور روسیه، فرانسه و آلمان در زمینه بحران اوکراین برگزار شود.

تارنمای روزنامه فرانسوی لو فیگارو نیز با پوشش این دیدار، به نقل از مکرون، پیشبرد مذاکرات صلح روسیه و اوکراین را ممکن دانست.

رئیس جمهوری فرانسه مدعی شد که از پوتین تضمین‌هایی دریافت کرده است که از تشدید بحران در این منطقه جلوگیری شود.

مکرون همچنین با اشاره به نتایج ۲ دیدار خود با رهبران روسیه و اوکراین، گفت: اکنون امکان پیشبرد مذاکرات صلح میان این ۲ کشور وجود دارد.  در پایان دیدار دوگانه خود از مسکو و کی یف، به راه‌حل‌های عملی ملموس برای کاهش تنش از بحران روسیه و غرب در اوکراین اعتقاد دارد.

عصر دوشنبه نیز مکرون اعلام کرده بود که از پوتین تضمین‌هایی در مورد ثبات و تمامیت ارضی اوکراین دریافت کرده است.

لو فیگارو در خبری دیگر مدعی شد که رئیس جمهوری روسیه نیز با اشاره به دیدار با همتای فرانسوی خود، اعلام کرده است که برخی از ایده‌های مکرون می‌تواند پایه‌های پیشرفت مشترک را ایجاد کند و باید پس از سفر به اوکراین دوباره با رئیس دولت فرانسه صحبت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha