امیکرون؛ بی خطری که خطرناک شد

تهران- ایرنا- پیک ششم کرونا با ساده‌انگاری و کم‌خطر شمردن ویروس امیکرون، چند وقتی است که در کشور آغاز شده‌است. با توجه به کمتر شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی براساس باورهای اشتباه قبل نسبت به کم خطر بودن امیکرون، رسانه‌ها اکنون بر این باورند که این ویروس هم مرگ دارد، هم بستری و هم بدحالی.

رسانه‌های کشور ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ خورشیدی به موضوع شیوع امیکرون پرداخته اند. به‌گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این آنها رصد می‌شود.

رسانه‌های اصول گرا

محدودیت‌های کرونایی دو هفته دیگر تمدید شد

به گزارش روزنامه کیهان، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تمدید دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی که قبلا اعلام شده بود، خبر داد و مصوبات جلسه اخیر این ستاد به منظور کنترل اپیدمی در کشور را تشریح کرد.

عباس شیراوژن با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در جلسه اخیر، ۹ مصوبه تصویب شد. یک مصوبه این بود که برخی محدودیت‌هایی که در جلسات قبلی اعلام شده بود، به مدت دو هفته تمدید شود؛ از جمله اینکه جلسات اداری در اماکن سربسته با سقف حداکثر ۳۰ نفر و مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود. همچنین تجمعات آیینی، مذهبی و فرهنگی که در اماکن مختلف مسقف برگزار می‌شود تا ۲۰ درصد ظرفیت فضا به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه باشد. از دیگر تاکیدات ما اجبار بر استفاده از ماسک در محیط‌های سر بسته بود. پروازهای مسافری نیز باید تا ۶۰ درصد ظرفیت برقرار باشند. این مصوبات باید تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد.

ماندگاری ۸ روزه اُمیکرون روی دست

روزنامه وطن امروز در گزارشی با اشاره به افزایش آمار فوتی‌های کرونا، نوشت: میزان ماندگاری اُمیکرون روی دست و سطوح یکی از سوالات و ابهامات این روزهای مردم است.

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا با بیان اینکه باید کانون‌های اصلی را شناسایی کرده و به ماهیت اُمیکرون خوب توجه کنیم، گفت: اُمیکرون ممکن است تا ۸ روز روی پوست بدن باقی بماند، بنابراین بهداشت دست خیلی مهم است.

حمید سوری به فارس گفت: اُمیکرون با سرعت تاثیر می‌گذارد و مهم‌ترین موضوع اقدامات فوری است که باید انجام شود. تفاوت اساسی واریانت اُمیکرون با دیگر واریانت‌ها این است که وقت زیادی نداریم و باید سراغ کارها و برنامه‌هایی برویم که زود جواب بگیریم تا بار ناشی از این اپیدمی را به حداقل برسانیم. وی با بیان اینکه اُمیکرون روی پلاستیک ۱۹۰ ساعت ماندگاری دارد، اظهار داشت: درباره ماندگاری در هوای آزاد نیز اُمیکرون مانند واریانت‌های دیگر است چون ویروس خارج از بدن موجود زنده خیلی نمی‌تواند زنده بماند اما پوست و پلاستیک به دلیل ویژگی‌های خود، ماندگاری ویروس را افزایش داده و باعث می‌شود سرعت انتشار بالا رود.

واکسن‌نزده‌ها بیشترین مبتلاها

به گزارش روزنامه جوان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به همه‌گیری کرونا اظهار داشت: اومیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ و میر زیادی ایجاده کرده، اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتاً افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند، وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری‌شان بسیار خفیف است.

در همین زمینه دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز گفت: در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، افرادی هستند که متأسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتاً وسیع ریوی تحت مراقبت قرار دارند.

حمیدرضا جماعتی اظهار داشت:‌ در مطالعات زیادی نشان داده شده که افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق می‌کنند تا بیش از ۸۰ درصد از بستری‌شدن در بیمارستان، بخش‌های مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌شود. در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، تمامی بیماران مبتلا به اومیکرون یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمینه بدخیمی دارند، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا افرادی هستند که متأسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتاً وسیع ریوی، بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

اوج‌گیری اُمیکرون

روزنامه رسالت با اشاره به افزایش آمار فوتی های کرونا به قابل پیش بینی بودن این موضوع پرداخت و نوشت: پس از شیوع سویه اُمیکرون در کشور قابل پیش‌بینی بود که شمار مبتلایان و جان‌باختگان روزانه اوج بگیرد و حالا موارد فوتی این بیماری بعد از حدود دو ماه دوباره سه‌رقمی شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ شناسایی‌شده که مجموع بیماران از ابتدای همه‌گیری را به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسانده است.

بر همین اساس ۱۰۴ بیمار طی یک روز اخیر جان خود را ازدست‌داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز و ۱۵۳ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. میزان نگرانی‌ها نسبت به سویه اُمیکرون آن‌چنان افزایش‌یافته که وزیر آموزش‌وپرورش به‌رغم آنکه بارها بر شیوه آموزش حضوری تأکید کرده، حالا از موضع خود کمی عقب‌نشینی کرده و می‌گوید: نمی‌خواهیم هیچ دانش‌آموزی بیمار شود. باید پروتکل‌ها رعایت شوند و اعلام کردیم در مناطقی که مشکلاتی وجود دارد تعطیل کنند.

وزیر بهداشت نیز هشدار داده است که اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ‌ومیر زیادی ایجاد کرده، اما این نکته را هم متذکر شده که در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند، وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری‌شان بسیار خفیف است.

مردم هم مقصرند

احسان شاه قاسمی، جامعه شناس معتقد است که در شرایط حاضر، مردم هم مقصرند. او در گفت و گو با روزنامه ایران مطرح کرد: برخی‌ها تلاش می‌کنند تا بار تقصیرها را گردن دولت بیندازند، اما من معتقدم که مردم هم نقش و سهم پررنگی دارند. چون فرهنگ مردم بسیار قدرتمند است و روی فرهنگ حاکمان نیز تأثیر می‌گذارد. به هرحال انتخاب حاکمان نیز به روش مستقیم و غیرمستقیم دست مردم است. بنابراین ما ضمن نقد حاکمان باید فرهنگ مردم را هم نقد کنیم.

او ادامه می‌دهد: پیش از این برخی مردم از نبود واکسن گلایه داشتند اما الان بیشتر مراکز واکسیناسیون خالی از مراجعه کننده است. برخی حتی برای دوز دوم هم تعلل می‌کنند. خب این موضوع ارتباط مستقیمی با مسئولیت اجتماعی مردم دارد. ما باید خودمان را هم نقد کنیم. یا ماسک و الکل به اندازه کافی وجود دارد، اما مردم کمتر استفاده می‌کنند. میهمانی‌های غیر ضروری، عروسی‌ها و مراسم ختم دوباره به گذشته برگشته درحالی که شرایط عادی نیست. جالب اینکه برخی میهمانی می‌دهند اما برای اینکه مثلاً فرزندشان مجبور است به مدرسه برود، اعتراض دارند. خب اینها یک زنجیره است و باید کنار هم قرار بگیرد. ما نباید خودمان را تبرئه کنیم و به‌دنبال مقصر خارج از نقش خودمان بگردیم.

رسانه های اعتدال گرا

نیازی به تست PCR نیست

به گزارش روزنامه حمایت، براین اساس تعداد این افراد به مراتب بسیار بیشتر خواهد بود، ضمن اینکه بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز بیان کرده است که دیگر نیازی به انجام تست PCR نیست و اگر شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود احتمال ابتلا به اومیکرون برای وی وجود دارد. به این ترتیب می‌توان بیان کرد که با توجه به سخن اخیر وزیر بهداشت درباره نیاز نبودن به انجام تست، به طور قطع از این پس باز هم آمارهای مربوط به ابتلا به کرونا بسیار بیشتر نیز خواهد بود. این در حالی است که شبنم طهرانی، معاون آموزشی بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لبافی نژاد با بیان اینکه مراجعان سرپایی به درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها در هفته گذشته چند برابر شد و در چند روز تعداد تخت‌های اشغال شده بخش‌های بستری خیلی زیاد بود و نسبت به پیش بینی زودتر اتفاق افتاد، بیان کرده است که متاسفانه بعضی از مردم با نگاه به اینکه اومیکرون همان سرماخوردگی است؛ در این زمینه عادی انگاری کرده و فراموش می‌کنند قدرت سرایت بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

۵ تا ۱۲ ساله‌ها برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند

خبرآنلاین در گزارشی به سخنان سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت پرداخت و نوشت: محمد هاشمی ضمن هشدار نسبت ابتلای کودکان به سویه اُمیکرون کرونا، گفت: ابتلای کودکان به اُمیکرون بسیار قابل توجه است. به طوری که حداقل ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی اخیر، از بین کودکان هستند.

وی با بیان اینکه زمان زیادی از آغاز واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۲ سال سپری نشده است، گفت: این افراد هنوز در جریان دریافت اولین دز واکسن هستند. بنابراین کودکان ایمنی کافی در برابر کووید ندارند؛ بر همین اساس رعایت موارد بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک در این گروه سنی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هاشمی در عین حال هشدار داد که کودکان کمتر از پنج سال به دلیل عدم انجام واکسیناسیون در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ و عوارض ناشی از آن قرار دارند.

گفتنی است؛ واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال از پنجم بهمن ماه در سراسر کشور آغاز شده و مقرر بود به صورت پلکانی سنین ۵ تا ۹ سال نیز جهت واکسیناسیون فراخوان شوند. همچنین طبق پروتکل‌ها، واکسن های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می شود.

به این ترتیب با اعلام سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تمام کودکان سنین ۵ تا ۱۲ سال از امروز می توانند جهت واکسیناسیون علیه کرونا به مراکز مربوطه در سراسر کشور مراجعه کنند.

آماده باش شهر در مقابل موج ششم کرونا

روزنامه همشهری در گزارشی آورده است: سویه اومیکرون، پیک ششم کرونا در کشور را کلید زد و همزمانی آن با فرارسیدن نوبت دوز سوم واکسیناسیون اغلب مردم، بار دیگر سرعت واکسیناسیون در شهر تهران را افزایش داد. اکنون شهر تهران در مواجهه با سویه اومیکرون به حالت آماده باش درآمده است. روز گذشته بعد از مدت ها آمار جان باختگان ناشی از کرونا ۳رقمی شد و بالا بودن میزان ســرایت پذیری سویه جدید کرونا شهرداری تهران را بر آن داشت جدی تر از گذشته بحث درمان و واکسیناسیون را پیگیری کند. امیر نورمحمدی مدیرعامل شرکت شهرسالم شهر تهران خبر داد که از ابتدای ســویه جدید کرونا به نام اومیکرون مراکز درمانی شــهرداری تهران به حالت آماده باش درآمده اند.

در مورد سویه اومیکرون یک مقدار ساده انگاری ایجاد شده بود، ولی تفاوتی ندارد و همچنان استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود. ساده انگاری مردم تکلیف کادر درمان و رسانه ها را ســنگین تر می کند و بهتر است همچنان پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

رسانه های اصلاح طلب

در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم

به گزارش روزنامه شرق بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به همه‌گیری کووید ۱۹ در جهان گفت: نزدیک به دو سال است که درگیر کرونا هستیم و در این مدت با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم؛ تا هفت ماه قبل روند واکسیناسیون بسیار کند پیش می‌رفت؛ اما از هفت ماه قبل و با شروع دولت جدید تاکنون، پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است. اکنون شش مرکز تولید واکسن با پلتفرم‌های مختلف نیز در کشور داریم که می‌توانند نیاز داخلی‌مان را تا حدودی تأمین کنند. تا امروز، ۱۳۵ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است. گروه هدف ما ۶۸ میلیون نفر بوده و تاکنون، ۹۰ درصد این گروه هدف دوز اول، ۸۳ درصد دو دوز و ۳۰ درصد نیز سه دوز را تزریق کرده‌اند. او با بیان اینکه همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون بسیار خوب بوده است، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم. امیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ‌ومیر زیادی ایجاده کرده؛ اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند؛ وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری‌شان بسیار خفیف است.

ایران را قرنطینه کنید

روزنامه اعتماد با اشاره به دور از انتظار نبودن افزایش آمار فوتی ناشی از کرونا  نوشت: برخلاف ادعای برخی مسوولان درباره «بی‌خطر بودن امیکرون و کم آسیب بودن این سویه»، امیکرون هم مرگ دارد، هم بستری و هم بدحالی.شرایط حاکم بر تمام استان‌ها و تبدیل سریع وضعیت هر شهر به یک کانون پرخطر شیوع بیماری به دلیل تداوم تجمعات و ازدحام مردم اعم از مسوولان و جمعیت عمومی در سایه صفر بودن نظارت‌ها و پایش‌ها و ممنوعیت‌ها که حالا، اخطار بالقوه‌ای بابت وخامت بیشتر وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور است، دلیلی بود که چند روز قبل، علیرضا ناجی؛ رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «صبح شد»، درخواست اکید برای قرنطینه کل کشور داشت.

کرونا در کودکان دیگر بیماری کم علامت محسوب نمی‌شود

به گزارش روزنامه ابتکار آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ارتباط با بروز کرونا در کودکان گفت: سویه ووهان بسیار در کودکان کم علامت بود و موارد مرگ و میر در آنها بسیار کم بود. اما پس از آن در پیک دلتا این موارد بیشتر شد و در پیک اومیکرون می‌بینیم باز هم بیشتر شده و کودکان، نوجوانان و به طور کلی افراد جوان تر مبتلا می‌شوند و کرونا در کودکان دیگر بیماری کم علامت محسوب نمی‌شود. درحال حاضر کودکان هم مانند افراد بالغ می‌توانند بدحال و بستری شوند. احتمال دارد یکی از دلایل این مسئله این باشد که کودکان مجاری تنفسی حساس‌تری نسبت به افراد بالغ دارند و علامت‌هایی مانند خروسک در آنها ایجاد می‌شود که نیاز به مراجعه به بیمارستان و گاهی بستری پیدا می‌کنند. به خصوص به این دلیل که گروه وسیعی از کودکان واکسینه نشده‌اند این بیماری در آنها جدی است و می‌بینیم میزان مراجعان آنها نیز بسیار بیشتر شده است.

اُمیکرون بیشتر از این اوج می گیرد

روزنامه آرمان در مطلبی آورده است: افزایش قیمت دارو، کمبود و نبود برخی اقلام در مقاطع مختلف زمانی و ایجاد بازار سیاه برای آنها در سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا در ایران بسیاری بیماران و خانواده‌های آن‌ها را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. در این شرایط وزیر بهداشت اعلام کرد که در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم» بهرام عین اللهی درباره موضوع اختصاص ارز دارو و همچنین کمبود آن در کشور نیز اعلام کرد که «۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.» البته وی به این امر اشاره‌ای نداشت که از این میزان تولید داخل، تا چه اندازه از متریال و مواد مورد نیاز دارو از کشورهای دیگر و با ارز دولتی وارد می‌شود. وی بار دیگر، موضوع کمبود دارو را به تحریم‌های ظالمانه نسبت داد، اما در عین حال معتقد است که این امر نتوانست ما را متوقف کند و خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود. وزیر بهداشت در شرایطی دم از تولید داروهای داخل می‌زند که هیچ‌کسی فراموش نکرده که در اواخر مرداد امسال و در پیک پنجم کرونا، کشور با کمبود شدید سرم مواجه بود، و کسی نمی‌دانست که چرا این دارو کمیاب شده است، اما آنچه که از صف‌های داروخانه‌ها نمایان بود، به دلیل افزایش شیوع کرونا، تقاضا برای آن افزایش چشمگیر داشت. آمار روز گذشته نیز، اولین زنگ خطر جدی برای بازگشت به آن روزها است، در شرایطی که پس از هفته‌ها، آمار مرگ و میر کرونا مجددا سه رقمی شد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت از یکشنبه تا دوشنبه،   ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بیش از ۴۵ هزار نفر نیز به این ویروس مبتلا شدند. در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

خلاف واقع می‌گفتند؛ امیکرون یک سرماخوردگی ساده نیست

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورده است: از چند وقت پیش مدام کارشناسان حوزه بهداشت این هشدار را می‌دادند که امیکرون بیخ گوشمان است اگر آن را جدی نگیریم دوباره درگیر می‌شویم. آنقدر همه، از مسئولان گرفته تا مردم نسبت به این هشدارها بی‌توجه بودند تا اینکه امیکرون کار خودش را کرد و حالا وارد پیک ششم شده‌ایم و بدتر از آن، بعداز مدت‌ها آمار فوتی‌های کرونا باردیگر سه رقمی شده است به طوری که در طول شبانه روز گذشته ۱۰۴ نفر بر اثر کرونا جان باخته اند. آمار مبتلایان که جای خود دارد.

قسمت تلخ ماجرا اینجاست که با وجود انتشار اخبار و گزارش‌های بسیار درمورد خطرات این سویه و سرایت بالای آن، هنوز برخی مردم از زدن یک ماسک ساده هم امتناع می‌کنند، حضور مستمر در اماکن شلوغ دارند و جشن‌ها و مهمانی‌هایشان همچنان پابرجاست. مسئولان هم با این وجود محدودیت‌های جدی را درنظر نگرفته اند. همه این ساده انگاری‌ها هم فقط به یک مسئله برمی گردد و آن هم این است که متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند امیکرون خطرناک نیست و مثل یک سرماخوردگی است.

جمع‌بندی

رسانه‌های اصول‌گرا در مطالب خود نسبت به شیوع امیکرون و با اشاره به تمدید دو هفته ای محدودیت ها به ماندگاری طولانی مدت امیکرون بر پوست و پلاستیک اشاره کرده اند. همچنین این رسانه ها با اشاره به نقش پررنگ مردم در پیشگیری از شیوع و انتشار این ویروس تاکید کردند دارند، افرادی که واکسن نزده ها بیشتر درگیر می شوند.

رسانه‌های اعتدال‌گرا نیز در مطالب خود اشاره کرده که اگر شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود احتمال ابتلا به اومیکرون برای وی وجود دارد و نیازی به تست PCR نیست. همچنین این رسانه ها در مطالب خود از آغاز واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۲ ساله ها خبر دادند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب بر این عقیده هستند که برخلاف ادعای برخی درباره «بی‌خطر بودن امیکرون و کم آسیب بودن این سویه»، امیکرون هم مرگ دارد، هم بستری و هم بدحالی. این رسانه ها در مطالب خود به ابتلای کودکان اشاره کرده و آورده اند: درحال حاضر کودکان هم مانند افراد بالغ می‌توانند بدحال و بستری شوند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha