۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 84641656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز رزمایش نظامی اوکراین در چرنوبیل

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 84641656
آغاز رزمایش نظامی اوکراین در چرنوبیل

تهران- ایرنا- گزارش ها حاکی از آن است که با تشدید تنش میان مسکو و کی‌ف، اوکراین رزمایش نظامی را در منطقه چرنوبیل آغاز کرده که در دهه ۸۰ میلادی شاهد یک فاجعه هسته ای گسترده بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای نشریه نیوزویک، در پی طرح ادعای حمله احتمالی روسیه، اوکراین برگزاری رزمایش آموزشی را برای گارد ملی، پرستاران و سایر نیروهای مرتبط آغاز کرد. گزارش ها حاکی از آن است که این رزمایش ها در منطقه چرنوبیل (در استان کی‌ف، شهر پریپیات در نزدیکی مرز بلاروس) انجام می شود که در دهه ۸۰ میلادی شاهد فاجعه گسترده هسته ای بود.

آغاز رزمایش نیروهای اوکراینی در حالی است که روزنامه های این کشور ادعاهایی مربوط به حملات قریب الوقوع روسیه و هدف آن برای تصرف بخش زیادی از اوکراین را مطرح کرده اند.

بنابر گزارش ها، روسیه در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار نیرو را در امتداد مرز شرقی اوکراین مستقر کرده و برخی تمرینات نظامی معمول را با بلاروس که همسایه اوکراین در مرز شمال غربی است، انجام می دهد.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین پس از آغاز رزمایش مذکور گفت که علی رغم رزمایش های در حال انجام در چرنوبیل، آنها لزوما حمله ای را از سمت مسکو به این منطقه متاثر از فاجعه هسته ای دهه ۸۰ پیش بینی نمی کنند.

تنش ها میان مسکو و کی‌ف چندین دهه است که وجود دارد، اما به تازگی و در چند سال گذشته بیش از پیش افزایش یافته است. در اواخر سال گذشته میلادی در پی لفاظی ها و حمایت های نادرست دولت های غربی از اوکراین، روسیه شروع به استقرار نیروهایش در مرز با این کشور کرد. کرملین بارها هرگونه اقدام برای حمله احتمالی به اوکراین را رد کرده و هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

از طرفی، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بارها هرگونه قصد احتمالی مسکو برای حمله به اوکراین را به قیمت تحریم های شدید علیه روسیه دانسته و تاکید کرده است: «اگر آنها [روسیه] کاری را که قادر به انجامش هستند، آغاز کنند، این اقدام برای روسیه پیامدهای فاجعه باری در پی خواهد داشت.

این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین می گوید علیرغم اینکه رئیس جمهوری آمریکا به او هشدار داده تهاجم مسکو یک «احتمال مشخص» است، این تهدید را اغراق آمیز توصیف کرد.

زلنسکی با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپاییش برای تنش آلود و بحرانی نشان دادن وضع میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت نشان داد.

زلنسکی تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد و رسانه های غربی را به تضعیف باور شهروندان اوکراین به دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین متهم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha