مهارت‌آموزی و اصلاح ساختار آموزشی مطالبه مشترک از وزیر آموزش‌وپرورش

ساری - ایرنا - فعالان حوزه مدرسه‌سازی کشور و تعدادی از مسئولان و کارشناسان در نشستی که به بهانه افتتاح یک مدرسه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در نوشهر برگزار شد، بر ضرورت توجه به مهارت‌آموزی و همچنین طراحی جدید در ساختار آموزشی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در سفر یک روزه به غرب مازندران علاوه بر دیدار با جمعی از معلمان و دانش آموزان و گفت و گو با آنان ، مدرسه ۱۲ کلاسه تبرستان(مصلی‌نژاد) نوشهر را هم افتتاح کرد و پای صحبت های حاضران در این مراسم که نشست که از جمله آنها رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز ایران بود که از خیران مدرسه‌ساز خواست تا در ایجاد زیرساخت‌های مهارت‌آموزی هم وارد عمل شوند.

ناصر قفلی گفت : امسال حدود ۵۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی ما که در کنکور پذیرفته شدند تعیین رشته نکردند ، چون تشخیص دادند که رشته‌ها سودآور نیستند. بر همین اساس نیاز است که به مهارت‌آموزی بیشتر توجه شود.

وی افزود: مهارت‌آموزی صرفا مربوط به آموزش و پرورش و مدارس نیست و در دانشگاه‌ها نیز باید جدی گرفته شود. دلیل موفقیت و پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته توجه به مهارت‌آموزی است.

رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز ایران خاطرنشان کرد: افزایش زیرساخت‌های آموزش مهارت‌ها در فضاهای آموزشی کشور می‌تواند آینده کشور را از نظر اشتغال و تخصص‌ها تامین کند.

سرمایه‌گذاری در نسل جدید

 امام جمعه نوشهر نیز در این مراسم گفت: در دنیا برای نهادینه کردن فرهنگ‌ها از کودکان آغاز به کار می‌شود، به همین دلیل هزینه برای تحصیل کودکان سرمایه‌گذاری برای آینده است.

مهارت‌آموزی و اصلاح ساختار آموزشی مطالبه مشترک از وزیر آموزش‌وپرورش

حجت‌الاسلام محمود مشایخ با انتقاد از وجود مدارس تخریبی در کشور اظهار کرد: متاسفانه فاصله بازسازی بناهای آموزشی زیاد شده و خیلی از بناها رو به فرسایش است. گرچه خیران پای کار هستند. اما نیاز است دولت هم در این زمینه توجه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در عصری هستیم که آموزش باید هوشمند باشد. اما در شهرستان ما یا نیست یا خیلی کم است.

امام جمعه نوشهر گفت: ما هنوز در نوشهر مدارس دو شیفته داریم و این یعنی فضا کم است. در حالی که ساختمان زندان نوشهر که مقابل همین مدرسه خیرساز قرار دارد می‌تواند به فضای آموزشی تبدیل شود. حتی آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد که این فضا را تهاتر کند. اما در دولت‌های مختلف اقدامی در این زمینه انجام نشد.

وی با اشاره به برخی مطالبات فرهنگیان گفت: لازم است دولت به مطالبات فرهنگیان توجه کند. وقتی معلم‌ها حقوق‌شان را با سایر دستگاه‌ها مقایسه می‌کنند به آن‌ها احساس تبعیض دست می‌دهد. در حالی که اگر یک معلم از نظر مالی تامین نباشد نمی‌تواند به آموزش توجه کند. البته از معلم‌ها نیز انتظار داریم اجازه ندهند که دشمنان از مطرح شدن مطالبات‌شان سوءاستفاده کنند.

نیاز به طراحی جدید در نظام آموزشی

نماینده مردم نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی علاوه بر سرمایه، به هوش هم نیاز دارد، گفت: اگر قرار است به توسعه برسیم سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انسانی ضروری است. چون ۶۷ درصد توسعه به نیروی انسانی وابسته است. 

محمدعلی محسنی بندپی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیروهای فرهیخته زیادی داریم. اما آنچه که کمتر به آن توجه می‌شود نگهداری نیروی انسانی است. در حالی که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دارایی ما نیروی انسانی است.

وی با بیان این‌که امروز خروج نخبگان جامعه را تهدید می‌کند، تصریح کرد: ما نه در مجلس و نه دولت مجاز به بدرقه تحصیل‌کردگان‌مان نیستیم. هر فکری که جوانان ما را به خروج از کشور تشویق کند خلاف منویات انقلاب در حرکت است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت با اشاره به نقش مدرسه‌سازی در تربیت و حفظ نیروی انسانی فرهیخته اظهار کرد: با هدف افزایش بهره‌گیری از توان خیران در مجلس مجمع حمایت از خیران را تشکیل دادیم و امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تدوین قانون برنامه هفتم به روند مدرسه‌سازی کمک کنیم.

وی به چالش‌های شغلی معلمان اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم دانش‌آموزان خوب و نیروی انسانی باکیفیت و فرهیخته داشته باشیم که کشور را هم ترک نکنند باید معلم‌ها را راضی نگه داریم. اما حال معلم‌های ما خوب نیست. جایگاه و حرمت معلم طی یکی دو دهه گذشته دچار تزلزل شد.

محسنی بندپی گفت: در بحث مهارت‌پروری نیز باید جدی‌تر ورود کنیم. نظام تعلیم و تربیت ما به طراحی جدید نیاز دارد. چون این همه دانشجوی دانش‌آموخته در مهارت‌های تخصصی که بیکار باشند در هیچ کشوری نداریم.

لزوم تغییر فرهنگی در ساختار آموزشی

 مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد نیز در این مراسم با بیان این‌که ایران از نظر اقتصادی کشوری برخوردار است، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به روایتی پنج و به روایتی دیگر ۷.۵ درصد کل ثروت دنیا را در  اختیار دارد و در عین حال یک درصد جمعیت کل دنیا را داریم. پس مشکل اقتصادی یا مالی نداریم. اما از نظر فرهنگی به تغییراتی نیاز داریم.

مهارت‌آموزی و اصلاح ساختار آموزشی مطالبه مشترک از وزیر آموزش‌وپرورش

غلام‌عباس مصلی‌نژاد افزود: در کتاب‌های "فرهنگ سیاست" و "سیاستگذاری ساختار قدرت در ایران" عنوان کردم که کل مشکلات‌مان فرهنگی است و به تغییر نیاز داریم.

وی اظهار کرد: سیستم باید درست کار کند. اما سیستم پرورش نیروی انسانی در کشو  دچار اشکال است. والدین خانواده به جای این‌که فرصت داشته باشد به تعلیم و تربیت فرزند برسند حتی گاهی به جای تعامل به دلیل مشکلات متعدد اعم از مالی و اجتماعی در تقابل هستند و دانش‌آموز با کاستی‌های پرورشی تحویل آمورش و پرورش داده می‌شود.

او افزود : آموزش و پرورش هم به دلیل ضعف در ساختارها دانش‌آموز را درست تحویل آموزش عالی نمی‌دهد و آموزش عالی هم با اشکالاتی که در برنامه‌ریزی دارد دانش‌آموخته بیکار تحویل جامعه می‌دهد. آن دانشجو هم دوباره خانواده تشکیل می‌دهد و این سیکل ناقص ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد تصریح کرد: درمان این چالش این است که امید به زندگی در شهروندان افزایش پیدا کند. این افزایش امید به زندگی باعث می‌شود سطح زندگی در همه ابعاد ارتقا یابد و استانداردهای زندگی در همه جهات بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش برای حضور در جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران، افتتاح یک مدرسه ۱۲ کلاسه و دیدار با معلمان و دانش‌آموزان غرب مازندران به نوشهر سفر کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha