۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۲
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84637440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان دوشادوش چلّه سینمای فجر ایران

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۲
کد خبر: 84637440
گیلان دوشادوش چلّه سینمای فجر ایران

رشت – ایرنا – ققنوس سینما هر سال با فیلم فجر در حال نوزایی است و گیلان نیز یک بار دیگر امروز جمعه پانزدهم بهمن ماه در اکرانی همزمان با ۱۷ فیلم برای نخستین بار در دو مرکز سینما ۲۲ بهمن و تالار مرکزی رشت دوشادوش چلّه سینمای فجر ایران قرار گرفت .

 شاید بتوان در تعریف پویندگی سینما، سنگ نوشته سعدی سینمای ایران - زنده یاد علی حاتمی - را وام گرفت و چنین گفت : " آئین چراغ خامشی نیست"؛ کرونا بعد از فجر سی و هشتم  نفس گیر شد و سینمادارانِ کم رمق را خانه نشین کرد اما با همه شرایط ناخوش احوال روزگار، سیمرغ سی و نهم فجر از پرواز باز نایستاد و با ۳۰ درصد ظرفیت اکرانی متفاوت را در کشور و گیلان را رقم زد .
و اینک جشنواره فیلم چهلم پس از گذر از دوسال بحرانی و پس از انجام واکسیناسیون همگانی کرونا و فرو کش کردن نسبی تب و تاب ویروس سرکش،با تاکید بر رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی لبخندی محو بر چهره سینماهای کشور و گیلان نشاند .

شهرستان های گیلان شایسته اکران هستند

اکران همزمانی جشنواره فیلم فجر با فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی در سینما ۲۲بهمن رشت آغاز شده و یکی از مخاطبان جشنواره که از شهرهای غربی گیلان برای دیدن فیلم به رشت آمده است می گوید : سال ها پیش مخاطبان جشنواره فیلم فجر مصائب راه بر خود هموار می کردند و برای دیدن فیلم های این جشنواره  به تهران سفر می کردند اما امروز خوشبختانه تمرکز زدایی در این خصوص از تهران انجام گرفته و اکران همزمانی جشنواره فیلم فجر سالهاست در مراکز استان ها برگزار می شود.

سوگند بهارستانی بیان کرد: پیشینه غنی فرهنگی هنری گیلان هویداست بطوریکه آغاز نمایش فیلم در گیلان به بیش از یک قرن می رسد و نخستین سینما با عنوان سینما ایران در رشت احداث شده است و به تقریب بیشتر شهرستان های استان بدلیل وجود مجتمع های فرهنگی هنری و سینما  مستعد و شایسته اکران فیلم هستند.

وی از متولیان فرهنگی گیلان خواست،تمهیدات لازم  برای این اکران را در شهرستان های استان مهیا کنند.

مخاطبان جشنواره می توانند در آراء مردمی شرکت کنند


معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: بر اساس تاکید بر مقوله عدالت فرهنگی و مبحث تمرکز زدایی بسیار تلاش کردیم اکران همزمانی چهلمین جشنواره فیلم فجر در دیگر شهرستان های مستعد استان نیز انجام شود که این موضوع انجام نشد اما اتفاق خوشایندی که برای امسال رقم خورد در نظر گرفتن دو مکان اکران همزمانی شامل سینما ۲۲ بهمن و تالار مرکزی رشت برای مرکز استان گیلان است.
سید امیر مصباح در حاشیه برگزاری اکران همزمان چهلمین فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همیشه استقبال مخاطبان هنر هفتم از اکران همزمانی جشنواره فیلم فجر در گیلان شگفتی ساز بوده یادآور شد:  شاید در استان های دیگر متولیان فرهنگی دغدغه جذب مخاطب داشته باشند ، اما در گیلان بیشتر نگرانیم که آیا می توان در شأن این استقبال ظاهر شد تا برآورنده رضایت مردمان سرزمینمان باشیم.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن تاکید بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی  در دو مرکز اکران همزمانی جشنواره و ضدعفونی شدن سالن نمایش تاکید کرد: ورود مخاطبان فقط با ماسک خواهد بود و انتظار ما اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه مخاطبان است.

مصباح تصریح کرد:علاقه‌مندان به فیلم‌های جشنواره فیلم فجر می‌توانند نسبت به تهیه بلیت از سامانه‌های فروش مراجعه کنند و تا زمان نمایش فیلم، امکان خرید بلیت از  این طریق  وجود دارد و مخاطبان جشنواره می‌توانند در آرا مردمی این رویداد سینمایی شرکت کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه همزمانی جشنواره فجر در استان های کشور موجب پویایی هنر و سینما در جامعه است ،اظهار داشت: رویه دیگر هنر، اعتلای فرهنگ است ؛ اگرچه چهره سینمایی و فرهنگی هنری استان با فروکش کردن نسبی بحران کرونا با افزایش مخاطب نسبت به سال های گذشته دگرگون گشته و رقم مخاطبان افزایش یافته، اما رونق پایدار نیاز به آسیب شناسی ، اعتبار و برنامه ریزی دارد.

مناسب سازی فیلم های فجر، تقویت خودباوری در معلولان


رئیس هیات مدیره شبکه ملی نابینایان و کم بینایان کشور گفت : پیش تر در رسانه ها مطرح شده بود آغاز اکران همزمانی چهلمین جشنواره  فیلم فجر با فیلمی مناسب سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان آغاز می شود که این اقدام  عاملی در تقویت خودباوری این قشر از جامعه بود اما متاسفانه انجام نشد.
احمد ممتازی در گفت دو گو با خبرنگار ایرنا افزود: گویاسازی و مناسب سازی تولیدات فرهنگی و هنری رویکردی است که  در چند سال اخیر در کشور آغاز شده و این حقی است که در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به آن اشاره شده است و می تواند در توجه مردم به حقوق این افراد تاثیر داشته باشد.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن خدمات فرهنگی رفاهی معلولان بینایی گیلان اضافه کرد: زمانی که یک فرد دارای معلولیت در فضایی قرا می گیرد که حس می کند آن فضا برای او تعریف شده ،احساس می کند جامعه بیشتر وی را مورد پذیرش قرار داده و این حس پذیرش عمومی برای کسانی که دارای معلولیت هستند ایجاد انگیزه می کند تا بیشتر به خود باوری نزدیک شوند .
ممتازی  تاکید کرد: بایستی تمهیداتی فراهم شود تا مناسب سازی در همه فیلم ها از بدو تولید مورد اهتمام باشد تا افراد دارای معلولیت نیز خود را جدای از جامعه حس نکنند و بتوانند به همراه خانواده از تولیدات سینمایی بهره مند شوند.
۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در گیلان وجود دارد که حدود چهار هزار نفر از آنان معلول بینایی هستند. 


به گزارش ایرنا، پس از فروکش کردن کرونا و سایه رنگ بندی آبی  و بازگشایی مجدد فعالیت های فرهنگی و هنری ، از آبان ماه ، گیلان با خروش هنر نشاطی دیگر یافت و پس از گشایش سینماها، بازگشایی تالار مرکزی رشت، برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی هنری، غوغای تئاتر برصحنه و هنگامه فضای نگارخانه ها، اعلامِ  پاگرفتن سینمای هنر و تجربه و همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر در استان هوای خوش اکران را دو چندان کرد.
اگرچه بار دیگر سویه دیگری از کرونا بروز یافته و هشدار متولیان بهداشت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی مورد تاکید است اما به هرروی هنوز دستورالعملی تازه ای مبنی بر نحوه جدید برگزاری اجتماعات ابلاغ نشده و ۱۷ فیلم برای اکران همزمانی چهلمین جشنواره فیلم از امروز پانزدهم بهمن ماه تا ۲۲ بهمن ماه در دو مکان تالار مرکزی رشت و سینما ۲۲ بهمن تعریف شده است و مخاطبان فیلم های فجر می توانند از درگاه های اینترنتی ایران تیک،سینما تیکت و گیشه هفت بلیت فیلم های مورد نظر خویش را تهیه نمایند.

گیلان دوشادوش چلّه سینمای فجر ایران

چهار رویداد جشنواره ملی فجر در گیلان   

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز همزمان با آغاز اکران همزمان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در استان گفت: برنامه های فجر امسال در دو برش ملی و استاتی تعریف شده است که اکران همزمان ۱۷  فیلم از جشنواره فیلم فجر، برگزاری جشنواره تئاتر ،هنرهای تجسمی و موسیقی فجر نیز از دیگر برنامه های برش ملی است که برای گیلان نیز تعریف شده است.
رضا ثقتی با بیان اینکه برپایی هنرهای تجسمی فجر گیلان با عنوان " تجسم هنر " با حضور ۱۰ نقاش در نگارخانه مارلیک رشت برگزار می شود،گفت:جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ تا ۲۶ با گروه های شاخص موسیقی گیلان و دو گروه ملی در تالار مرکزی رشت برگزار خواهد شد.

ثقتی با بیان اینکه بر اساس جدول قبلی قرار بود اکران همزمانی فیلم فجر در گیلان با فیلمی مناسب سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان آغاز شود ،ضمن عذر خواهی از این قشر از جامعه گفت : متاسفانه اکران این بخش از همزمانی بدلیل کرونا از سوی وزارتخانه حذف شده است.
وی اظهار داشت: تمرکز زدایی و عدالت فرهنگی یکی از رویکردهای دولت سیزدهم است و در همین راستا تاکید ما نیز بر این مبناست که ایران فقط تهران نیست و رشت هم تمام گیلان نیست لذا در برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و هنری برنامه ریزی ها بگونه ای انجام خواهد شد که جای جای گیلان از موهبت عدالت فرهنگی بی بهره نباشند.

امروز دوربین و سینما که آن را صنعت تصویر نیز گفته اند ابزاری است توانمند در دست هنرمندانی که می کوشند به نگریستن معنایی تازه بخشند و اکنون که غنای این صنعت در کشور توانسته مرزها را درنوردد، لازم است با تدابیر مسوولان و حمایت بیش از پیش آنان غبار از چهره این صنعت زدوده شود.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها تکرار پر بسامد شعر و موسیقی و تئاتر و سینما در گیلان در حین مستولی بودن فضای رعایت شیوه نامه های بهداشتی بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان در سکوت نمی گذرد.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha