یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد

اراک - ایرنا - مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان امسال به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

«محمد فرزاد کوهدانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تجهیز ۲ هزار و ۸۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین امسال در قالب ۱۰۸ طرح تامین اعتبار شد که حدود ۵۰ درصد این سطح به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده‌ است.

وی ادامه داد: ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۱ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده‌ است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: به طور متوسط تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه‌های نوین آبیاری، صرفه جویی چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعبی مصرف آب را به همراه دارد.

کوهدانی گفت: اجرای سامانه آبیاری نوین در استان مرکزی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، حفاظت کمی و کیفی از منابع خاک را به همراه داشته و نقش مهمی در افزایش بهره‌وری آب کشاورزی و تولید پایدار محصولات کشاورزی دارد.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی، بهره‌وری آبیاری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری بهره‌وری و بهسازی طرح‌های کانال‌های آبیاری، تکمیل شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی زیر دست سدهای مخزنی در ۶۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته، افزود: اجرای این طرح‌ها موجب صرفه جویی ۹۸ میلیون متر مکعب مصرف آب سال شده‌ است.

کوهدانی گفت: پیش بینی می‌شود با اعتبارات ابلاغی به استان مرکزی امسال ۱۰ کیلومتر از نهرهای خاکی کشاورزی ایزوله یا لوله گذاری شود.

وی، قنوات را از جمله منابع حیاتی تامین آب اراضی کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۱۴ درصد از اراضی کشاورزی استان توسط قنوات تحت آبیاری قرار می‌گیرند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان با دارا بودن بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ رشته قنات دایر و دارای آبدهی جزو پنج استان برتر کشور بوده و هر ساله از محل اعتبارات استانی و ملی تعدادی از قنوات احیا و مرمت می‌شود.

کوهدانی از افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبارات ابلاغی به قنوات استان مرکزی در سال جاری نسبت به پارسال خبرداد و گفت: ۱۲۶ رشته قنات استان در سال جاری تامین اعتبار و در حال مرمت است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده توسط مدیریت آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های این سازمان بهره‌وری آبیاری از ۳۸ به ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شاخص بهره وری آب نیز با اجرای این اقدامات از ۸۷ صدم به یک و ۲۱ صدم کیلوگرم تولید ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب افزایش یافته‌است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha