کرونا در هرمزگان و خیرانی که بیشتر به یاد آخرت افتادند

بندرعباس- ایرنا- دوره کرونا برای خیلی‌ها سخت می گذرد، اما بسیاری را بیش از پیش به فکر آخرت انداخته و به کار خیر به‌ویژه مدرسه‌سازی شتاب داده اند، به طوری که به گفته رییس مجمع خیران هرمزگان، خیران در جشنواره اخیر نسبت به ۲۲ دوره قبل ۲۰برابر بیشتر مشارکت کردند.

به گزارش ایرنا، هرچند که اغلب مردم نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نیستند و کمک کردن را به عنوان صدقه جاری و به عبارتی رفع شر و بلا می دانند ولی ساخت مراکزی که مکان آگاهی بخشی و رهاییاز جهل باشد،  در سال های اخیر به عنوان صالحات و باقیات نزد مردم نیک اندیش هرمزگان جا افتاده است؛ لذا هر سال به شمار خیران مدرسه ساز اضافه می شود.

فرهنگ مدرسه سازی در هرمزگان به بیش از ۱۰۰ سال قبل برمی گردد، مدرسه هایی با عنوان مصطفویه بستک، محمدیه بندرلنگه و جاوید بندرعباس به همت این افراد خیر ساخته شد و دانش آموزان زیادی از این مکان های مقدس علم آموزی رشد کردند و شخصیت های بزرگی شدند که امروز از آن ها به نیکی یاد می شود.

مجمع خیران مدرسه ساز در استان هرمزگان از سال ۷۸ شکل گرفت که در طول این سال ها ۷۰۰ خیر مدرسه ساز با وجود دشوارتر شدن شرایط اقتصادی در امر مقدس مدرسه سازی مشارکت بی نظیری داشته اند که این میزان از اعتماد مردم  ستودنی وقابل تحسین است.

در طول این ۲۰ سال با مشارکت خیران مدرسه ساز و نوسازی مدارس هرمزگان بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مدرسه به صورت مشارکتی ساخته شده است که این نشان از عشق و علاقه مردم به کار خیر مدرسه سازی و توجه به تعلیم و تربیت دانش آموزان بوده است.

کرونا در هرمزگان و خیرانی که بیشتر به یاد آخرت افتادند

مشارکت مردم در امر مدرسه سازی هر سال بیشتر می شود

خیران بسیاری از گذشته تاکنون با بخشش ذره ذره داشته های خود چراغ علم آموزی را در جای جای ایران اسلامی از جمله هرمزگان روشن نگه داشته اند و آینده کشور را با خیری جاودانه در ساخت مدرسه تغییر می‌دهند و این فرهنگ هر سال بیشتر می شود.
سید عبدالله هاشمی از پیشکسوتان و پرچمداران نیک اندیش ساخت مدرسه در هرمزگان که از همان سال ۷۸ ریاست مجمع خیران مدرسه ساز استان را برعهده گرفت، در این زمینه گفت: در طول این سال ها نه تنها میزان مشارکت مردم در امر مدرسه سازی با توجه به مشکلات اقتصادی کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است.
هاشمی که به همراه معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در خبرگزاری ایرنا هرمزگان حضور یافت، در دیداری با رییس و کارکنان خبرگزاری ایرنا هرمزگان با اشاره به برگزاری ۲۳ جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان اظهارداشت: میزان مشارکت مردم در چهار جشنواره ابتدایی به ۸۰ میلیارد ریال رسید اما در جشنواره پنجم وضعیت بهتر شد و به یکباره مردم ۸۰ میلیارد ریال مشارکت کردند که این احسان و نوع دوستی خیران را در این کار خیر نشان می دهد.
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان یادآورشد: در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان نیز، خیران مدرسه ساز یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تقبل کردند که میزان تعهد مالی آنان حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بیشتر از سال قبل آن بوده است که اکنون ۷۵ تا ۸۰ درصد از این میزان تحقق پیدا کرده و امیدواریم به ۱۰۰ درصد برسد.
هاشمی همچنین بر این عقیده است که در امر مقدس مدرسه سازی باید همه قشرهای مردمی از کارگر، معلم و کارمند گرفته تا کارخانه دار و تاجر و صنعتگر بسته به توان خود به میدان بیایند؛ چرا که فرهیختگان و آینده سازان جامعه ما از دل همین مدرسه ها بیرون می آیند.

کرونا در هرمزگان و خیرانی که بیشتر به یاد آخرت افتادند

مدارس مصطفویه ،جاوید ، محمدیه و دالفنوان نمونه ای از بخشندگی در یک قرن اخیر
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ خیر مدرسه ساز داخل و خارج کشور در هرمزگان در امر مقدس مدرسه سازی مشارکت دارند، اظهارداشت: گاهی در خلوت خود نگران می شدم که شاید میزان مشارکت مردم در مدرسه سازی با توجه به مشکلات اقتصادی کمتر شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مشارکت بیشتر هم شد و  وضعیت مشارکت مردم در جشنواره های خیرین مدرسه ساز بهتر می شود.
 هاشمی یاد آور شد: بارها به خیران گوشزد کرده ام که فرزندان تان را جوری تربیت کنید که در کار خیر سهم باشند و همیشه روی پای خود بایستند و همچنین خانواده ها در تقسیم ارث سهم پدر و مادر خود را برای کار خیر جدا کنند نه اینکه همه را صاحب شوند، البته مردم ما همیشه در کار خیر و خدمت رسانی به همنوع سهیم هستند.
وی با اشاره به اینکه اعتماد مردم در ساخت مدرسه نسبت به سایر حوزه ها بیشتر است، ابرازداشت: کشوری موفق است که به آموزش و پرورش اهمیت دهد و موفقیت نوسازی مدارس و آموزش و پرورش نیز در همین است.
 این پیشکسوت عرصه مدرسه سازی با اشاره به اینکه در ساخت مدرسه باید به کمک دولت شتافت،گفت: عده ای بدخواه با وظیفه دانستن دولت در ساخت مدرسه سعی دارند مردم را از کار خیر دلسرد کنند اما دولت در یک موقعیتی شاید نتواند فضای آموزشی در خورشان دانش آموزان را بسازد که در این راستا ما موظف ایم برای تربیت نسل آینده کشورمان در این کار سهیم باشیم.
هاشمی گفت: اگر در ساخت مدرسه تعلل کنیم، فرزندان ما از تحصیل بازمی مانند و آن طور که باید نمی توانیم سواد و تخصص مان را به جهان صادر کنیم که مدرسه های جاوید بندرعباس، مصطفویه بستک، دارالفنون و محمدیه بندرلنگه با ۱۰۰ سال قدمت گویای سکانداران این مرز و بوم است.

زوجی که با درآمد دستفروشی در هرمزگان مدرسه ساختند

 سبقت در کار خیر نیاز به پول زیاد و درآمد آنچنانی ندارد بلکه جرات بخشش و کمک در دل آن کارگر و دستفروش وقتی به وجود می آید که تمام هستی و دارایی خود که شاید به آن هم احتیاج داشته باشد موجب می شود که دیگران  یاد بگیرند می شود بخشید حتی به اندک.
رییس مجمع خیران هرمزگان خاطره ای را از یک بانوی عضو انجمن خیریه مدرسه سازان هرمزگان نقل کرد که شوهر این زن از دسترنج دستفروشی اش طبق عهدی که با خدا بسته بخشی از هزینه روزانه اش را  برای ساخت مدرسه به این صندوق اختصاص دادند .

وی بیان داشت: همچنین یک کارگر نانوایی در یکی از روستاهای بستک در غرب هرمزگان نیز اندوخته سال ها زحماتش را تقدیم مجمع خیرین مدرسه ساز کرد و مجمع هم همان پول با برکت را در کنار سهم مشارکت دیگر خیران گذاشت و مدرسه ای به نام همان نانوا در روستا ساخت.

وی با ابراز اینکه هر ملتی که باسواد باشند هر کجای دنیا که برود، جایگاه ارزشمندی دارد، گفت: همچنین در غرب هرمزگان و جنوب فارس نیز خانواده هایی را سراغ داریم که از همان دوران کودکی فرزندانشان را در کار خیر با خود همراه می کنند و آرزو دارند که یک جامعه ای فرهیخته، تحصیل کرده و آگاه داشته باشیم.
خیران مدرسه ساز بازوی توانمند نوسازی مدارس و آموزش وپرورش هستند

مجمع خیرین مدرسه ساز بازوی توانمند نوسازی مدارس و آموزش و پرورش می باشند و در واقع مثلثی در کنار هم برای ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نوسازی مدارس تنها دستگاه تخصصی در کشور بوده که فقط مدرسه می سازد، به همین خاطر مردم بیشترین اعتماد را به این مجموعه دارند که این افتخار به لطف مشارکت مردم و خدمات رسانی اعضای مجمع خیران مدرسه ساز بوده است.
علی مرادی بیان داشت: در کار خیر هیچ چیزی حتی تحریم ها و کرونا نمی تواند اعتقادات مردم را خدشه دار کند و مردم در امر مقدس مدرسه سازی نشان دادند به واقع دنبال خوبی ها و تربیت مدیران آینده و انسان سازی هستند؛ چرا که چنانچه در این حوزه کم کاری صورت گیرد باید در آینده جوابگوی بچه هایمان باشیم.

۱۰۷ مدرسه خیرساز در هرمزگان در دست اجراست

معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس هرمزگان با اشاره به توفیق خدمت ۱۴ ساله در حوزه فعالیت در مجمع خیران مدرسه ساز استان گفت: در مجموع ۱۷۲ مدرسه در استان در دست ساخت است که  از این تعداد۱۰۷ مدرسه با اعتبار یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال توسط خیران مدرسه ساز ساخته می شود.
مرادی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی توسط خیران مدرسه در هرمزگان صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه خیران مدرسه ساز برای حزب و جناح خاصی فعالیت ندارد بلکه برای رضای خدا و مردم خدمت می کنند، بیان داشت: مشارکت های مردمی تجلی عشق و ایثار مردم در زمینه مرتفع نمودن موانع و مشکلات تعلیم و تربیت دانش آموزان و اهمیت والای آن در بین آحاد مردم به شمار می آید.
این مسوول ابرازداشت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان هرمزگان کمک های مردمی از هزار تومان تا میلیاردها تومان را برای مدرسه سازی با آغوش باز می پذیرد؛ چرا که  در واقع در آن منطقه دانش آموزان بازمانده از تحصیل نداریم و این منطقه به لحاظ آسیب های اجتماعی، امن تر خواهد بود.        
مرادی یادآورشد: ۲۳ سال است که در واقع مجمع خیران مدرسه ساز در کشور به صورت منسجم و با یک تشکل خاص و سازماندهی شده فعالیت می کند و در هر مکانی حتی دورافتاده ترین منطقه نیز مدرسه ساخته اند.
وی گفت: تمام خیران مدرسه ساز خارج کشور در استان هرمزگان نماینده دارند و ارتباط ما با این خیران از طریق همین نمایندگان انجام می شود؛ نیازها را می گیرند و به آن ها منتقل می کنند .

وجود مدرسه تخریبی زیبنده هرمزگان نیست

معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس هرمزگان گفت: در این استان ۳۵۲ مدرسه تخریبی و غیرایمن وجود دارد اما باتوجه به اینکه شهر بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور نام گرفته است برای ما زیبنده نیست که مدرسه تخریبی داشته باشیم.
مرادی یادآورشد: از این تعداد مدرسه ناایمن ۲۶۶ مدرسه تخریبی و ۸۶ مدرسه  نیاز به مقاوم سازی داردکه طبق بخشنامه باتوجه به اینکه مدرسه تخریبی در استان وجود دارد دیگر نیازی برای ساخت مدرسه جدید نداریم.
وی بیان داشت: البته استان هرمزگان در بحث فضاهای آموزشی در چند سال اخیر اوضاع بسامانی نداشت و تقریبا بین ۸۰۰ تا یکهزار مدرسه غیرایمن داشتیم که اگر مشارکت خیران نبود شاید وضعیت کنونی که ۳۵۲ مدرسه غیرایمن داریم، را نداشتیم. برای مثال می توان به شهرستان میناب اشاره کرد که پیش از این ۱۴۰ مدرسه ناایمن داشت ولی اکنون به ۴۷ مدرسه رسیده است.
مرادی گفت: بیشترین مدرسه های ناایمن هرمزگان به ترتیب مربوط به بندرعباس، میناب و رودان است و شهرستان بشاگرد باتوجه به شرایط اقلیمی نیاز به پنج مدرسه شبانه روزی دارد.
 این مسوول در خصوص طرح آجر به آجر نیز ابرازداشت: در طرح آجر به آجر نیز در استان هرمزگان ۲ مدرسه در منطقه سرریگان میناب و نیایش ایسین بندرعباس ساخته شود که کلنگ مدرسه میناب زده شده و مدرسه نیایش نیز تا یک هفته دیگر فعالیت آن شروع می شود.
وی گفت: در این طرح که به صورت گروهی ساخته می شود، سعی داریم هرکلاس درس را به نام تک تک افرادی که مشارکت داشته اند، ثبت کنیم.
مرادی ضمن قدردانی از رسانه های استان خواستار شد رسانه ها تنها خبرهای منفی در حیطه مدرسه سازی را منعکس نکنند بلکه در کنار آن فعالیت های انجام شده نیز انعکاس دهند، چون اگر مردم ببنید به طور مثال یک مدرسه غیرایمن در میناب سقفش ریخته است و در آن مکان ۵۰ مدرسه نوساز و استاندارد هم ساخته شده است، اینگونه بیشتر به ما اعتماد می کنند.

هیچ روستایی در هرمزگان بدون مدرسه نیست

معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان گفت: هیچ روستایی در این استان بدون مدرسه نیست و اگر در بعضی مناطق همچون بشاگرد مدرسه کپری (یک مدرسه) ایجاد شده است به خاطر شرایط اقلیمی بوده است.
وی یادآورشد: کپر دلیلی بر نبود مدرسه نیست و اگر روستایی مدرسه ندارد به مجمع خیرین مدرسه ساز و نوسازی مدارس هرمزگان اطلاع دهند تا براساس تعداد دانش آموزان مدرسه احداث کنیم.
مرادی ابرازداشت: در مجمع خیران مدرسه ساز سعی می کنیم که درواقع خیران را با هر مبلغ آورده ای برای ساخت مدرسه بپذیریم و آن ها را به نسبت ساخت مدرسه از یک کلاس تا ۱۸ کلاس درس و یا حتی خرید تجهیزات سوق دهیم.
وی گفت: امیدواریم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با پروژهایی آموزشی که تحویل آموزش و پرورش می شود، یک مهر خوبی برای استان هرمزگان رقم بخورد.
معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس هرمزگان همچنین باتوجه به اینکه تمامی نقشه های مدرسه سازی ما براساس اعلام نیاز تحصیلی دانش آموزان است، اضافه کرد: تمام اجرای پروژه های خیری و غیر خیری زیرنظر نوسازی مدارس استان است و این تنها دستگاه تخصصی که خود کارهایش را انجام می دهد .
وی همچنین با تاکید بر جلب مشارکت و تقویت همکاری سازمان های مردم نهاد گفت: اشخاص حقیقی، حقوقی و گروه‌های جهادی بنیادهای خیریه با احداث مدارس و فضای ورزشی و پرورشی در مناطق مورد نیاز، تعمیر یا تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی نیمه تمام، بازسازی مدارس و فضاهای آموزشی غیرایمن، تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی می‌توانند به تنهایی یا با مشارکت سایر خیران در امر مدرسه سازی همکاری نمایند.
 معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان ابرازداشت: تامین نیازهای آموزشی استان نیازمند مشارکت خیران و همه آحاد مردم است و با کمک همه جانبه مردم به طور قطع می توانیم مشکلات و چالش‌ها را حل کنیم.

همه صنایع هرمزگان در ساخت مدرسه پای کار باشند

همواره در نزد مردم هرمزگان این سئوال پیش می آید که نقش مسوولیت اجتماعی صنایع غرب هرمزگان اعم از نفت، گاز، فولاد ، نیروگاه ، آلومینیوم، روی ،قیر،میعانات گازی ، کشتی سازی ، مناطق آزاد ویژه و اقتصادی ، بنادر وگمرک و شرکت های بزرگ اقتصادی برای استان چه می باشد و چه خدمتی در برابر آلودگی هایی که ایجاد کردنده اند ، داشته اند.

البته برخی ازاین صنایع حرکت هایی در زمینه ساخت مسجد، مدرسه ، کمک بهداشت و درمان داشته اند ولی بسیار ناچیز بوده لذا امروز نهادهایی مثل آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به عنوان ۲ نهاد زیر ساختی نیازمند کمک های بیشتر بوده که روند علم آموزی و سلامت تسهیل شود.

معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان اذعان داشت: همه صنایع در این استان فعالیت اقتصادی دارند اما آلودگی بیشتر آن نصیب مردم می شود که می طلبد برحسب مسوولیت اجتماعی شان در ساخت مدرسه مشارکت کنند و برای دانش آموزان مدرسه ایمن بسازند.

معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه وتجیهز مدارس هم بر همین نکنه تاکید دارد و ادامه داد: از مسوولان صنایع و بنگاه های اقتصادی هرمزگان خواست که در کنار صنعت، هنرستانی نیز دایر کنند و از همان دانش آموزان برای نیروی کار خود استفاده کنید که تحقق این امر نیازمند همکاری و حمایت مقام های بالادستی و استانداری است که وارد عمل شوند.
مرادی اذعان داشت: البته ۱۰ مدرسه در قالب ۸۱ کلاس درس با اعتبار هزینه شده بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال با مشارکت صنایع و بنگاه های اقتصادی در استان به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر تعداد هشت پروژه درقالب ۸۵ کلاس درس و با اعتبار ۶۷۰ میلیارد ریال نیز با  مشارکت این صنایع در دست ساخت می باشد که مهم ترین آن می توان به مدرسه قدیمی ابن سینای بندرعباس که برای تکمیل نیازمند ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است، اشاره کرد که شرکت پالایش نفت آفتاب ساخت آن را متقبل شده است.

کرونا در هرمزگان و خیرانی که بیشتر به یاد آخرت افتادند
هنرمندان به ساخت مدرسه در هرمزگان ورود کنند

 استان هرمزگان هنرمندان پر آوازه ملی و جهانی دارد که در تهران و حتی خارج کشور سکونت دارند ، درآمدهایی خوبی کسب می کنند اینها هم طرفداران زیادی دارند که با یک اشاره آن ها می توانند ده ها مدرسه در زادگاه این هنرمندان بسازند بنا براین این بخش هم ظرفیت خوبی است که ما بتوانیم مدارس باقی مانده را بسازیم.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه وتجیهز مدارس هرمزگان دراین باره هم گفت: در بحث مدرسه سازی همه از جمله هنرمندان نیز باید وارد عمل شوند و اگر نمی توانند مدرسه بسازند، مدرسه یاری کنند و به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند در تحصیل شان کمک کنند.
مرادی یادآورشد: بانک های هرمزگان نیز وارد عمل کردیم اما انتظار بیشتری از بانک های استان داریم  و البته بنیاد برکت نیز تاکنون ۹۳ مدرسه در استان هرمزگان در دست ساخت دارد که ۶۷ مدرسه را تحویل داده است.
وی گفت: بنیاد برکت همچنین در بحث مقاوم سازی مدرسه های زلزله زده فین، رضوان و سیاهوی بندرعباس نیز وارد عمل شده است که تا یک هفته آینده با پرداخت بودجه کار تعمیراتی فضاهای آموزشی را انجام خواهیم داد.
معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس هرمزگان ادامه داد: در منطقه رضوان، فین روستای دشت و مزرا نیز کار مدرسه سازی را شروع کرده ایم اما در زلزله اخیر برای مدارس نوساز ما هیچ گونه مشکلی بوجود نیامده است.
مرادی یادآورشد: برای ائمه جمعه و جماعت استان نیز از طرف مجمع خیران و نوسازی مدارس نامه زده شده است که در خطبه ها کار خیر مدرسه سازی را به مردم اعلام کنند و  باتوجه به شرایط اقتصادی شرق هرمزگان خیرانی از خارج استان را به سمت این مناطق سوق می دهیم.
معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس هرمزگان ابرازداشت: خیرانی از خارج از کشور داریم که ده ها و صدها مدرسه بدون اینکه نامی از آن ها در سردرب مدرسه ثبت شود، ساخته اند اما بنده معتقدم مدرسه باید به نام خیر ثبت شود تا اقوام و آشنایانشان به امر مقدس تشویق شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha