جان تازه به کالبد راه‎های گیلان با اعتبارات سفر رییس جمهور

رشت – ایرنا - روز جمعه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ گیلان میزبان رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم بود؛ سفری که علاوه بر خشنودی مردم و همچنین بررسی مشکلات استان از نزدیک، با پیش‌بینی اعتبارات گسترده جانی تازه به کالبد بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت های‌ ارتباطی استان دمید.

به گزارش ایرنا، گیلان از  معدود استان های کشور است که به دلیل موقعیت راهبردی و اقتصادی آن دارای زیر ساخت هایی به صورت زمینی، ریلی، دریایی و هوایی است . این زیرساخت‌ها که البته بخشی از آن سالهاست نیمه کاره و نیمه تمام رها شده نقش بسزایی در توسعه تجارت و اقتصاد بازرگانی و همچنین کریدور گردشگری ایفا کرد. 

اما همانطور که گفته شد بخشی از این زیرساختها طی سالهای اخیر با وجود قرار گیری در برنامه های متعدد توسعه و همچنین حرکت کشور به سمت توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا همچنان نیمه کاره رها شده است. راه آهن رشت-کاسپین- آستارا و همچنین آزادراه رشت قزوین بخشی از این زیرساخت ها هستند که سد بزرگی برای تکمیل کریدور ارتباطی و تجاری شمال محسوب می شوند. 

علاوه بر این راههای گیلان در بخش های مختلف مشکلات عدیده ای همچون فرسودگی رنج می برند که در سفر اخیر دولت سیزدهم به هدایت شخص رییس جمهور به گیلان در اولویت بررسی ها قرار گرفت که همین مسئله اهمیت زیرساخت های ارتباطی را برای دولت سیزدهم نشان می دهد. به این خاطر وزیر راه و شهرسازی در همراهی با رییس جمهور بازدید از پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین را اولویت سفر خود به گیلان قرار داد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی بررسی روند پیشرفت و مشکلات دیگر پروژه راهسازی همچون چهارخطه کردن محور انزلی-رضوانشهر  و کنارگذر انزلی را در دستور کار خود قرار داد و حامل اخبار امید بخشی برای زیرساخت های ارتباطی استان بود. 

اعتبار ۲هزار ۱۷۶ میلیارد تومانی برای راههای گیلان

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از تجهیزات و امکانات بندرانزلی برای تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در جمع خبرنگاران گفت: در سفر رییس جمهور در مجموع برای راههای گیلان اعم از تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، کمربندی‌ها، بزرگراه‌ها و باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین ۲ هزار و۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

جانی تازه به کالبد راههای گیلان با اعتبارات سفر رییس جمهوری

رستم قاسمی افزود: از این میزان؛ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت -قزوین  پیش‌بینی شده است که انتظار می‌رود این طرح تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: این میزان اعتبار پیش بینی شده برای راههای گیلان درکناراعتبارات در قانون بودجه می تواند موجب تحول در راههای استان شود.

۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر برای راه‌آهن رشت- کاسپین 

در ادامه راه آهن قزوین- رشت که نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی  احداث راه آهن رشت- کاسپین کلید خورد، ولی پروژه‌ای که انتظار می‌رفت تا سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد به دلایل مختلفی همچون پیامدهای ناشی از تحریم ها و همچنین نبود اعتبارات کافی تا به امروز نیز رنگ افتتاح به خود ندید.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل‌ونقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

جانی تازه به کالبد راههای گیلان با اعتبارات سفر رییس جمهوری

حال دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی از سر جمع اعتبارات سفر به گیلان حدود ۷۵۰ میلیارد تومان را به پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین پیش بینی کردند که میتواند این پروژه را به مرحله‌ای تازه وارد کند.

البته بر اساس اظهارات مدیرکل ساخت توسعه راه آهن منطقه ۲ و مجری طرح راه آهن رشت – کاسپین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تکمیل و بهره برداری این مسیر نیازمند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. 

اما با این حال تامین حدود ۸۰ درصد اعتبار نیاز در مرحبه نخست می توان گره اصلی بر زمین مانده این پروژه را باز کند. 

کلنگ زنی آغاز ساخت ۲۲ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن

 همزمان با سفر رئیس جمهور به گیلان ؛ کلنگ ساخت ۲۲ هزار و ۵۰۰  واحد و آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گیلان با حضور رستم قاسمی  وزیر راه و شهرسازی  به صورت نمادین در فاز دوم مسکن مهر رشت بر زمین زده شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سهمیه گیلان در طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۹۰ هزار واحد برای چهار سال معادل ۲۲ هزار واحد در سال است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه اولویت در طرح نهضت ملی مسکن برای سه دهک‌های پایین کشور است، به خبرنگار ایرنا گفت: اخیراً فرم‌(ج) را با مجوز شورای مسکن گرفتیم و اصلاحاتی در آن  برای سبک کردن و روان سازی خانه دار شدن مردم انجام دادیم.

وی به مشکلات بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: با بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال همفکری هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به مردم برای باز پرداخت تسهیلات شان کمک کنیم.

نهضت ملی مسکن که برای سه دهک پایین جامعه پیش بینی  شده است و بدنبال راهکار گشتن برای تحت فشار قرار نگرفتن اقتصادی مردم برای خانه دار شدن در این طرح خبر خوبیست که نه تنها برای گیلانی ها بلکه برای تمام مردم کشور سراب خانه دار شدن را به واقعیت تبدیل کند.

مهر باطل بر بهانه تراشی‌ها

در پایان باید تاکید کرد اعتباری که برای راههای گیلان پیش بینی شده است در صورت تصویب نهایی و ابلاغ و تامین و تخصیص به موقع می تواند جان تازه ای را در کالبد راههای گیلان  بدمد و در توسعه و حتی بهبود به اقتصاد مردم  این منطقه کمک کند.

رویدادی که دروهله نخست اظهار هر بهانه سنتی را از متولیان و مسئولان ساخت پروژه های راهسازی استان می گیرد. بهانه هایی از جمله کمبود اعتبار که سالها مردم و سرمایه گذاران این خطه از شمال کشور را محروم از زیرساخت های لازم کرده است.

حال در صورت تامین اعتبار یاد شده توپ در زمین مسئولان و پیمانکاران قرار خواهد گرفت که موظف خواهند بود بدور از هرگونه بهانه تراشی مسئولیت خود را به سرانجام برسانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha