استاندار: خراسان رضوی فاقد راهبرد عملیاتی و برنامه ای در حوزه اقتصادی است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: مهمترین مشکل این استان نداشتن راهبرد عملیاتی و برنامه ای برای رسیدن به یک هدف مشخص در حوزه اقتصادی است.

یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در مشهد افزود: راهبرد این استان در بخشهای مختلف اقتصادی اعم از انرژی، صنعت، معدن، کشاورزی، تامین مالی، تجارت و سایر بخشها مشخص نیست و عدم هدفگذاری عملیاتی به شکل معین، ضعف این استان است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر خراسان رضوی نبود مرکزیتی است که جریان اقتصادی و فعالیتهای گسترده در این بخش را رصد کند و در واقع این استان قاقد نقطه هماهنگی برای جریانات اقتصادی و مرکزی برای پشتیبانی از این فعالیتها است.

استاندار خراسان رضوی گفت: رفع این مشکلات در مرکزی به نام "قرارگاه مرکزی پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی" قابل حل است و قرار است با راه اندازی این قرارگاه در دهه فجر امسال بطور قاطع برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی شود و جریان اقتصادی استان مدیریت گردد.

وی افزود: این قرارگاه با ستاد تفاوت دارد چرا که قرارگاه بطور کامل وارد فاز عملیاتی شده و هدایت، رصد و حمایت لحظه به لحظه دارد، از آنجا که در جنگ اقتصادی قرار داریم، به کار بردن واژه قرارگاه می تواند جریان اقتصادی را مدیریت کند.

نظری ادامه داد: در قرارگاه مرکزی پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی، هفت قرارگاه دیگر با مدیریت مسوولان سازمانهای مختلف دولتی در بخشهای صنعت، معدن، تجارت، اشتغال، کشاورزی، گردشگری، تامین مالی ایجاد می شود و مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در این قرارگاه عضویت دارند.

وی گفت: میزان رشد در نظر گرفته شده برای اقتصاد خراسان رضوی در سال آینده ۷.۲ درصد است که همه منابع برای تحقق آن در قالب قرارگاه مرکزی پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی مدیریت شده و فعالیتها در بخشهای مختلف روان سازی می شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر فعالیت همه واحدهای راکد تولیدی افزود: ۱۷۸ واحد تولیدی در این استان غیرقابل احیا هستند و در این راستا ایجاد واحدهای جدید و ظرفیتهای جدید تولیدی در دستور کار این قرارگاه قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تربت حیدریه و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: زمانی که صحبت از قرارگاه مرکزی پیشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی می شود باید ابتدا علل بروز مشکلات مشخص شود چرا که بدون آن هدف عملیاتی در این بخش تعیین نخواهد شد.

محسن زنگنه افزود: مشکل اصلی خراسان رضوی در حوزه های تولید و سرمایه گذاری است، باید بررسی شود که علت ناچیز بودن سهم استان از بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی چیست، در واقع معضل اصلی استان، نبود نقشه راه برای انجام یک کار عملیاتی است که این نقیصه در قالب ایجاد یک قرارگاه مرکزی حمایت از فعالیتهای اقتصادی به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی ادامه داد: باید درد را عمیق فهمید، چندین ستاد مختلف اعم از ستاد تسهیل و ستاد اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی فعال است و باز هم می خواهیم یک قرارگاه به آنها اضافه کنیم که رییس هر قرارگاه نیز باید مسوول یکی از سازمانهای دولتی باشد، به عقیده من نمی توان به عنوان مثال مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی را به عنوان رییس قرارگاه کشاورزی نیز در نظر گرفت، لازم است مسوولیت این قرارگاه به یک فعال بخش خصوصی واگذار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha