۶ بهمن ۱۴۰۰، ۳:۳۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84626822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: یک پنجم مردم بورکینافاسو نیازمند کمک های بشردوستانه هستند

نیویورک - ایرنا- سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد اکنون یک پنجم جمعیت بورکینافاسو که در آن کودتا شده است، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و چشم انداز سال جاری میلادی، بدتر خواهد بود.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی افزود که به دلیل ناامنی، دسترسی کسانی که در بورکینافاسو به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، با مشکل مواجه شده است.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: تعداد حوادث امنیتی گزارش شده در بورکینافاسو از ۲۱۱ مورد در سال ۲۰۱۹ به حدود یک هزار مورد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

وی تصریح کرد درگیری ها آسیب پذیری  بسیاری از مردم را در برابر خشکسالی و سیل آشکار ساخته است. این عوامل به همراه اثرات ویروس کرونا، امنیت غذایی ۲.۹ میلیون نفر در بورکینافاسو را تحت تاثیر قرار داده است.

سخنگوی سازمان ملل متحد اضافه کرد چشم انداز سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که وضعیت در این کشور احتمالا بدتر خواهد شد.

دوجاریک افزود: آوارگی داخلی چالش دیگری در بورکینافاسو است و از هر ۱۰ نفر آواره در منطقه ساحل مرکزی، شش نفر در بورکینافاسو هستند و اکثر این افراد آواره  یا حدود  ۸۳ درصد از آنها، به دلیل هراس از  حملات یا تهدیدهای گروه های مسلح غیردولتی مجبور به فرار شده اند.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال اظهار داشت که این نهاد بین المللی سال گذشته، درخواست ۶۰۷ میلیون دلار برای طرح های  بشردوستانه در این کشور داشته که فقط ۴۲ درصد از آن تامین شده است.

پیش از این، دبیر کل سازمان ملل از ارتش بورکینافاسو خواست رییس جمهوری این کشور را هرچه زودتر آزاد کند.

آنتونیو گوترش روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: عمیقا نگران  کودتای اخیر در بورکینافاسو هستم. نقش ارتش باید دفاع از کشور و مردم باشد نه حمله به دولت و جنگ برای کسب قدرت.

دبیرکل سازمان ملل افزود: خواسته من از ارتش این کشور ایفای نقش حرفه ای خود، دفاع از کشور خود و احیای نهادهای مردمی و دموکراتیک است.

وی تاکید کرد در قرن بیست و یکم، کودتای نظامی غیر قابل قبول است.

بر اساس گزارش ها، در پی کودتای ارتش بورکینافاسو، «راک ماک کریستین کابوره - Roch Marc Christian Kaboré» رئیس جمهوری بورکینافاسو یک روز پس از شورش در پادگان‌های این کشور دستگیر شد.

در پی خشونت گروه های تروریستی در بورکینافاسو طی حدود هفت سال گذشته بیش از  دو هزار نفر کشته شده و ۱.۵ میلیون نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارها حدود ۶۰.۵ درصد جمعیت حدود ۲۱ میلیونی بورکینافاسو را مسلمانان تشکیل می دهند و زبان رسمی آن نیز در گذر از استعمار به استقلال به فرانسه تغییر کرده و باقی مانده است.

این کشور با وجود فقر گسترده، عضو سازمان های مهمی همچون اتحادیه آفریقا (AU)، جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECOWAS)، سازمان هماهنگ سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) و سازمان همکاری اسلامی است.

بورکینافاسو هر چند با شاخص توسعه انسانی ۰.۴۰۲ در سال ۲۰۱۵ یکی از ۱۰ کشور کمتر توسعه یافته جهان ارزیابی می شود، اما به دلیل جایگاه آن در تولید محصولات کشاورزی همچون پنبه که پس از مصر دومین کشور تولید کننده آفریقا رتبه بندی شده و منابع و معادن غنی همچون مس، آهن، روی و بیش از همه طلا دارد، می تواند برای هر کشوری مهم ارزیابی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha